Čertí brkoRecenze

2. 12. 2018

Záměr vytvořit hezkou a nadčasovou českou pohádku, aspirující na zlatý fond (Tři oříšky pro popelku, S čerty nejsou žerty, Sůl nad zlato, Princezna se zlatou hvězdou na čele atd.), je nejen chvályhodný, ale především hodně pracný a obtížný. S úlevou je třeba konstatovat, že tvůrčímu týmu v čele s producenty z Punk Filmu, režisérem Markem Najbrtem a scenáristy Robertem Geislerem a Tomášem Hodanem se dílo z velké části zdařilo.

Přispělo k tomu nejen hvězdné obsazení (Ondřej Vetchý, Jan Budař, Marek Daniel, Jana Plodková nebo Václav Kopta) a na české poměry bohatá výprava a kostýmy, ale i nadprůměrný scénář s jasným, přehledným příběhem (je zde bohužel i několik rezerv), s většinou dobře vystavěnými postavami a hlavně nezbytnou porcí humoru, bez které se neobejde snad žádný dobrý pohádkový příběh made in Czech Republic. Byť někdy děj působí dojmem, že autoři mysleli více na dospělé než na dětské diváky.

A tak jako nejslabší článek Brka paradoxně působí hlavní, ne příliš sympatií vzbuzující dvojice Jan Cina - Judit Bárdos. Ať již v lese, ve vězení, v pekle nebo na zámku - mezi nimi to prostě nejiskří, nefunguje ta správná chemie a divák si marně láme hlavu, proč zrovna tihle dva by v sobě našli zalíbení. Šťastný příliš není ani pokus o muzikál - žádná z písní není jednoznačný hit, který by bořil hitparády dětských a rodičovských srdcí. Superesem mezi tuzemskými pohádky se Čertí brko podle všeho nestane, na druhou stranu se jedná o solidně odvedené filmové řemeslo.

• Havas PR Prague: PR agentura v roce 2018 utržila 7,2 milionu korun. V meziročním srovnání to je pokles o 19 milionů korun. Ztráta z roku 2017 ve výši 700 tisíc se snížila na 500 tisíc korun.

• Frekvence 1: novým moderátorem diskusního pořadu Press klub se stane bavič, publicista a scenárista Luděk Staněk. Jeho pořad na Mall.tv Události Luďka Staňka nově najede na denní periodicitu.

• Alza.cz: největší český e-shop s Liftagem v Praze testují společný rozvoz zásilek a lidí. Za pomoci sdílených anonymizovaných přepravních dat analyzují pohyb dopravců a vozů taxi, které by v případě volných kapacit mohly sloužit také k převozu balíčků.

• Severotisk: novým jednatelem velké tiskárny z německé skupiny Euro-Druckservice se stal Milan Černý. Doplnil tak Petra Litvana.

• Mladá fronta: vydává druhý speciál Top české pivo 2019 jako přílohu týdeníku Euro. Speciál nabízí recenze 86 minipivovarů z Čech, Moravy a Slezska, rozhovory o pivní scéně a jejím vývoji a aktuální ekonomická data.

• Soundtrack Poděbrady: festival organizovaný Michalem Dvořákem uvede Formanova Amadea za doprovodu živého symfonického orchestru (představení britské produkční společnosti Avex Classics International). Do programu přidává i českou koncertní premiéru We Will Rock You s hity kapely Queen.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Trailer k Spider-Man: Daleko od domova.

Avengers: Endgame

Předchozí vysoce povedený film Avengers: Infinity War (2018) a zejména jeho mrazivý závěr ve fanoušcích vyvolal obrovská očekávání, která však aktuální pokračování Avengers: Endgame plní jen zčásti. Spíše minimálně. Bohužel. Jakoby by se režisérská dvojice Anthony Russo, Joe Russo lekla tak slibně rozjetého příběhu, jako by jim došla kreativita a její nedostatek i navzdory všem monumentálním trikům nahrazovala rutinou a předvídatelností.

Zklamání ze závěru aktuální fáze Marvel Cinematic Universe má několik důvodů. Nepříliš propracovaný a povedený scénář, který místy nepřehledný děj roztáhl na úmornou plochu tří hodin. Minimum hlášek a minimum nápaditosti při rozvíjení postav. Pokud scenáristé sáhnou k tak otřepanému triku sci-fi jako je stroj času, logicky se pak dostanou do neřešitelných paradoxů jako je pomotaná souslednost, faktické zacyklení dějů a zdvojování postav, které jsou však nonšalantně pominuty v zájmu zachování příběhu. A k tomu nezbytné výboje progresivního Hollywoodu ve formě feministických bojůvek či faktické předání  jedné z postav z rukou unaveného bílého muže do náruče energií kypícího černocha.

Tohle už nezachrání ani očekávaná velká závěrečná bitva, která je příliš krátká, bez napětí a překvapení, než aby uspokojila nároky namlsaných diváků z předchozího filmu. Mohli jsme dostat velkolepé a invenční zakončení velké ságy a zatím nám filmaři naservírovali jen řemeslně odvedený standard. Škoda, škoda, škoda.