Bohemian RhapsodyRecenze

4. 11. 2018

Nový film Bryana Singera (X-Men: Budoucí minulost, Valkýra, Superman se vrací) o excentrickém frontmanovi skupiny Queen Freddiem Mercurym je další z řady biografických snímků, které hercům/herečkám v hlavní roli dají prostor buď zazářit jako supernova první velikosti anebo shořet jako papír. Strhující Rami Malek (Mr. Robot, Oldboy, Mistr) coby Mercury představuje třetí, naprosto raritní možnost - navždy se zapsat do dějin světové kinematografie.

Malekův výkon je unikátní mistrovské dílo. Nejde o to, že ve filmu nosí stejné šaty, je podobně namaskován jako Freddie (pověstný předkus, knírek atd.), ba dokonce má i stejný energický pohyb na pódiu - byť toto samo o sobě je skvělá záležitost. Jenomže z Maleka na plátně sálá i Mercuryho charisma, naprosto podmanivé a okouzlující. Celý tým, který Maleka připravoval, a samozřejmě herec sám si zaslouží nejhlubší uznání. Už jen z tohoto důvodu je Bohemian Rhapsody povinnost pro všechny filmové fanoušky.

Malekovi zdatně sekundují i všichni herci v rolích zbylých členů Queen - režisérovi Singerovi se podařilo sestavit snad ten nejlepší Queen revival, co kdy byl. Velký prostor samozřejmě dostává hudba Queen a vrcholem filmu je velkolepé vystoupení kapely na charitativním koncertu Live Aid. Film samotný hodně sází na jistotu, máme tu klasický a nepříliš invenční model: začínající kapela prorazí - hoši se topí v alkoholu, ženách a omamných látkách - rozhádají se - a nakonec poznají, že spolu je jim nejlépe. Na druhou stranu, jakýkoliv experiment by možná mohl škodlivě upozadit Malekovo mistrovství. V podstatě geniální film - díky Malekovi a nesmrtelné hudbě Queen.

• TV Nova: několik čísel podílů na sledovanosti z uplynulých dní - seriál Kameňák v pátek večer zaujal 29,26 procenta diváků v cílovce 15 až 54, soutěžní show The Voice Česko Slovensko získala 29,62 procenta diváků u obrazovek v 15 až 54 a kriminální série Specialisté 22,13 procenta opět v 15 až 54.

• MarketUP: digitální agentura změnila před nedávnem pravidla rozdělení zisku mezi poloviční majitele, Miroslava Krále (CEO) a Tomáše Ševčíka (COO). Oba se nově podílejí na zisku, určeného valnou hromadou, v poměru 60 procent pro Krále a 40 procent pro Ševčíka, pokud se Král "bude po dobu běžného účetního období podílet prací na činnosti společnosti z titulu výkonu funkce jednatele a CEO". Pokud tato podmínka nebude splněna nebo převede-li Král podíl na třetí osobu, budou se společníci podílet na zisku podle poměru svých podílů, tj. 50 procenty.

• Full Capacity: menší agentura (chytré lavičky CapaSitty), má nového společníka, Jakuba Brýdla, který získal třetinu firmy. Zbylé dvě třetiny vlastní Petr Patočka a Jan Koťa Rolník.

Avengers: Endgame, další trailer.

24. 1.30. 3.

Jak vycvičit draka 3

Již od prvního filmu z roku 2010 je série Jak vycvičit draka zárukou kvalitní, milé, chytré a nápadité zábavy pro celou rodinu. Dobrá zpráva: ani aktuální trojka z této nepříliš hustě obsazené škatulky naštěstí nevybočuje.

Celá vikingská parta - Škyťák s drakem Bezzubkou, Astrid a plno dalších - má pro diváky přichystáno další napínavé dobrodružství se spoustou bláznivých zvratů. Tentokráte nejde o nic jiného, než o nebezpečí, hrozící všem blpským drakům. Jedinou šancí je najít mýty opředený Skrytý svět, daleko od lidí, v němž by se všichni draci mohli před hrozbou ukrýt a přežít.

Samozřejmě, i v takto postavené vyprávěcí kostře se nezbytně objevují prvky současného progresivního a korektního Hollywoodu typu migrace Vikingů, multikulti soužití různých kultur atd. Ovšem scenáristická a režijní účast Deana DeBlois (na kontě má všechny dračí firmy) je zárukou, že vše je zakomponováno do příběhu inteligentně a se vkusem. DeBlois umí vyprávět zajímavě, vtipně, s nadhledem a hlavně se dokáže zkušené vyhnout očekávání diváků, takže ani u trojky se nedá předem odhadnout, jak celé dobrodružství skončí (kromě toho, že skončí dobře).

K tomu si připočteme úchvatné vizuální zpracování, možná nejlepší ze všech tří filmů, které občas nezapře inspiraci slavným Avatarem. Jak vycvičit draka 3 - to je jistota dobře prožitého času v kině. Ale už bych tu sérii neprotahoval, ani kvůli očekávanému ranci peněz.