Black PantherRecenze

25. 2. 2018

Vida, první blockbuster pro černošské nacionalisty. Kromě tu skrytých, tu zjevných stížností na to, kdo všechno "černé bratry" ve světě utiskuje (bílí, mocní, FBI - jako z nějaké brožurky), a kromě evidentního faktu, že film nesplňuje současné nároky na politicky korektní diverzitu (pokud by podobně homogenně byli obsazení herci bílé pleti, hned by se snímek stal terčem kampaně levicových radikálů), toho Black Panther čistě z filmového hlediska příliš nenabídne.

Začínající režisér Ryan Coogler nemá výrazný a invenční styl, jeho scénář v podstatě neoplývá nějakým překvapením nebo větším nápadem. Stejně tak kameramance Rachel Morrison se nepodařilo přijít s propracovanějším a modernějším vizuálním ztvárněním, přestože kombinace futuristických technologií, fantasy propriet a afrického folkloru v sobě skrývala nemalý potenciál. To celé se však v Black Pantherovi smrsklo na jakousi imitaci okresního cirkusu na pomezí pouťového dryáčnictví a bakelitového pohádky ze Studia Kamarád.

Děj filmu se vleče pomalu vpřed (někdy i do strany) jako med, celý příběh je předvídatelný a choreografie bojových scén průměrná. Těžko říci, zda po takových peckách jako X-Men: První třída, Deadpool, první Strážci Galaxie nebo Logan: Wolverine má smysl otevírat tak nezáživně další dveře marvelovského vesmíru. Na druhou stranu, dosavadní byznysová čísla Black Panthera v kinech jasně ukazují, že z obchodního pohledu šlo o správný tah. Z hlediska žánru a v současné době vysoko posazené laťky kvality jde však o zapomenutelný film.

• Bezrealitky.cz: provozní firma Pricetown v roce 2017 navýšila tržby z 11,6 milionu na 21 milionů korun. Čistý zisk se meziročně zvedl z 200 tisíc na 4,6 milionu korun. Inzertní portál Bezrealitky.cz spoluvlastní Media Bohemia a Rockaway.

• CineXpress: reklamní agentura, která se specializuje na prodej kinoreklamy v provozech CineStar a Golden Apple Cinema Zlín, v roce 2017 utržila téměř 54 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 4 miliony více. Čistý zisk vyskočil ze 6,4 milionu na 7,1 milionu korun.

• Slevomat.cz: zážitkový portál rozjel novou cestovní kancelář CK Zanzo (stejnojmenná provozní firma), která bude nabízet zájezdy do exotických destinací.

Born of Osiris: The Accursed

Lucie
    13. 11.30. 11.

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny

Lepší, to znamená akčnější a nápaditější, než předchozí film Fantastická zvířata a kde je najít (2016). I když vezmeme v potaz, že "jednička" byla z velké části nutnou expozicí, uvedením do děje, film se nesnesitelně táhl, občas zamrzl a v porovnání třeba s předchozí sérií o Harrym Potterovi postrádal atmosféru. Grindelwaldovy zločiny jsou naštěstí jiné kafe, opět se prokázalo, že není nad to, když do akce vstoupí pořádný záporák.

Byť u dvojky je v podstatě stejný tým hlavních tvůrců (režie David Yates, scénář J. K. Rowling, kamera Philippe Rousselot), děj znatelně zrychluje. Rozehrává se zde gejzír napínavých honiček, kouzelnických soubojů a kreativních nápadů, lechtající fantazii diváka. Teprve nyní svět Mloka Scamandera/J. K. Rowling pořádně ukazuje svou vzrušující a fantaskní tvář. Zásluhu na tom má i vstup těžkých hereckých vah - pořádně vyparáděného Johnnyho Deppa coby mocichtivého kouzelníka Grindelwalda a Jude Lawa jako mladého Brumbála.

I přes zařazení vyššího rychlostního stupně se filmaři neubránili některým bolestně hluchým scénám. Zejména lze vypíchnout první fázi scény ze hřbitova, ve které dojde na lopotné vysvětlování a nezbytnou retrospektivu. Část diváků zde usne a část vytáhne papír a tužku a začne si kreslit vztahového pavouka, aby se vůbec vyznala v ději (druhá fáze s Grindelwaldovým projevem a čarováním je naprosto jiná liga). Filmu by určitě slušely trochu přísnější střihačovy nůžky. Přesto Grindelwaldovy zločiny začínají konečně fungovat jako moderní a dobře udělaná pohádka pro celou rodinu. A hlavně se dost těšíte na třetí díl.