Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

Chata na prodejRecenze

27. 7. 2018

Možná největší překvapení v české kinemetografii v letošním roce. Už jen z toho důvodu, že předchozí film Tomáše Pavlíčka - Parádně pokecal (2014) - je kostrbatý nesmysl, nad kterým se naštěstí zavřely vody zapomnění. V mezidobí jakoby Pavlíčka líbaly všechny filmové múzy, které v nepříliš invenčním a nepříliš zajímavém českém filmu ještě zbyly.

Chata na prodej je hořká komedie par excellence, jaká tu již dlouho nebyla. A to, že čirou náhodou míří na národní fenomén v podobě chataření, nehraje až tak velkou roli. Chytrá, s přesně odpozorovanými typy, situacemi a spletitými zákrutami vztahů (včetně roky střádaných výčitek, naschválů atd.), naroubovanými na jednu rozhašenou rodinu, a s brilantními dialogy, za kterými je cítit lehké pero talentované spoluscenáristky Lucie Bokšteflové (Laputa, Ordinace v růžové zahradě).

Úvodní pasáže hovorů třígenerační rodiny, napěchované do dvou aut, můžeme s klidem zařadit do zlaté pokladnice českého filmu. Ne nadarmo si člověk vzpomene na ty nejlepší a dnes již zlidovělé scény legendární trilogie o rodině Homolkových. S postupujícím časem přibývá míst, která trochu šustí papírem nebo jejichž potenciál není zcela využit. Možná to chtělo ještě rok sedět nad scénářem a leštit briliant až do dokonalosti.

I tak se Pavlíček zařadil mezi režisérská jména, která se vyplatí sledovat - a třeba i díky pečlivé práci se zajímavě namixovanými herci (Ivana Chýlková, David Vávra, Judit Bárdos, Jan Kačer nebo Jana Synková coby prvotřídní ježibaba s možná dobrým srdcem). Jen škoda toho banálního názvu, nepříliš vkusného plakátu a skoro neviditelné promo kampaně. Takhle si Chata na prodej bude muset počkat na diváky až před televizními obrazovkami.

Odběr newsletteru:

reklama

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Programmatic Media: novým jednatelem firmy, která se zabývá programmatickým prodejem reklamy, se stal Pavel Lupjan, dlouholetý manažer Media Bohemia (Media Marketing Services).

  • Zásilkovna: logisticko-technologická firm na svém depu v Praze Ruzyni spouští výdejní místo Zásilkovna Drive pro vyzvednutí a podání zásilky bezpečně z auta či motocyklu. "Zásilky je zde možné vydávat a podávat, aniž by řidič musel vystoupit z vozidla".

  • Cenega Czech: na konci května budou na herní konzoli Nintendo Switch v prodeji tituly od společnosti 2K - například BioShock: The Collection, XCOM 2 Collection a Borderlands Legendary Collection.

  • Branické divadlo v Praze: stane se domovskou scénou novocirkusového souboru Losers Cirque Company. Nově ponese název Divadlo Bravo!. Přes prázdniny začne rozsáhlá rekonstrukce, která chátrající divadlo promění v moderní divadelní prostor s kabaretním sezením.

  • Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu: podle průzkumu většina call center v těchto dnech navyšuje kapacitu až o 100 procent. Zhruba 90 procent operátorů přitom funguje z domova v rámci home office. Až 500 procentní nárůst registrují rozvážkové služby.

  • Afrikou na Pionýru: česká premiéra vizuálně úchvatného filmu Marka Slobodníku se přesouvá ze zavřených kin na internet. Film bude k dispozici on-line v rámci VOD služeb, od 26. března jej nabídne videotéka O2TV, Aerovod a Starmax.

  • Česká eventová asociace: odhaduje, že eventový byznys během následujících tří měsíců zaznamená ztráty ve výši 750 milionů korun. Nařízená opatření v souvislosti s pandemií se v eventovém segmentu přímo dotknou téměř 10 tisíc osob, 57 subjektů pozastavilo nebo úplně zastavilo podnikatelskou činnost.

  • FTV Prima: primácký seriál Slunečná zaznamenal v úterý 24. března rekordní číslo sledovanosti - 1,435 milionu diváků v 15+. Konkurenční Ordinaci v růžové zahradě 2 (TV Nova) vidělo 909 tisíc diváků ve stejné skupině.

  • Trima News: provozovatel regionálních zpravodajských webů Drbna.cz v roce 2018 utržil 16,5 milionu korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 4 miliony. Firma v daném období skončila v čistém prodělku přes 6 milionů korun.

Recenze

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.