Black PantherRecenze

25. 2. 2018

Vida, první blockbuster pro černošské nacionalisty. Kromě tu skrytých, tu zjevných stížností na to, kdo všechno "černé bratry" ve světě utiskuje (bílí, mocní, FBI - jako z nějaké brožurky), a kromě evidentního faktu, že film nesplňuje současné nároky na politicky korektní diverzitu (pokud by podobně homogenně byli obsazení herci bílé pleti, hned by se snímek stal terčem kampaně levicových radikálů), toho Black Panther čistě z filmového hlediska příliš nenabídne.

Začínající režisér Ryan Coogler nemá výrazný a invenční styl, jeho scénář v podstatě neoplývá nějakým překvapením nebo větším nápadem. Stejně tak kameramance Rachel Morrison se nepodařilo přijít s propracovanějším a modernějším vizuálním ztvárněním, přestože kombinace futuristických technologií, fantasy propriet a afrického folkloru v sobě skrývala nemalý potenciál. To celé se však v Black Pantherovi smrsklo na jakousi imitaci okresního cirkusu na pomezí pouťového dryáčnictví a bakelitového pohádky ze Studia Kamarád.

Děj filmu se vleče pomalu vpřed (někdy i do strany) jako med, celý příběh je předvídatelný a choreografie bojových scén průměrná. Těžko říci, zda po takových peckách jako X-Men: První třída, Deadpool, první Strážci Galaxie nebo Logan: Wolverine má smysl otevírat tak nezáživně další dveře marvelovského vesmíru. Na druhou stranu, dosavadní byznysová čísla Black Panthera v kinech jasně ukazují, že z obchodního pohledu šlo o správný tah. Z hlediska žánru a v současné době vysoko posazené laťky kvality jde však o zapomenutelný film.

• Dark Side: digitální a komunikační agentura v roce 2017 utržila přes 42 milionů korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 2 miliony. Čistý zisk 1,1 milionu se předloni snížil na 800 tisíc korun.

• R2B2: digitální reklamní síť Kamila Foltina a Martina Čelikovského v roce 2017 utržila 59 milionů korun, v meziročním srovnání o 23 milionů více. Čistý zisk klesl z 2,8 milionu na 900 tisíc. Firma nedávno zfúzovala se sesterskou společností Webgarden.

• Bedna Films: filmová a reklamní produkce Jakuba Červenky a Petra Kratochvíla v roce 2017 utržila 12,6 milionu korun, v meziročním srovnání o 7,4 milionu více. Ztráta z roku 2016 ve výši 1,7 milionu se překlopila do kladné nuly.

Spider-Man: Daleko od domova trailer.

24. 1.30. 3.

Muse: Simulation Theory

Konečně. Po třech vyloženě slabých a místy až naivních deskách vydalo anglické rockové trio Muse nahrávku, která připomíná někdejší sílu a muzikantskou výjimečnost Matta Bellamyho a spol. a která navazuje na poslední vydařené album Black Holes & Revelations (2006).

Kapela z producenta Richa Costeyho (dalšími koproducenty jsou Mike Elizondo, Shellback nebo Timbaland) po dlouhé době vymáčkla to, co s nimi dokázal na předchozích nahrávkách Absolution (2003) a Black Holes... Tohle jsou Muse, které známe a které máme rádi: silné a energické rockové kompozice doplněné syntezátorovými linkami, výrazné a netuctové melodické motivy, aranžérské hračičkaření a plná náruč promakaných hitů, které časem neokorají.

To by to ovšem nebyli Muse, aby nepřidali něco navíc. Design a hudební složka se inspirovaly v retro science fiction a pop kultuře 80. let., nahrávka povedeně kombinuje bombastický stadiónový rock s líbivým elektronickým popem do nezaměnitelného a relativně originálního rukopisu Muse. To vše na inteligentní úrovni a s minimálními náběhy do nasládlé šmíry. Ve výsledku je Simulation Theory (hard core fandové si jistě pořídí deluxe edici s vydařenými remixy) povedenou a barevnou deskou, která do zlatého fondu kapely pošle řadu hitových skladeb jako Algorithm, The Void nebo Blockades. Návštěvníci pražského koncertu v roce 2019 se mají na co těšit.