Black PantherRecenze

25. 2. 2018

Vida, první blockbuster pro černošské nacionalisty. Kromě tu skrytých, tu zjevných stížností na to, kdo všechno "černé bratry" ve světě utiskuje (bílí, mocní, FBI - jako z nějaké brožurky), a kromě evidentního faktu, že film nesplňuje současné nároky na politicky korektní diverzitu (pokud by podobně homogenně byli obsazení herci bílé pleti, hned by se snímek stal terčem kampaně levicových radikálů), toho Black Panther čistě z filmového hlediska příliš nenabídne.

Začínající režisér Ryan Coogler nemá výrazný a invenční styl, jeho scénář v podstatě neoplývá nějakým překvapením nebo větším nápadem. Stejně tak kameramance Rachel Morrison se nepodařilo přijít s propracovanějším a modernějším vizuálním ztvárněním, přestože kombinace futuristických technologií, fantasy propriet a afrického folkloru v sobě skrývala nemalý potenciál. To celé se však v Black Pantherovi smrsklo na jakousi imitaci okresního cirkusu na pomezí pouťového dryáčnictví a bakelitového pohádky ze Studia Kamarád.

Děj filmu se vleče pomalu vpřed (někdy i do strany) jako med, celý příběh je předvídatelný a choreografie bojových scén průměrná. Těžko říci, zda po takových peckách jako X-Men: První třída, Deadpool, první Strážci Galaxie nebo Logan: Wolverine má smysl otevírat tak nezáživně další dveře marvelovského vesmíru. Na druhou stranu, dosavadní byznysová čísla Black Panthera v kinech jasně ukazují, že z obchodního pohledu šlo o správný tah. Z hlediska žánru a v současné době vysoko posazené laťky kvality jde však o zapomenutelný film.

• Havas PR Prague: PR agentura v roce 2018 utržila 7,2 milionu korun. V meziročním srovnání to je pokles o 19 milionů korun. Ztráta z roku 2017 ve výši 700 tisíc se snížila na 500 tisíc korun.

• Frekvence 1: novým moderátorem diskusního pořadu Press klub se stane bavič, publicista a scenárista Luděk Staněk. Jeho pořad na Mall.tv Události Luďka Staňka nově najede na denní periodicitu.

• Alza.cz: největší český e-shop s Liftagem v Praze testují společný rozvoz zásilek a lidí. Za pomoci sdílených anonymizovaných přepravních dat analyzují pohyb dopravců a vozů taxi, které by v případě volných kapacit mohly sloužit také k převozu balíčků.

• Severotisk: novým jednatelem velké tiskárny z německé skupiny Euro-Druckservice se stal Milan Černý. Doplnil tak Petra Litvana.

• Mladá fronta: vydává druhý speciál Top české pivo 2019 jako přílohu týdeníku Euro. Speciál nabízí recenze 86 minipivovarů z Čech, Moravy a Slezska, rozhovory o pivní scéně a jejím vývoji a aktuální ekonomická data.

• Soundtrack Poděbrady: festival organizovaný Michalem Dvořákem uvede Formanova Amadea za doprovodu živého symfonického orchestru (představení britské produkční společnosti Avex Classics International). Do programu přidává i českou koncertní premiéru We Will Rock You s hity kapely Queen.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Trailer k Spider-Man: Daleko od domova.

Avengers: Endgame

Předchozí vysoce povedený film Avengers: Infinity War (2018) a zejména jeho mrazivý závěr ve fanoušcích vyvolal obrovská očekávání, která však aktuální pokračování Avengers: Endgame plní jen zčásti. Spíše minimálně. Bohužel. Jakoby by se režisérská dvojice Anthony Russo, Joe Russo lekla tak slibně rozjetého příběhu, jako by jim došla kreativita a její nedostatek i navzdory všem monumentálním trikům nahrazovala rutinou a předvídatelností.

Zklamání ze závěru aktuální fáze Marvel Cinematic Universe má několik důvodů. Nepříliš propracovaný a povedený scénář, který místy nepřehledný děj roztáhl na úmornou plochu tří hodin. Minimum hlášek a minimum nápaditosti při rozvíjení postav. Pokud scenáristé sáhnou k tak otřepanému triku sci-fi jako je stroj času, logicky se pak dostanou do neřešitelných paradoxů jako je pomotaná souslednost, faktické zacyklení dějů a zdvojování postav, které jsou však nonšalantně pominuty v zájmu zachování příběhu. A k tomu nezbytné výboje progresivního Hollywoodu ve formě feministických bojůvek či faktické předání  jedné z postav z rukou unaveného bílého muže do náruče energií kypícího černocha.

Tohle už nezachrání ani očekávaná velká závěrečná bitva, která je příliš krátká, bez napětí a překvapení, než aby uspokojila nároky namlsaných diváků z předchozího filmu. Mohli jsme dostat velkolepé a invenční zakončení velké ságy a zatím nám filmaři naservírovali jen řemeslně odvedený standard. Škoda, škoda, škoda.