DunkerkRecenze

25. 7. 2017

Pan Mistr Christopher Nolan se vrací do kin. Novinku Dunkerk, která vznikla na základě skutečných událostí kolem evakuace britského expedičního sboru z francouzského pobřeží v roce 1940, provázela řada očekávání: je to první Nolanův film z reálného světa, podle skutečné historie. Ze světa, ve kterém si nemůže vypomáhat vesmírnými koráby, černými děrami, superhrdiny nebo výlety do světa snů. Dle očekávání Nolan odvedl brilantní práci a Dunkerk se řadí mezi TOP třídu válečných filmů (na špičce přitom stále zůstává Das Boot a Apokalypsa).

Kromě skvělých hereckých výkonů, kamery atd. stojí Dunkerk hlavně na dvou pilířích, které pečlivě vystavěli dlouholetí Nolanovi spolupracovníci. Na nervní, až nesnesitelně drásající hudbě Hanse Zimmera a brilantním střihu Lee Smitha (Spectre, Interstellar, X-Men: První třída, Temný rytíř atd.). Především z těchto materií Nolanova mistrovská režie uhnětla dílo až někde na hranici fyzického prožitku.

Obzvláště diváci v IMAXU (film se točil na 70 mm filmovou kopii) se dostanou tak blízko válce, jak to jen jde. Vše je takřka na dosah: zoufalství mužů na pobřeží, hrůza nešťastníků z potápěných lodí nebo prostá civilní statečnost majitelů bárek a jachet, kteří britské vojáky dostali zpátky na ostrovy. Škoda jen závěrečných leteckých scén, ve které příznivci letectví trochu nelibě sledují skoro donekonečna poletujícího Spitfira s došlým palivem (i za této situace dokázal sestřelit nepřátelskou Stuku atd., ehm). To nic ale nemění na výjimečném filmovém zážitku.

• Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

• Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

• Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Avengers: Endgame, další trailer.

24. 1.30. 3.

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.