Čertí brkoRecenze

2. 12. 2018

Záměr vytvořit hezkou a nadčasovou českou pohádku, aspirující na zlatý fond (Tři oříšky pro popelku, S čerty nejsou žerty, Sůl nad zlato, Princezna se zlatou hvězdou na čele atd.), je nejen chvályhodný, ale především hodně pracný a obtížný. S úlevou je třeba konstatovat, že tvůrčímu týmu v čele s producenty z Punk Filmu, režisérem Markem Najbrtem a scenáristy Robertem Geislerem a Tomášem Hodanem se dílo z velké části zdařilo.

Přispělo k tomu nejen hvězdné obsazení (Ondřej Vetchý, Jan Budař, Marek Daniel, Jana Plodková nebo Václav Kopta) a na české poměry bohatá výprava a kostýmy, ale i nadprůměrný scénář s jasným, přehledným příběhem (je zde bohužel i několik rezerv), s většinou dobře vystavěnými postavami a hlavně nezbytnou porcí humoru, bez které se neobejde snad žádný dobrý pohádkový příběh made in Czech Republic. Byť někdy děj působí dojmem, že autoři mysleli více na dospělé než na dětské diváky.

A tak jako nejslabší článek Brka paradoxně působí hlavní, ne příliš sympatií vzbuzující dvojice Jan Cina - Judit Bárdos. Ať již v lese, ve vězení, v pekle nebo na zámku - mezi nimi to prostě nejiskří, nefunguje ta správná chemie a divák si marně láme hlavu, proč zrovna tihle dva by v sobě našli zalíbení. Šťastný příliš není ani pokus o muzikál - žádná z písní není jednoznačný hit, který by bořil hitparády dětských a rodičovských srdcí. Superesem mezi tuzemskými pohádky se Čertí brko podle všeho nestane, na druhou stranu se jedná o solidně odvedené filmové řemeslo.

• Booking.com: předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl pravomocným rozhodnutím rozklad společnosti Booking.com a potvrdil tak pokutu ve výši 8,336 milionu korun, která firmě byla uložena za zakázané vertikální dohody.

• Live Nation: velká koncertní agentura v květnu 2020 přiveze do Prahy (Tipsport Aréna) koncert americké nu-metalové kapely Korn.

• Typos, tiskařské závody: novým jednatelem tiskáren se stal manažer Robert Vukelić, ex-Vltava-Labe-Press a v současné době director business development Euro-Druckservice. Vukelić nahradil Dominika Metzlera.

• Barletta: produkční firma Matěje Chlupáčka a Andrey Chlupáčkové v roce 2018 utržila téměř 59 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 41 milionů. Čistý zisk 160 tisíc z roku 2017 se překlopil na ztrátu 160 tisíc korun.

• Asociace pro elektronickou komerci: odhaduje, že pro české e-shopy bude letošní předvánoční sezóna opět rekordní. Celkové obraty za prodané zboží by měly přesáhnout 50 miliard korun. Loni obraty e-shopů během Vánoc a před nimi dosáhly 45 miliard korun.

• Pavel Callta: zpěvák převzal zlatou desku za prodej albové novinky Součást a platinovou desku za prodej debutu Momenty.

01. 11.07. 12.

Trailer k seriálu The Witcher.

Terminátor: Temný osud

Nový Terminátor: Temný osud, který dějově navazuje na kultovního Terminátora 2: Den zúčtování (1991), nemusel být vůbec špatný film. Už jen účast původní Sarah Connorové v podání herečky Lindy Hamilton, Arnolda Schwarzeneggera a Jamese Camerona na postu producenta z něj dělají pozoruhodnou a slibnou záležitost. Tim Miller (kultovní Deadpool) na režisérské židli je pak zárukou kvalitní filmařiny a skvělé akční podívané.

Jenomže to celé přebíjí závany prapodivných a bohužel módních -ismů (genderismus, feminismus atd.), které z aktuálního Terminátora dělají především ideologickou záležitost. V novém feministickém Terminátorovi již ženy nerodí spasitele lidstva Johna Connora (mimochodem s touto postavou se zde tvůrci vypořádali hodně nesmyslně), ale rovnou se stávají alfa ranařkami, které vedou odboj proti strojům. Lidská bojovnice vyslaná z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) je podivným bezpohlavním stvořením, jako vypadlým z těch nejvlhčích snů transgender fanatiků. To potlačuje původního ducha i celou logiku vyprávění dosavadní série (návaznosti, pokud John Connor neexistuje, tak první dva díly nedávají smysl atd.).

Ale samozřejmě, zkušené tvůrčí duo Miller - Cameron si pohlídalo, aby zejména akční scény byly na špičkové úrovni. Choreografie bojových scén, filmové triky (výrobní rozpočet 185 milionů dolarů) a správně zlounský smrtící Terminátor Rev-9 (Gabriel Luna) částečně vyrovnávají ideologické blouznění. Sečteno: Terminátor: Temný osud je bohužel schizofrenní dílko. Oživuje ducha prvních dvou Terminátorů, aby jej následně rozšlapalo na kusy. Fanoušek původní série má těžkou, skoro neřešitelnou volbu.