Čertí brko Recenze

18:08, 2. 12. 2018

Záměr vytvořit hezkou a nadčasovou českou pohádku, aspirující na zlatý fond (Tři oříšky pro popelku, S čerty nejsou žerty, Sůl nad zlato, Princezna se zlatou hvězdou na čele atd.), je nejen chvályhodný, ale především hodně pracný a obtížný. S úlevou je třeba konstatovat, že tvůrčímu týmu v čele s producenty z Punk Filmu, režisérem Markem Najbrtem a scenáristy Robertem Geislerem a Tomášem Hodanem se dílo z velké části zdařilo.

Přispělo k tomu nejen hvězdné obsazení (Ondřej Vetchý, Jan Budař, Marek Daniel, Jana Plodková nebo Václav Kopta) a na české poměry bohatá výprava a kostýmy, ale i nadprůměrný scénář s jasným, přehledným příběhem (je zde bohužel i několik rezerv), s většinou dobře vystavěnými postavami a hlavně nezbytnou porcí humoru, bez které se neobejde snad žádný dobrý pohádkový příběh made in Czech Republic. Byť někdy děj působí dojmem, že autoři mysleli více na dospělé než na dětské diváky.

A tak jako nejslabší článek Brka paradoxně působí hlavní, ne příliš sympatií vzbuzující dvojice Jan Cina - Judit Bárdos. Ať již v lese, ve vězení, v pekle nebo na zámku - mezi nimi to prostě nejiskří, nefunguje ta správná chemie a divák si marně láme hlavu, proč zrovna tihle dva by v sobě našli zalíbení. Šťastný příliš není ani pokus o muzikál - žádná z písní není jednoznačný hit, který by bořil hitparády dětských a rodičovských srdcí. Superesem mezi tuzemskými pohádky se Čertí brko podle všeho nestane, na druhou stranu se jedná o solidně odvedené filmové řemeslo.

• FTV Prima: sledovanost hlavního kanálu Prima v letošním květnu dosáhla v hlavním vysílacím čase share 15,93 procenta v CS 15+, v celodni pak v totožné CS 13,41 procenta. Kromě seriálů zaujala na obrazovkách diváky i show Máme rádi Česko, jejíž rekordní díl sledovalo 7. května 868 tisíc diváků (share 21,52 procenta, CS 15+). Web iPrima v květnu navštívilo 5,14 milionu reálných uživatelů.

• Český rozhlas: meziroční prodej DAB+ přístrojů v Česku vzrostl téměř o 140 procent. Na trhu také stoupl podíl přístrojů vybavených DAB+ technologií na 22 procent. Vyplývá to ze zprávy agentury GfK, která asociaci WorldDAB pravidelně zasílá "tvrdá" prodejní data z evropského trhu. "Český rozhlas se dlouhodobě věnuje rozvoji digitálního vysílání a loni udělal další významný krok tím, že rozšířil pokrytí v technologii DAB+ na 95 procenta populace Česka. Současně s tím spustil i masivní kampaň na podporu digitálního rozhlasového vysílání, která zasáhla miliony lidí," uvedl ředitel ČRo René Zavoral.

• Pink Panther Agency: manažerská a produkční agentura Radka Havlíčka, která kromě jiného řídí byznys kapely Kabát, dostala úder během covidové pandemie. Její tržby v roce 2020 klesly ze 135 milionů na 5 milionů korun. Čistá ztráta dosáhla 7 milionů korun.

• Podcast roku: v kategorii Veřejnoprávní podcast zvítězil pořad Vinohradská 12 (zároveň absolutní vítěz) z dílny Českého rozhlasu, sekci Autorský podcast ovládl pořad Opravdové zločiny moderátorek Evropy 2 Lucky Bechynkové a Báry Krčmové. O výsledku těchto dvou kategorií rozhodli posluchači na webu Podcast roku. Odborní porotci pak ještě vybrali vítěze dalších 7 kategorií: Byznys - Forbes Česko, Zpravodajství - Prostor X, Cestování - Travel Bible podcast, Zábava a lifestyle - Brocast, Sport - Angličan, Osobní rozvoj - Brain We Are CZ, Objev roku - Přepište dějiny.

• TV Nova: během letních měsíců bude vysílat další díly seriálu Kameňák, které byly doposud k dispozici na Voyo, reprízy Policie Modrava, Kriminálka Anděl, Comeback nebo Okresní přebor, a blockbustery ze světa Marvel (Avengers: Age of Ultron, Captain America: Občanská válka, Avengers: Infinity War, Ant-Man a Wasp a Avengers: Endgame).

• Jelen: popová kapela plánuje velký koncert 8. prosince 2021 ve velké hale O2 universum. Ta má kapacitu cca 4,5 tisíce posluchačů.

Tři sestry: Já jsem Aleš

Vojtěch Matocha: Prašina – Bílá komnata

Poslední a patrně nejpovedenější díl dobrodružné trilogie Prašina o tajemné pražské čtvrti, ve které nefunguje elektřina, ani signál mobilních telefonů a jejíž předchozí příběhy přitáhly pozornost řady foglarovských čtenářů a příznivců ježka v kleci.

Spisovatel Vojtěch Matocha, v civilním životě vývojář softwaru pro mobilní telefony, v Bílé komnatě do značné míry vycizeloval vypravěčský styl Prašiny - rychlý spád a příběh, který se odehrává v krátkém časovém úseku a ve kterém akce střídá akci, nyní ještě prokombinoval s hlubšími ponory do minulosti a do nitra hlavních hrdinů, chlapce Jirky a dívky En.

Matocha zároveň omezil, byť zcela nepotlačil momenty, které trochu dráždily u předchozích dvou knih. Totiž velkou roli náhod, které v první Prašině a Černém merkuritu zhusta posouvaly děj kupředu. V Bílé komnatě je stavba a plynutí příběhu logičtější, kompaktnější a propracovanější. Zároveň si i třetí kniha uchovává jedinečnou atmosféru oprýskaných a zaprášených domů, dvorků a zapomenutých bytů, které vytvářejí magický kolorit čtvrti Prašina, ukrývající v sobě úžasné vynálezy záhadného vynálezce z 19. století Hanuše Nápravníka.

Výsledkem je skvělé dobrodružné čtení pro celou rodinu (byť primární cílení jsou dětští čtenáři nad devět let), které se směle může postavit vedle legendárních příhod Rychlých šípů ve Stínadlech. S napětím čekáme, kam se Matochova vypravěčská fantazie po uzavření (?) trilogie vydá dále.