Divokej Bill: TsunamiRecenze

29. 5. 2017

Frontman a hlavní autor hudby a textů Divokýho Billa Václav Bláha odvedl velmi slušnou práci. Po několika dejme tomu řemeslně ucházejících, nicméně nepříliš výrazných albech (vzato v kontextu celé diskografie kapely) jakoby teď chytl za pačesy druhý tvůrčí dech a čerstvou energii, která hodně sálala z debutu Propustka do pekel (2000).

Zdatně mu u toho sekundovali další spoluhráči jako třeba kytarista Roman Procházka, který hodil do placu hudbu k povedené titulní skladbě nové desky. Novinka Tsunami je i díky tomu jako za starých časů plná silných a dobře zapamatovatelných pecek - od odpichových a hravých keltských nářezovek, přes skladby s jižanským pohodovým feelingem až po pomalé balady -, které se tak dobře hulákají a hrají u táboráku nebo na jakékoliv přátelské slezině. O nic víc u kapel typu Divokýho Billa nejde a nikdy nešlo.

I po téměř dvaceti letech na hudební scéně a sedmi řadovkách přijít se silnými a čerstvě znějícími skladbami, které lze bez rozpaků zařadit do zlatého fondu kapely (Dobrý časy, Tsunami, Juarez, Kořala) - to je solidní výkon a pro pamětníky počátků Divokýho Billa na přelomu tisíciletí zdařilý restart. Málokteré tuzemské album z poslední doby nabídne posluchači tolik pozitivní energie a pohody jako Tsunami. Svůj díl zásluh na tom má i zkušený producent Pavel Karlík ze studia Sono, který s Billem dělá již třetí desku. Tedy dobrý soundtrack k nadcházejícím letním grilovačkám anebo také pozvánka na kterýkoliv připravovaný koncert Divokýho Billa v plné formě.

• Ivo Lukačovič: internetový miliardář zakládá Nadační fond Windy Foundation (zakladatel společnost Windyty). Účelem fondu je "veřejně prospěšnou činností přispět k financování projektů výzkumného, vývojového, ekologického a humanitárního charakteru v oblasti počasí, podnebí, povětrnostních podmínek a přírodních katastrof".

• Live Nation: velká koncertní agentura do Prahy přiveze koncert legendárních amerických rockerů Tool. Akce se uskuteční v červnu 2019 v O2 Aréně.

• TV Nova: imitační show Tvoje tvář má známý hlas po nástupu StarDance (Česká televize) dále klesá. Osmý díl (sobota 20. října) dosáhl 27,23 procenta share v cílové skupině 15 až 54 a v širší cílovce 4+ jej sledovalo 851 tisíc diváků. Před týdnem to bylo 929 tisíc, o dva týdny dříve 1,032 milionu diváků.

Ochutnávka z nové desky. VNV Nation: When is the Future?

Chinaski
    05. 10.07. 12.

První člověk

Konečně po dlouhé době biják, který je "velký" a přitom současně chytrý, "hluboký". Třetí celovečerní film mladého Damiena Chazelleho (povedené snímky Whiplash, La La Land) První člověk o americkém kosmonautovi Neilovi Armstrongovi opět osvědčuje nesmírný talent, inteligenci a kreativitu hlavního tvůrce. Zvláště, když má po ruce úžasný scénář Joshe Singera (WikiLeaks, Spotlight).

Pečlivost, důraz na autenticitu, dar osobitého vyprávění, skvělé vedení herců - to je to, co diváka napadne při sledování příběhu prvního člověka na Měsíci. Již úvodní scéna letu Armstronga v experimentálním raketovém letadle X-15 vás katapultuje přímo do kabiny rozklepaného pekelného stroje, který se každou chvíli může buď rozbít o Zemi nebo odplout do neznámého vesmíru. Je to tak strhující a ohromně natočená pasáž, že se slabším povahám může udělat nevolno.

Technicky a řemeslně se jedná o film extratřídu. Spíše než mezník v dějinách a s ním spojený patos Chazelleho zajímá, kdo byli první průkopnici vesmírného létání. Ryan Gosling v hlavní roli opět (je to již druhá spolupráce s režisérem) předvádí ze sebe to nejlepší. Jeho Armostrong je ledově klidný v kritických chvílích, výkonný, ale současně lidský, když pohřbívá dvouletou dceru. Další Goslingův mistrovský výkon.

I samotný let prvního Apolla je pojat bez zbytečné heroické epiky (chybí scéna s vlajkou), zato velmi sugestivně a s prvotřídním synchronizováním obrazu a hudební složky. Skvělý, nádherný a podmanivý hold mužům, kteří létali do vesmíru a na Měsíc v technice, se kterou byste dnes nejeli ani do Krkonoš.