Divokej Bill: 15Recenze

16. 4. 2013

Úvalské keltské komando Divokej Bill se dožilo patnácti let. K hezky kulatému číslu si nadělilo nového vydavatele (doposud to byli EMI), zase po nějakém čase šňůru velkých koncertů a především novou desku 15. Muzikanti v souvislosti s jubileem o kapele žertují, že teď je konečně plnoletá. To je docela trefný postřeh. U alba 15 totiž nejde jen o další hudební placku v řadě (v pořadí šestou), ale hlavně o dost znatelný posun v soundu.

Ten se za jistých okolností dá označit jako "dospělý". Zatímco na předchozích nahrávkách rozpoznatelný zvuk kapely tvořila souhra všech nástrojů (kytary, housle, harmonika, banjo atd.), na 15 se jednotlivé složky zapojují spíše střídavě, což vytváří jakýsi dojem minimalistické varianty Billa. V některých skladbách takový postup funguje, někde, kde by člověk očekával nástup mohutné billovské mašiny, to lze vnímat jako spíše nedostatek. Každopádně to nadšení, rozvernost a roztomilá naivita z prvních desek je pryč.

Hudebně Divokej Bill dospěl, zvážněl, je pestřejší (autorsky se kromě Václava Bláhy zapojují i další muzikanti), byť textově neopouští problematiku vztahů mezi chlapci a dívkami. Jednoznačný plus je v porovnání s předchozí deskou Mlsná úbytek vycpávkových skladeb a neubývající talent na dobře zapamatovatelné halekačky k táboráku. Takže celkový výsledek: je to stejný a zároveň odlišný Bill. Snaha, která si zasluhuje opatrnou pochvalu.

• Ivo Lukačovič: internetový miliardář zakládá Nadační fond Windy Foundation (zakladatel společnost Windyty). Účelem fondu je "veřejně prospěšnou činností přispět k financování projektů výzkumného, vývojového, ekologického a humanitárního charakteru v oblasti počasí, podnebí, povětrnostních podmínek a přírodních katastrof".

• Live Nation: velká koncertní agentura do Prahy přiveze koncert legendárních amerických rockerů Tool. Akce se uskuteční v červnu 2019 v O2 Aréně.

• TV Nova: imitační show Tvoje tvář má známý hlas po nástupu StarDance (Česká televize) dále klesá. Osmý díl (sobota 20. října) dosáhl 27,23 procenta share v cílové skupině 15 až 54 a v širší cílovce 4+ jej sledovalo 851 tisíc diváků. Před týdnem to bylo 929 tisíc, o dva týdny dříve 1,032 milionu diváků.

Ochutnávka z nové desky. VNV Nation: When is the Future?

Chinaski
    05. 10.07. 12.

První člověk

Konečně po dlouhé době biják, který je "velký" a přitom současně chytrý, "hluboký". Třetí celovečerní film mladého Damiena Chazelleho (povedené snímky Whiplash, La La Land) První člověk o americkém kosmonautovi Neilovi Armstrongovi opět osvědčuje nesmírný talent, inteligenci a kreativitu hlavního tvůrce. Zvláště, když má po ruce úžasný scénář Joshe Singera (WikiLeaks, Spotlight).

Pečlivost, důraz na autenticitu, dar osobitého vyprávění, skvělé vedení herců - to je to, co diváka napadne při sledování příběhu prvního člověka na Měsíci. Již úvodní scéna letu Armstronga v experimentálním raketovém letadle X-15 vás katapultuje přímo do kabiny rozklepaného pekelného stroje, který se každou chvíli může buď rozbít o Zemi nebo odplout do neznámého vesmíru. Je to tak strhující a ohromně natočená pasáž, že se slabším povahám může udělat nevolno.

Technicky a řemeslně se jedná o film extratřídu. Spíše než mezník v dějinách a s ním spojený patos Chazelleho zajímá, kdo byli první průkopnici vesmírného létání. Ryan Gosling v hlavní roli opět (je to již druhá spolupráce s režisérem) předvádí ze sebe to nejlepší. Jeho Armostrong je ledově klidný v kritických chvílích, výkonný, ale současně lidský, když pohřbívá dvouletou dceru. Další Goslingův mistrovský výkon.

I samotný let prvního Apolla je pojat bez zbytečné heroické epiky (chybí scéna s vlajkou), zato velmi sugestivně a s prvotřídním synchronizováním obrazu a hudební složky. Skvělý, nádherný a podmanivý hold mužům, kteří létali do vesmíru a na Měsíc v technice, se kterou byste dnes nejeli ani do Krkonoš.