ČernobylRecenze

3. 6. 2019

Nekonečný chlad a nekonečný smutek, každopádně celý vodopád emocí dýchne na diváka z obrazovky při sledování minisérie HBO Černobyl, vycházející ze známé jaderné katastrofy v tehdejším Sovětském Svazu v roce 1986. Ještě před koncem vysílání je jasné, že se jedná o seriálovou událost minimálně posledních několika let.

Samotné téma výbuchu jaderné elektrárny je scenáristicky nesmírně obtížné, autoři musí balancovat mezi srozumitelností příběhu a technickou autenticitou. A druhá past: i přes armádu poradců je vždy s otazníkem, jak se tvůrce ze Západu poradí s vyšinutou zběsilostí reálného socialismu druhé poloviny 20. století. Oběma nástrahami režisér Johan Renck a scenárista Craig Mazin propluli na jedničku.

Minisérie Černobyl je mrazivým a strhujícím svědectvím o jedné katastrofě, ale především o zrůdnosti a rozkladu komunismu/socialismu a jeho ničivém dopadu na běžného člověka. Jednotky hasičů, vrhané do boje s hořícím reaktorem bez jakýchkoliv ochranných pomůcek. Místní soudruzi, rozhodující o informačním embargu a uzavření blízkého města, přestože v něm žijí jejich děti, manželky, rodiče. Stupidita, zpupnost a pohrdání životy obyčejných lidí (Nas mnogo!) na všech stranách.

Samozřejmě, pro ty dříve narozené, kteří ještě stihli hnůj reálného socialismu, jsou některé momenty Černobylu "úsměvné": postava hubaté vědkyně (ve skutečnosti fiktivní), která péruje členy Nejvyššího sovětu, anebo možnosti cestování v SSSR (ve skutečnosti normální lidé nemohli v zemi sovětů je tak rajzovat z města do města). I tak Renck s Mazinem vykreslili beznaděj a děsivost žití v socialistické společností s obdivuhodným pochopením. Možná takovým, že to většině diváků na Západě bude připadat jako sci-fi než odraz historie. Velká paráda a nutnost pro seriálového diváka.

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

• Konektor Place: seskupení agentur získalo dva nové klienty - Playstation CZ (vztahy s médii) a Danone (sociální sítě).

• Xindl X: vyprodal chystaný koncert v pražské hale Forum Karlín, který se koná na konci listopadu. Kapacita se pohybuje něco nad 3 tisíce lidí. V těchto dnech písničkářovi vychází Best of u Universal Music.

• ACNielsen Czech Republic: výzkumná a analytická společnost v roce 2018 utržila 425 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 30 milionů více. Čistý zisk narostl z 5,5 milionu na 9,7 milionu korun.

• Nutricia: novou marketingovou ředitelkou výrobce dětské a klinické výživy ze skupiny Danone se od 1. října stala Anna Zatorska (již 15 let ve skupině).

01. 11.07. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.