Benoit Pioulard: HymnalRecenze

31. 5. 2013

Jeden z nejzajímavějších umělců ze stáje Kranky, americký multiinstrumentalista a fotograf Thomas Meluch, vystupující pod pseudonymem Benoit Pioulard, se konečně vrátil z výletu k vedlejšímu projektu Orcas a po tříleté pauze vydává další sólovou desku. Dobrá zpráva hned na začátek: po předchozím, poněkud nemastném neslaném albu Lasted je to opět ten starý dobrý Pioulard. Tedy talentovaný písničkář, kombinující moderní folk se zasněným popem, zádumčivým ambientem a lo-fi elektronikou (ostatně na field recordings Meluch jako hudebník de facto začínal).

Hymnal je současně nejmagičtější a nejspirituálnější Pioulardova nahrávka, která zužitkovala umělcovu cestu po evropských katedrálách a venkovu jihovýchodní Anglie. Přestože Meluch vyrůstal jako katolík, jeho hudba nikdy neobsahovala explicitní náboženské symboly a odkazy. Niterné a intimní skladby (a současně dost často jasné hity) se vždy obracely k něčemu vyššímu nad člověkem jako abstraktnímu symbolu a současně cestě k něčemu mile nostalgickému a hřejivému hluboko v lidské duši.

I přes obvyklé ambientní vsuvky (Gospel) je Hymnal na Pioulardovy poměry velmi ofenzivní a energické album, nepokrytě koketující s alternativním popem a středním proudem. I na takto nejisté platformě dokáže citlivý Meluch vytvořit kompaktní dílo, odkazující na psychofolkové vrcholy ze 60. let a současně stavící na moderním zvuku a tvaru. Povedená věc.

• Seznam.cz: z pozice jednatele společnosti Seznam.cz TV byl odvolán manažer Jakub Unger. Na jeho místo nastoupil šéf seznamácké televize Ivan Mikula.

• APEK: podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci se rychle zvyšuje podíl mobilů při nakupování v e-shopech. Ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 procent uživatelů, loni to bylo 55 procent.

• Marek Ztracený: vydává nové, v pořadí šesté album Planeta jménem stres. Producentem byl Dalibor Cidlinský jr. Ztracený novinku poprvé představí na koncertech v Praze 22. a 23. února.

• FTV Prima: spuštění zpravodajské televize CNN Prima News se blíží. Televizní skupina detaily prozradí na tiskové konferenci 11. března. Start stanice se dá čekat někdy na přelomu března/dubna.

• Česká televize: získala vysílací práva na další čtyři sezony biatlonových závodů. V součtu se stávajícími, platnými do roku 2022, tak nyní vlastní práva do roku 2026, s opcí až do roku 2030. S biatlonem se na obrazovkách ČT setkávají diváci již dvanáct let, ročně se v průměru jedná o 120 hodin premiérového živého vysílání.

• FTV Prima: další vítězství primáckého seriálu Slunečná nad Ordinací v růžové zahradě v úterý 18. února. Slunečná 1,164 milionu diváků v cílové skupině 15+, Ordinace 899 tisíc ve stejné kategorii.

• Basinfirefest: další nákupy pro metalový festival ve Spáleném Poříčí - Suicide Silence, Steve‘n‘Seagulls, Moonspell, Rotting Christ a Dog Eat Dog.

• Carl Cox: legendární DJ vystoupí v srpnu 2020 Praze na Křižíkově fontáně.

• Mladá fronta: krajský soud v Českých Budějovicích zjistil úpadek vydavatelství (týdeník Euro, magazíny Auto 7, Motocykl, auto moto a sport atd.), které vlastní podnikatel v exilu František Savov. Insolvenčním správcem byla ustanovena Petra Hýsková. Přezkum přihlášených pohledávek se uskuteční 15. května. Mladá fronta na sebe podala insolvenční návrh, aby se ochránila před nároky údajných věřitelů.

Modelář

Film, který nezáměrně dobře ilustruje celou bídu české kinematografie. Řemeslně výborně zvládnutý (zde tedy s výjimkou scénáře) a s podmanivými hereckými výkony. Myšlenkově však nejen chudičký, ale především naivní, částečně autistický a bolestně lokální. Je to přesně ten typ snímku, který bohužel za hranicemi této země nebude nikoho zajímat.

Již ústřední myšlenka novinky Petra Zelenky, že operátoři dronů zažívají nějaké ojedinělé příběhy, které je dobré filmově zachytit, je dost do diskuse. Možná ano, v tom případě pojďme zpracovat i napínavá dobrodružství jeřábníků nebo řidičů skladištních ještěrek. Dílo zkázy je zde však dokonáno, pokud Zelenka zkombinuje takto vykolíkované hřiště se snahou o "nápravu světa". Jeden z hlavních hrdinů se snaží tepat nejen zlořády tuzemské politiky (s přimhouřením oka se to dá, byť ta naivita je neskutečná), ale především vypořádat se s údajnými zločiny administrativy George Bushe juniora.

Pomiňme otázku, zda dnes velká část diváků vůbec ví, kdo to byl/je Bush jr. nebo třeba Dick Cheney (samozřejmě, že neví). Tahle rovina se však Zelenkovi totálně vymkla z ruky - některé pasáže působí, jakoby vůbec nepromyslel kontext a otázky, nutně vyplývající z takto nastaveného děje. Například, proč by jakýsi americký "elitní právník", pátrající po Bushových zločinech, spolupracoval s jemu neznámým autistickým nýmandem kdesi ze střední Evropy a posílal mu přísně tajné dokumenty, proč se hlavní hrdina nezaměřil i na Clintonovu administrativu (bombardování civilních měst v Jugoslávii, balkánské války, Chinagate) atd. A pak ta závěrečná scéna s "potrestáním" filmového Cheneyho - to je snad etalon kostrbaté naivity v českém filmu. Co zbylo: skvělí Kryštof Hádek a Jiří Mádl (především) v hlavních rolích, pár vtipných scén a hlášek. Málo, příliš málo.