Divokej Bill: 15Recenze

16. 4. 2013

Úvalské keltské komando Divokej Bill se dožilo patnácti let. K hezky kulatému číslu si nadělilo nového vydavatele (doposud to byli EMI), zase po nějakém čase šňůru velkých koncertů a především novou desku 15. Muzikanti v souvislosti s jubileem o kapele žertují, že teď je konečně plnoletá. To je docela trefný postřeh. U alba 15 totiž nejde jen o další hudební placku v řadě (v pořadí šestou), ale hlavně o dost znatelný posun v soundu.

Ten se za jistých okolností dá označit jako "dospělý". Zatímco na předchozích nahrávkách rozpoznatelný zvuk kapely tvořila souhra všech nástrojů (kytary, housle, harmonika, banjo atd.), na 15 se jednotlivé složky zapojují spíše střídavě, což vytváří jakýsi dojem minimalistické varianty Billa. V některých skladbách takový postup funguje, někde, kde by člověk očekával nástup mohutné billovské mašiny, to lze vnímat jako spíše nedostatek. Každopádně to nadšení, rozvernost a roztomilá naivita z prvních desek je pryč.

Hudebně Divokej Bill dospěl, zvážněl, je pestřejší (autorsky se kromě Václava Bláhy zapojují i další muzikanti), byť textově neopouští problematiku vztahů mezi chlapci a dívkami. Jednoznačný plus je v porovnání s předchozí deskou Mlsná úbytek vycpávkových skladeb a neubývající talent na dobře zapamatovatelné halekačky k táboráku. Takže celkový výsledek: je to stejný a zároveň odlišný Bill. Snaha, která si zasluhuje opatrnou pochvalu.

• Česká televize: od 24. dubna soustředí v rámci přechodu na DVB-T2 všechny své programy do veřejnoprávního multiplexu. Tím pádem zde dojde k částečnému snížení rychlosti a rozsahu doplňkových služeb, jako je teletext, a také ke snížení obrazové kvality programů. Ve vysokém rozlišení a s plnohodnotnou nabídkou dodatečných služeb diváci najdou kompletní program ČT v přechodové síti DVB-T2.

• BB/art: nakladatelství Martina Buchala a Petra Vorasického v roce 2017 utržilo 66 milionů korun. V meziročním srovnání o 3,2 milionu více. Čistý zisk za dané období vyrostl z předchozí ztráty 4,2 milionu na plusových 6,8 milionu korun.

• ČSOB: banka se čerstvě stala členem zájmového Sdružení pro internetový rozvoj. Po České spořitelně je tak druhým bankovním domem v tomto sdružení. ČSOB vlastní srovnávač Ušetřeno.cz a portál Patria.cz.

Amorphis: Bee.

Mig 21
    05. 4.26. 4.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Ready Player One: Hra začíná

Takže sedmdesátník Steven Spielberg ještě nepatří do starého železa. Akční sci-fi Ready Player One: Hra začíná, takto knižní adaptace bestselleru Ernesta Clina (pracoval rovněž na scénáři), je přesně tím filmem, který Spielberg dříve mistrně zvládal a kterým v minulosti dobyl srdce milionů diváků. Tedy strhující dobrodružství s jasným, přehledným a nekomplikovaným dějem a napěchované invenční akcí.

Už bylo na čase. Po roztahaném Mostu špionů a vyloženě slabém Obrovi Dobrovi to skoro vypadalo, že Spielbergovi dochází nápady a síly. Příběh o prolínání virtuální reality a skutečného světa v roce 2045 je silným návratem do první ligy. Režisér jej pojal v první řadě jako svým způsobem nápaditou pohádku pro celou rodinu (hledání pokladu v podobě tří klíčů ukrytých v online videohře), současně i jako geekovskou přehlídku vtipných popkulturních odkazů. Samozřejmostí jsou i výborné herecké výkony v čele s vynikajícím Markem Rylancem coby podivínským ajťákem-miliardářem.

Ready Player One je ale Spielberg se vším všudy. Výsledný dojem tak poněkud kazí kýčovitý závěr o potrestání zlého kapitalisty a s plakátovým poučením, kterak je dobré přerušit nekonečné paření videoher a čas od času objevovat krásy reálného života. Minimálně v úterý a ve čtvrtek.