Čertí brkoRecenze

2. 12. 2018

Záměr vytvořit hezkou a nadčasovou českou pohádku, aspirující na zlatý fond (Tři oříšky pro popelku, S čerty nejsou žerty, Sůl nad zlato, Princezna se zlatou hvězdou na čele atd.), je nejen chvályhodný, ale především hodně pracný a obtížný. S úlevou je třeba konstatovat, že tvůrčímu týmu v čele s producenty z Punk Filmu, režisérem Markem Najbrtem a scenáristy Robertem Geislerem a Tomášem Hodanem se dílo z velké části zdařilo.

Přispělo k tomu nejen hvězdné obsazení (Ondřej Vetchý, Jan Budař, Marek Daniel, Jana Plodková nebo Václav Kopta) a na české poměry bohatá výprava a kostýmy, ale i nadprůměrný scénář s jasným, přehledným příběhem (je zde bohužel i několik rezerv), s většinou dobře vystavěnými postavami a hlavně nezbytnou porcí humoru, bez které se neobejde snad žádný dobrý pohádkový příběh made in Czech Republic. Byť někdy děj působí dojmem, že autoři mysleli více na dospělé než na dětské diváky.

A tak jako nejslabší článek Brka paradoxně působí hlavní, ne příliš sympatií vzbuzující dvojice Jan Cina - Judit Bárdos. Ať již v lese, ve vězení, v pekle nebo na zámku - mezi nimi to prostě nejiskří, nefunguje ta správná chemie a divák si marně láme hlavu, proč zrovna tihle dva by v sobě našli zalíbení. Šťastný příliš není ani pokus o muzikál - žádná z písní není jednoznačný hit, který by bořil hitparády dětských a rodičovských srdcí. Superesem mezi tuzemskými pohádky se Čertí brko podle všeho nestane, na druhou stranu se jedná o solidně odvedené filmové řemeslo.

• TV Nova: několik čísel podílů na sledovanosti z uplynulých dní - seriál Kameňák v pátek večer zaujal 29,26 procenta diváků v cílovce 15 až 54, soutěžní show The Voice Česko Slovensko získala 29,62 procenta diváků u obrazovek v 15 až 54 a kriminální série Specialisté 22,13 procenta opět v 15 až 54.

• MarketUP: digitální agentura změnila před nedávnem pravidla rozdělení zisku mezi poloviční majitele, Miroslava Krále (CEO) a Tomáše Ševčíka (COO). Oba se nově podílejí na zisku, určeného valnou hromadou, v poměru 60 procent pro Krále a 40 procent pro Ševčíka, pokud se Král "bude po dobu běžného účetního období podílet prací na činnosti společnosti z titulu výkonu funkce jednatele a CEO". Pokud tato podmínka nebude splněna nebo převede-li Král podíl na třetí osobu, budou se společníci podílet na zisku podle poměru svých podílů, tj. 50 procenty.

• Full Capacity: menší agentura (chytré lavičky CapaSitty), má nového společníka, Jakuba Brýdla, který získal třetinu firmy. Zbylé dvě třetiny vlastní Petr Patočka a Jan Koťa Rolník.

Avengers: Endgame, další trailer.

24. 1.30. 3.

Jak vycvičit draka 3

Již od prvního filmu z roku 2010 je série Jak vycvičit draka zárukou kvalitní, milé, chytré a nápadité zábavy pro celou rodinu. Dobrá zpráva: ani aktuální trojka z této nepříliš hustě obsazené škatulky naštěstí nevybočuje.

Celá vikingská parta - Škyťák s drakem Bezzubkou, Astrid a plno dalších - má pro diváky přichystáno další napínavé dobrodružství se spoustou bláznivých zvratů. Tentokráte nejde o nic jiného, než o nebezpečí, hrozící všem blpským drakům. Jedinou šancí je najít mýty opředený Skrytý svět, daleko od lidí, v němž by se všichni draci mohli před hrozbou ukrýt a přežít.

Samozřejmě, i v takto postavené vyprávěcí kostře se nezbytně objevují prvky současného progresivního a korektního Hollywoodu typu migrace Vikingů, multikulti soužití různých kultur atd. Ovšem scenáristická a režijní účast Deana DeBlois (na kontě má všechny dračí firmy) je zárukou, že vše je zakomponováno do příběhu inteligentně a se vkusem. DeBlois umí vyprávět zajímavě, vtipně, s nadhledem a hlavně se dokáže zkušené vyhnout očekávání diváků, takže ani u trojky se nedá předem odhadnout, jak celé dobrodružství skončí (kromě toho, že skončí dobře).

K tomu si připočteme úchvatné vizuální zpracování, možná nejlepší ze všech tří filmů, které občas nezapře inspiraci slavným Avatarem. Jak vycvičit draka 3 - to je jistota dobře prožitého času v kině. Ale už bych tu sérii neprotahoval, ani kvůli očekávanému ranci peněz.