Duna Recenze

15:13, 28. 10. 2021

Velkolepější a vydařenější nový filmový vstup do spletitého příběhu kolem pouštní planety Arrakis a do jejích tajemství si snad kultovní román Franka Herberta nemohl přát. Nové filmové zpracování v režii Denise Villeneuva (Blade Runner 2049, Příchozí, Sicario: Nájemný vrah, Zmizení) je bezpochyby událostí letošní kinosezóny, a to nejen v segmentu výpravných sci-fi blockbusterů.

Nová Duna nabízí nejen sympatickou věrnost klasickému a léty prověřenému příběhu o mocenských bojích uvnitř galaktického Impéria a o vzestupu nového vládce, kterou by měli ocenit hardcore fandové, ale přináší něco navíc. V první řadě dechberoucí a uhrančivou vizualitu. Film a jeho digitální triky nepůsobí přeplácaně, umělohmotně či vyumělkovaně, naopak neotřele, netuctově, dospěle, originálně s nádechem tajemství a hlavně inteligentně epicky.

K tomu se přidá skvělý cast (výborný Timothée Chalamet v hlavní roli), skvělé masky a uhrančivá a znepokojující hudba geniálního Hanse Zimmera. Je to velká podívaná jako stvořená pro velká plátna. Piráti u kompů dostanou jen deset procent zážitku. Určitě neprohloupí ten, kdo si film dá v Imaxu. A v neposlední řadě je třeba ocenit absenci výraznějších zásahů radikální progresivistické ideologie (byť puristé si politicky korektní odchylky od původního příběhu knihy jistě najdou), která v posledních letech zachvátila Hollywood a která kupříkladu výrazně poničila poslední filmy Star Wars.

Skvělá, velká zábava pro širokou cílovku filmových fandů, kteří navíc v mezidobí od premiéry tohoto snímku dostali vynikající zprávu: produkční firmy Legendary Pictures a Warner Bros. kývly na druhý díl nové filmové ságy. Těšme se.