Chata na prodejRecenze

27. 7. 2018

Možná největší překvapení v české kinemetografii v letošním roce. Už jen z toho důvodu, že předchozí film Tomáše Pavlíčka - Parádně pokecal (2014) - je kostrbatý nesmysl, nad kterým se naštěstí zavřely vody zapomnění. V mezidobí jakoby Pavlíčka líbaly všechny filmové múzy, které v nepříliš invenčním a nepříliš zajímavém českém filmu ještě zbyly.

Chata na prodej je hořká komedie par excellence, jaká tu již dlouho nebyla. A to, že čirou náhodou míří na národní fenomén v podobě chataření, nehraje až tak velkou roli. Chytrá, s přesně odpozorovanými typy, situacemi a spletitými zákrutami vztahů (včetně roky střádaných výčitek, naschválů atd.), naroubovanými na jednu rozhašenou rodinu, a s brilantními dialogy, za kterými je cítit lehké pero talentované spoluscenáristky Lucie Bokšteflové (Laputa, Ordinace v růžové zahradě).

Úvodní pasáže hovorů třígenerační rodiny, napěchované do dvou aut, můžeme s klidem zařadit do zlaté pokladnice českého filmu. Ne nadarmo si člověk vzpomene na ty nejlepší a dnes již zlidovělé scény legendární trilogie o rodině Homolkových. S postupujícím časem přibývá míst, která trochu šustí papírem nebo jejichž potenciál není zcela využit. Možná to chtělo ještě rok sedět nad scénářem a leštit briliant až do dokonalosti.

I tak se Pavlíček zařadil mezi režisérská jména, která se vyplatí sledovat - a třeba i díky pečlivé práci se zajímavě namixovanými herci (Ivana Chýlková, David Vávra, Judit Bárdos, Jan Kačer nebo Jana Synková coby prvotřídní ježibaba s možná dobrým srdcem). Jen škoda toho banálního názvu, nepříliš vkusného plakátu a skoro neviditelné promo kampaně. Takhle si Chata na prodej bude muset počkat na diváky až před televizními obrazovkami.

• TV Nova: několik čísel podílů na sledovanosti z uplynulých dní - seriál Kameňák v pátek večer zaujal 29,26 procenta diváků v cílovce 15 až 54, soutěžní show The Voice Česko Slovensko získala 29,62 procenta diváků u obrazovek v 15 až 54 a kriminální série Specialisté 22,13 procenta opět v 15 až 54.

• MarketUP: digitální agentura změnila před nedávnem pravidla rozdělení zisku mezi poloviční majitele, Miroslava Krále (CEO) a Tomáše Ševčíka (COO). Oba se nově podílejí na zisku, určeného valnou hromadou, v poměru 60 procent pro Krále a 40 procent pro Ševčíka, pokud se Král "bude po dobu běžného účetního období podílet prací na činnosti společnosti z titulu výkonu funkce jednatele a CEO". Pokud tato podmínka nebude splněna nebo převede-li Král podíl na třetí osobu, budou se společníci podílet na zisku podle poměru svých podílů, tj. 50 procenty.

• Full Capacity: menší agentura (chytré lavičky CapaSitty), má nového společníka, Jakuba Brýdla, který získal třetinu firmy. Zbylé dvě třetiny vlastní Petr Patočka a Jan Koťa Rolník.

Avengers: Endgame, další trailer.

24. 1.30. 3.

Jak vycvičit draka 3

Již od prvního filmu z roku 2010 je série Jak vycvičit draka zárukou kvalitní, milé, chytré a nápadité zábavy pro celou rodinu. Dobrá zpráva: ani aktuální trojka z této nepříliš hustě obsazené škatulky naštěstí nevybočuje.

Celá vikingská parta - Škyťák s drakem Bezzubkou, Astrid a plno dalších - má pro diváky přichystáno další napínavé dobrodružství se spoustou bláznivých zvratů. Tentokráte nejde o nic jiného, než o nebezpečí, hrozící všem blpským drakům. Jedinou šancí je najít mýty opředený Skrytý svět, daleko od lidí, v němž by se všichni draci mohli před hrozbou ukrýt a přežít.

Samozřejmě, i v takto postavené vyprávěcí kostře se nezbytně objevují prvky současného progresivního a korektního Hollywoodu typu migrace Vikingů, multikulti soužití různých kultur atd. Ovšem scenáristická a režijní účast Deana DeBlois (na kontě má všechny dračí firmy) je zárukou, že vše je zakomponováno do příběhu inteligentně a se vkusem. DeBlois umí vyprávět zajímavě, vtipně, s nadhledem a hlavně se dokáže zkušené vyhnout očekávání diváků, takže ani u trojky se nedá předem odhadnout, jak celé dobrodružství skončí (kromě toho, že skončí dobře).

K tomu si připočteme úchvatné vizuální zpracování, možná nejlepší ze všech tří filmů, které občas nezapře inspiraci slavným Avatarem. Jak vycvičit draka 3 - to je jistota dobře prožitého času v kině. Ale už bych tu sérii neprotahoval, ani kvůli očekávanému ranci peněz.