Bohemian RhapsodyRecenze

4. 11. 2018

Nový film Bryana Singera (X-Men: Budoucí minulost, Valkýra, Superman se vrací) o excentrickém frontmanovi skupiny Queen Freddiem Mercurym je další z řady biografických snímků, které hercům/herečkám v hlavní roli dají prostor buď zazářit jako supernova první velikosti anebo shořet jako papír. Strhující Rami Malek (Mr. Robot, Oldboy, Mistr) coby Mercury představuje třetí, naprosto raritní možnost - navždy se zapsat do dějin světové kinematografie.

Malekův výkon je unikátní mistrovské dílo. Nejde o to, že ve filmu nosí stejné šaty, je podobně namaskován jako Freddie (pověstný předkus, knírek atd.), ba dokonce má i stejný energický pohyb na pódiu - byť toto samo o sobě je skvělá záležitost. Jenomže z Maleka na plátně sálá i Mercuryho charisma, naprosto podmanivé a okouzlující. Celý tým, který Maleka připravoval, a samozřejmě herec sám si zaslouží nejhlubší uznání. Už jen z tohoto důvodu je Bohemian Rhapsody povinnost pro všechny filmové fanoušky.

Malekovi zdatně sekundují i všichni herci v rolích zbylých členů Queen - režisérovi Singerovi se podařilo sestavit snad ten nejlepší Queen revival, co kdy byl. Velký prostor samozřejmě dostává hudba Queen a vrcholem filmu je velkolepé vystoupení kapely na charitativním koncertu Live Aid. Film samotný hodně sází na jistotu, máme tu klasický a nepříliš invenční model: začínající kapela prorazí - hoši se topí v alkoholu, ženách a omamných látkách - rozhádají se - a nakonec poznají, že spolu je jim nejlépe. Na druhou stranu, jakýkoliv experiment by možná mohl škodlivě upozadit Malekovo mistrovství. V podstatě geniální film - díky Malekovi a nesmrtelné hudbě Queen.

• Havas PR Prague: PR agentura v roce 2018 utržila 7,2 milionu korun. V meziročním srovnání to je pokles o 19 milionů korun. Ztráta z roku 2017 ve výši 700 tisíc se snížila na 500 tisíc korun.

• Frekvence 1: novým moderátorem diskusního pořadu Press klub se stane bavič, publicista a scenárista Luděk Staněk. Jeho pořad na Mall.tv Události Luďka Staňka nově najede na denní periodicitu.

• Alza.cz: největší český e-shop s Liftagem v Praze testují společný rozvoz zásilek a lidí. Za pomoci sdílených anonymizovaných přepravních dat analyzují pohyb dopravců a vozů taxi, které by v případě volných kapacit mohly sloužit také k převozu balíčků.

• Severotisk: novým jednatelem velké tiskárny z německé skupiny Euro-Druckservice se stal Milan Černý. Doplnil tak Petra Litvana.

• Mladá fronta: vydává druhý speciál Top české pivo 2019 jako přílohu týdeníku Euro. Speciál nabízí recenze 86 minipivovarů z Čech, Moravy a Slezska, rozhovory o pivní scéně a jejím vývoji a aktuální ekonomická data.

• Soundtrack Poděbrady: festival organizovaný Michalem Dvořákem uvede Formanova Amadea za doprovodu živého symfonického orchestru (představení britské produkční společnosti Avex Classics International). Do programu přidává i českou koncertní premiéru We Will Rock You s hity kapely Queen.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Trailer k Spider-Man: Daleko od domova.

Avengers: Endgame

Předchozí vysoce povedený film Avengers: Infinity War (2018) a zejména jeho mrazivý závěr ve fanoušcích vyvolal obrovská očekávání, která však aktuální pokračování Avengers: Endgame plní jen zčásti. Spíše minimálně. Bohužel. Jakoby by se režisérská dvojice Anthony Russo, Joe Russo lekla tak slibně rozjetého příběhu, jako by jim došla kreativita a její nedostatek i navzdory všem monumentálním trikům nahrazovala rutinou a předvídatelností.

Zklamání ze závěru aktuální fáze Marvel Cinematic Universe má několik důvodů. Nepříliš propracovaný a povedený scénář, který místy nepřehledný děj roztáhl na úmornou plochu tří hodin. Minimum hlášek a minimum nápaditosti při rozvíjení postav. Pokud scenáristé sáhnou k tak otřepanému triku sci-fi jako je stroj času, logicky se pak dostanou do neřešitelných paradoxů jako je pomotaná souslednost, faktické zacyklení dějů a zdvojování postav, které jsou však nonšalantně pominuty v zájmu zachování příběhu. A k tomu nezbytné výboje progresivního Hollywoodu ve formě feministických bojůvek či faktické předání  jedné z postav z rukou unaveného bílého muže do náruče energií kypícího černocha.

Tohle už nezachrání ani očekávaná velká závěrečná bitva, která je příliš krátká, bez napětí a překvapení, než aby uspokojila nároky namlsaných diváků z předchozího filmu. Mohli jsme dostat velkolepé a invenční zakončení velké ságy a zatím nám filmaři naservírovali jen řemeslně odvedený standard. Škoda, škoda, škoda.