Blut Aus Nord: Memoria Vetusta III – Saturnian Poetry Recenze

18:14, 23. 12. 2014

Již více než deset let patří avantgardně black metalový projekt Blut Aus Nord mezi nejzářivější hvězdy kovové hudební scény pro dospělé. Kombinace promyšlených metalových kompozic, industriálu, elektroniky (jedním z poznávacích znamení BAN je inteligentně naprogramovaný bicí automat), experimentální hudby, disharmonií na hranici šílenství, melodických linek a dráždivě dekadentní atsmoféry, kterou se kapela blýskla na čtvrté desce The Work Which Transforms God (2003) katapultoval francouzskou kapelu, zahalenou oparem tajemnosti, až někam mezi výjimečné postmoderní koncepty.

Od té doby Blut Aus Nord invenčně zkoumají jeho všemožné hranice a možnosti evoluce - ať již příměsí folklórně pohanských prvků (Odinist, 2007) nebo třeba experimenty s elektronickou hudbou (EP Thematic Emanation..., 2005). Navzdory umělecké plodnosti a místy až nadprodukci se nikdy nedalo hovořit o stagnaci nebo o vyčerpanosti. Aktuální počin z tohoto hlediska není výjimkou a jakoby potvrzoval známé rčení o pohybu v kruhu.

Sázka na živé bicí, omezení disharmonických vrstev a příklon ke klasičtější struktuře písní posunuly výraz BAN k tradičnímu (black) metalu a připomenuly dávné počátky projektu v polovině 90. let. Hudební invence a zkušenost však i tyto klasické ingredience přetavily ve vysoce komplexní, strukturovaný a mnohovrstevnatý útvar, který se vzpírá prvnímu snadnému náslechu. Blut Aus Nord tak potvrzují vysoký standard i bez avantgardních ztřeštěností a nekompromisního rozbíjení konformity. Jedno z nejzajímavějších a nejinvenčnějších metalových alb roku 2014.