ČernobylRecenze

3. 6. 2019

Nekonečný chlad a nekonečný smutek, každopádně celý vodopád emocí dýchne na diváka z obrazovky při sledování minisérie HBO Černobyl, vycházející ze známé jaderné katastrofy v tehdejším Sovětském Svazu v roce 1986. Ještě před koncem vysílání je jasné, že se jedná o seriálovou událost minimálně posledních několika let.

Samotné téma výbuchu jaderné elektrárny je scenáristicky nesmírně obtížné, autoři musí balancovat mezi srozumitelností příběhu a technickou autenticitou. A druhá past: i přes armádu poradců je vždy s otazníkem, jak se tvůrce ze Západu poradí s vyšinutou zběsilostí reálného socialismu druhé poloviny 20. století. Oběma nástrahami režisér Johan Renck a scenárista Craig Mazin propluli na jedničku.

Minisérie Černobyl je mrazivým a strhujícím svědectvím o jedné katastrofě, ale především o zrůdnosti a rozkladu komunismu/socialismu a jeho ničivém dopadu na běžného člověka. Jednotky hasičů, vrhané do boje s hořícím reaktorem bez jakýchkoliv ochranných pomůcek. Místní soudruzi, rozhodující o informačním embargu a uzavření blízkého města, přestože v něm žijí jejich děti, manželky, rodiče. Stupidita, zpupnost a pohrdání životy obyčejných lidí (Nas mnogo!) na všech stranách.

Samozřejmě, pro ty dříve narozené, kteří ještě stihli hnůj reálného socialismu, jsou některé momenty Černobylu "úsměvné": postava hubaté vědkyně (ve skutečnosti fiktivní), která péruje členy Nejvyššího sovětu, anebo možnosti cestování v SSSR (ve skutečnosti normální lidé nemohli v zemi sovětů je tak rajzovat z města do města). I tak Renck s Mazinem vykreslili beznaděj a děsivost žití v socialistické společností s obdivuhodným pochopením. Možná takovým, že to většině diváků na Západě bude připadat jako sci-fi než odraz historie. Velká paráda a nutnost pro seriálového diváka.

• Moloko film: produkční firma (majitelé Miloš Lochman, Karel Chvojka) v roce 2018 utržila téměř 52 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 42 milionů více. Čistý zisk se zvedl ze 100 tisíc na půl milionu korun.

• Tři sestry: vystoupí v neděli 22. prosinci na předvánočním velkém koncertu v pražské Malé sportovní hale společně s Alkeholem a Syny výčepu. V únoru 2020 pak zahájí klubové Vinyl Tour, mapující první tři alba souboru.

• DigitalAd: začala nabízet klientům inzertní možnost sponzoringu free WiFi hotspotů na vlakových nádražích. Na projektu agentura spolupracuje s ČD – Telematika, která dodává internetový signál. DigitalAd na hotspotech exkluzivně nabízí reklamní prostor. V roce 2020 by se projekt měl rozšířit do velkých nákupních center a do sítí čerpacích stanic.

• Info.cz: většinu vydavatelské firmy Info.cz Online Media bude vlastnit šéfredaktor Michal Půr, zbytek pak další členové redakce.

• FTV Prima: druhá komerční televize dokončila stěhování z pražské Palmovky do budovy ve Strašnicích na Vinohradské ulici.

• Ceny Anděl: 29. ročník cen České hudební akademie se bude konat 31. března 2020 v nové pražské hale O2 universum. Titulárním partnerem cen se stala Coca-Cola.

01. 11.07. 12.

Trailer k novému filmu Petra Zelenky Modelář.

Petr Čornej: Jan Žižka

Jeden z pomyslných vrcholů letošní knižní sezóny v Česku. Přední český historik Petr Čornej po letech práce vydává objemnou (téměř 900 stran) biografii proslulého Jana Žižky v roce, kdy se připomíná 600. výročí výbuchu husitské revoluce. Po monumentální práci Josefa Pekaře, vydané v letech 1927 až 1933, je Čornejova kniha druhé nejrozsáhlejší dílo, které doposud bylo o Žižkovi napsáno.

Neporažený válečník Žižka v biografii vystupuje jako "odvážný, statečný, impulsivní a hluboce věřící polní velitel", jehož rozporuplné skutky motivovala upřímná oddanost husitskému pojetí božího zákona i touha odčinit osobní poklesky. Autor vnímá "husitskou dobu v širokém mezinárodním kontextu jako pozoruhodný, velký i tragický pokus nalézt cestu z labyrintu krize pozdně středověké Evropy."

Knihu Čornej vybavil podtitulem "Život a doba husitského válečníka". Přičemž ona "doba" je důležitější, než se na první pohled zdá. Šíře Čornejova záběru při vyčerpávajícím popisu Žižkova života a skutků a jejich kontextu je ohromující. Jen poznámkový aparát čítá 100 stran (!) plus dalších 40 stran seznamu pramenů. Čornej výborně kombinuje vysokou odbornost a erudovanost s přístupností pro alespoň trochu znalého čtenáře. Napínavě a moderně napsaná publikace tedy zavalí a inspiruje čtenáře množstvím faktů a souvislostí, není však úmorná a ubíjející.

Co je sympatické, že i přes množství nastudovaných pramenů autor k látce přistupuje s pokorou a s vědomím, že některé věci s odstupem stovek let není možné s určitostí popsat. Tedy jen "možná", "snad", "asi" nebo "s velkou pravděpodobností". Znamení Čornejovy vnitřní vědecké poctivosti. A další plus - sympatické odideologizování Jana Žižky. Tedy žádný téměř komunistický voják nebo kacířský lapka a rabiát. Nadčasová a autoritativní záležitost, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka české historie.