Beyond Dawn: The Righteous Underground Recenze

19:18, 29. 7. 2013

Norská avantgardní a doposud převážně nedoceněná kapela Beyond Dawn se několik let po rozpadu (maskovaným pod blíže neurčenou "přestávkou") konečně více než důstojným způsobem vypořádává s šuplíky plnými raritních tracků, alternativních verzí, nahrávek ze zkušebny nebo živých záznamů. První část mohli posluchači slyšet již na výběru Bygones (2009), který nabídl laskominy z raného, převážně metalového období Beyond Dawn. The Righteous Underground přispívá k mapování pozdější historie kapely, během které došlo ke zrodu kultu a k (nejen) žánrové metamorfóze na melancholický rock a později na elektropop.

Dvojcédéčko (plus odkaz ke stažení třetího, digitálního disku), které dával dohromady bubeník BD Einar Sjursø, jasně ukazuje v čem byla norská pětice/čtveřice cenná a jedinečná. Byla to především umělecká svoboda a otevřenost, ať již žánrově formální (viz novátorské užití trombónu) nebo obsahová, které daly vzniknout nadčasovým a silným písním, které s přehledem odolávají zubu času. Alternativní verze skladeb (například z přelomového alba Revelry, Electric Sulking Machine nebo poslední desky Frysh) jsou pak demonstrací hudební imaginace, vizionářství a zvláštní umělecké chemie, která Beyond Dawn povýšila na jednu z nejdůležitějších kapel na přelomu tisíciletí.

Pochvalu zaslouží i producentská pečlivost, kterou Duplicate Records a Purplesoil věnovaly nahrávkám a fyzickému nosiči. Skladby prošly pečlivým remasteringem a pročištěním, dva stříbrné disky se ukrývají s designérsky střídmém, přesto informačně docela bohatém obalu. Takto ukázkově a na úrovni se udržuje status kultu.