Brian Jay Jones: George Lucas Recenze

12:47, 26. 12. 2017

Poctivá biografie ze staré školy a jedna z prvních (možná vůbec první) obsáhlých knih na českém trhu, které se věnují zajímavému životu tvůrce Star Wars a filmového vizionáře George Lucase. Americký spisovatel Brian Jay Jones, který se specializuje na životopisy amerických popkulturních ikon, bezpochyby při rešeršní práci prošel solidní množství pramenů - od řady rozhovorů, přes konkurenční publikace (včetně do určité míry ultimátního titulu Dale Pollocka Skywalking: The Life and Films of George Lucas) až po vyjádření, promluvy či medailonky zúčastněných tvůrců na nejrůznějších DVD či Blu-ray discích.

Výsledkem je práce, která je do značné míry kompilační. Jones je především poctivý a pracovitý pozorovatel, nikoliv nějaký subjektivní vykladač Lucasova života, což samozřejmě vůbec nemusí vadit. Čtenář tak zde nenajde nějaké psychologizující výklady a analýzy, zato však neuvěřitelné kvantum podrobností a postřehů z kariéry filmového tvůrce, který původně začínal jako avantgardní režisér, vyhýbající se spolupráci s Hollywoodem.

A to včetně ne úplně známých věcí ohledně Lucasova byznysu se Star Wars - jen tak namátkou, hlavním zdrojem příjmů je merchandising, který přináší cca třikrát více peněz než filmová distribuce a obchod s audiovizuálními právy a který do určité míry ovlivnil děj samotných Hvězdných válek, čtenář si zde přečte zákulisní informace o okolnostech prodeje Lucasfilmu do rukou Walt Disney atd. Vše je erudovaně a dramaturgicky povedeně seřazeno do obsáhlého a čtivého celku, který vytváří plastickou a přehlednou mapu jednoho nepromrhaného a výjimečného života. Nadmíru aktuální publikace, která bezpochyby přijde vhod všem fanouškům galaktické ságy.