Bohemian Rhapsody Recenze

07:53, 4. 11. 2018

Nový film Bryana Singera (X-Men: Budoucí minulost, Valkýra, Superman se vrací) o excentrickém frontmanovi skupiny Queen Freddiem Mercurym je další z řady biografických snímků, které hercům/herečkám v hlavní roli dají prostor buď zazářit jako supernova první velikosti anebo shořet jako papír. Strhující Rami Malek (Mr. Robot, Oldboy, Mistr) coby Mercury představuje třetí, naprosto raritní možnost - navždy se zapsat do dějin světové kinematografie.

Malekův výkon je unikátní mistrovské dílo. Nejde o to, že ve filmu nosí stejné šaty, je podobně namaskován jako Freddie (pověstný předkus, knírek atd.), ba dokonce má i stejný energický pohyb na pódiu - byť toto samo o sobě je skvělá záležitost. Jenomže z Maleka na plátně sálá i Mercuryho charisma, naprosto podmanivé a okouzlující. Celý tým, který Maleka připravoval, a samozřejmě herec sám si zaslouží nejhlubší uznání. Už jen z tohoto důvodu je Bohemian Rhapsody povinnost pro všechny filmové fanoušky.

Malekovi zdatně sekundují i všichni herci v rolích zbylých členů Queen - režisérovi Singerovi se podařilo sestavit snad ten nejlepší Queen revival, co kdy byl. Velký prostor samozřejmě dostává hudba Queen a vrcholem filmu je velkolepé vystoupení kapely na charitativním koncertu Live Aid. Film samotný hodně sází na jistotu, máme tu klasický a nepříliš invenční model: začínající kapela prorazí - hoši se topí v alkoholu, ženách a omamných látkách - rozhádají se - a nakonec poznají, že spolu je jim nejlépe. Na druhou stranu, jakýkoliv experiment by možná mohl škodlivě upozadit Malekovo mistrovství. V podstatě geniální film - díky Malekovi a nesmrtelné hudbě Queen.

• Symbio Digital: digitální agentura Roberta Haase a Libora Šimona postavila nový web pro investiční skupinu PPF. Na zakázce pracovala od podzimu 2020, zajistila kompletní proces od návrhu struktury přes UI až po vývoj.

• FTV Prima: druhý díl seriálu Einstein - Případy nesnesitelného génia vidělo na hlavním kanále Prima v sobotu 15. května 1,009 milionu diváků (share 24,78 procenta) v cílovce 15+. O týden dříve to bylo 1,115 milionu.

• Nestlé Česko a Slovensko: novou finanční ředitelkou Nestlé pro český a slovenský trh je Lenka Škopová. V Nestlé pracuje více než 12 let a v posledních pěti letech vedla oddělení pro finanční kontrolu.

• IMT Smile: slovenská skupina vydává novou desku Srdce Rozum Boulevard. Ta vyšla fyzicky i digitálně 13. května a o dva týdny později se objeví i na vinylu. Label Universal Music.

• Knihobot: online antikvariát rozjíždí vyhledávač knížek UlovKnihu.cz. Ten sleduje knižní nabídku více než 160 českých antikvariátů a denně monitoruje více než 1,8 milionu titulů. Umožňuje tedy vyhledávat v široké antikvární nabídce. "Přestože je trh knih z druhé ruky obrovský, pro antikváře je výrazně těžší a dražší shánět na internetu zákazníky než pro běžné knihkupce. Napomáhá tomu i přístup největších vyhledávačů zboží. Například Heureka.cz ve vyhledávání zboží z druhé ruky, a tím i antikvární knihy, upozaďuje, Zboží.cz je dokonce blokuje úplně," uvedl Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobot.cz.

• O2 Czech Republic: vzhledem k pandemické situaci představenstvo mobilního operátora (majoritní vlastník PPF) svolává valnou hromadu k rozhodování per rollam s termínem hlasování od 28. května do 14. června 2021. Veškeré podklady pro akcionáře budou uveřejněny na internetových stránkách společnosti a v Obchodním věstníku.

Trailer Godzilla vs Kong.

Vojtěch Matocha: Prašina – Bílá komnata

Poslední a patrně nejpovedenější díl dobrodružné trilogie Prašina o tajemné pražské čtvrti, ve které nefunguje elektřina, ani signál mobilních telefonů a jejíž předchozí příběhy přitáhly pozornost řady foglarovských čtenářů a příznivců ježka v kleci.

Spisovatel Vojtěch Matocha, v civilním životě vývojář softwaru pro mobilní telefony, v Bílé komnatě do značné míry vycizeloval vypravěčský styl Prašiny - rychlý spád a příběh, který se odehrává v krátkém časovém úseku a ve kterém akce střídá akci, nyní ještě prokombinoval s hlubšími ponory do minulosti a do nitra hlavních hrdinů, chlapce Jirky a dívky En.

Matocha zároveň omezil, byť zcela nepotlačil momenty, které trochu dráždily u předchozích dvou knih. Totiž velkou roli náhod, které v první Prašině a Černém merkuritu zhusta posouvaly děj kupředu. V Bílé komnatě je stavba a plynutí příběhu logičtější, kompaktnější a propracovanější. Zároveň si i třetí kniha uchovává jedinečnou atmosféru oprýskaných a zaprášených domů, dvorků a zapomenutých bytů, které vytvářejí magický kolorit čtvrti Prašina, ukrývající v sobě úžasné vynálezy záhadného vynálezce z 19. století Hanuše Nápravníka.

Výsledkem je skvělé dobrodružné čtení pro celou rodinu (byť primární cílení jsou dětští čtenáři nad devět let), které se směle může postavit vedle legendárních příhod Rychlých šípů ve Stínadlech. S napětím čekáme, kam se Matochova vypravěčská fantazie po uzavření (?) trilogie vydá dále.