DunkerkRecenze

25. 7. 2017

Pan Mistr Christopher Nolan se vrací do kin. Novinku Dunkerk, která vznikla na základě skutečných událostí kolem evakuace britského expedičního sboru z francouzského pobřeží v roce 1940, provázela řada očekávání: je to první Nolanův film z reálného světa, podle skutečné historie. Ze světa, ve kterém si nemůže vypomáhat vesmírnými koráby, černými děrami, superhrdiny nebo výlety do světa snů. Dle očekávání Nolan odvedl brilantní práci a Dunkerk se řadí mezi TOP třídu válečných filmů (na špičce přitom stále zůstává Das Boot a Apokalypsa).

Kromě skvělých hereckých výkonů, kamery atd. stojí Dunkerk hlavně na dvou pilířích, které pečlivě vystavěli dlouholetí Nolanovi spolupracovníci. Na nervní, až nesnesitelně drásající hudbě Hanse Zimmera a brilantním střihu Lee Smitha (Spectre, Interstellar, X-Men: První třída, Temný rytíř atd.). Především z těchto materií Nolanova mistrovská režie uhnětla dílo až někde na hranici fyzického prožitku.

Obzvláště diváci v IMAXU (film se točil na 70 mm filmovou kopii) se dostanou tak blízko válce, jak to jen jde. Vše je takřka na dosah: zoufalství mužů na pobřeží, hrůza nešťastníků z potápěných lodí nebo prostá civilní statečnost majitelů bárek a jachet, kteří britské vojáky dostali zpátky na ostrovy. Škoda jen závěrečných leteckých scén, ve které příznivci letectví trochu nelibě sledují skoro donekonečna poletujícího Spitfira s došlým palivem (i za této situace dokázal sestřelit nepřátelskou Stuku atd., ehm). To nic ale nemění na výjimečném filmovém zážitku.

• Live Nation: koncertní agentura do Česka přiveze vystoupení americké pop-rockové kapely One Republic. Akce se uskuteční v listopadu 2020 v O2 Aréně.

• Vinyla: vítězové IX. ročníku hudebních cen - deska roku: Plastová okna (kapela B4), objev roku: Margo a počin roku: aktivity žižkovského klubu Punctum.

• FTV Prima: další vítězství pro primácký seriál Slunečná. Úterý 25. února, Slunečná 1,259 milionu diváků v cílovce 15+, Ordinace v růžové zahradě II 930 tisíc v téže kategorii.

• PPF: investiční skupina se ohradila proti snaze Pirátů, kteří požádali americký Kongres o prošetření plánovaného prodeje skupiny CME včetně Novy do rukou PPF. "Ze skutečnosti, že podnikáme také v Číně, kde stejně jako my podnikají tisíce dalších západních firem, nelze vyvozovat nic o našem světonázoru... Znovu opakujeme, že PPF kupuje CME jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu."

• Rixo.cz: online pojišťovací služba z rodiny Home Credit má novou tiskovou mluvčí, Michaelu Bartošovou. Ta dříve pracovala například v PR agentuře FleishmanHillard nebo byla u zrodu a rozvoje společnosti Programmatic Media.

• Košík.cz: nově závozovou oblast rozšiřuje zhruba o 100 tisíc obyvatel čtyř polabských měst - Kolína, Kutné Hory, Poděbrad a Nymburka. Pokračuje tak ve strategii pokrývání takzvaného pražského metropolitního prstence.

• Walt Disney: z pozice výkonného ředitele odstupuje dlouholetý manažer Bob Iger. Na jeho místo nastoupí dosavadní šéf divize parků Bob Chapek. Ten ve firmě pracuje od roku 1993. Iger bude pokračovat jako předseda představenstva.

• Český telekomunikační úřad: vydal tiskovou zprávu, podle které šéfka Rady ČTÚ Hana Továrková není ve střetu zájmů, "jak na základě svého šetření potvrdilo i Ministerstvo spravedlnosti ČR". "Šetření, které ve věci paní Továrkové ministerstvo spravedlnosti provedlo, ukázalo, že paní Továrková ve lhůtě stanovené zákonem ukončila veškeré své angažmá," mělo uvést ministerstvo.

• Česká asociace esportu: stala se jedním z 23 zakládajících členů bruselské  Evropské esportové federace. Úkolem federace bude "sjednotit evropské organizace, týmy a hráče a společně pracovat na dalším rozvoji esportu", který ve světě sleduje údajně na 500 milionů diváků.

V síti

Jeden z nejdůležitějších dokumentů, který v Česku vznikl v posledních letech a který má potenciál alespoň trochu zlepšit neutěšené a šokující poměry. Film Barbory Chalupové a Víta Klusáka o zneužívání dětí na internetu má pro rodiče znepokojující a burcující zprávu: sexuální predátoři a pedofilové se dostali do pokojíčků našich dětí. Děje se tak brutálním způsobem (včetně vydírání, zastrašování), až v neuvěřitelně masové míře a s drtivým a nevypočitatelným dopadem na životy dospívajících.

Je vlastně s podivem, že to nikoho z filmařů nenapadlo dříve. Tři figurantky, které vypadají na cca 12 (ve skutečně se jedná o zletilé slečny), 3 pokojíčky vzniklé ve studiu a prošpikované kamerami a několik profilů na komunikačních platformách jako Facebook, Lidé.cz (Seznam.cz), Skype atd. Výsledkem je za deset dní cca 2,5 tisíce potenciálních sexuálních predátorů, příval tu více, tu méně lstivých ataků, triků, manipulací a pobídek k sexuálnímu chování, odkazů na porno, úchylky atd. V některých případech situace vyeskalovala až do učebnicového vydírání.

Nejen závěrečná setkání figurantek s některými predátory tváří v tvář pod dohledem skrytých kamer ukázala, že část těchto postaviček jsou směšní, nešťastní a nějakým způsobem frustrovaní lidé. To by nás však nemělo zmást. To jak v masovém měřítku, s jakou rychlostí a v podstatě bez překážek jsou naše děti na netu vystaveny predátorským praktikám plus fakt, že mezi záplavou bizzarních figurek se objevilo několik skutečně zlých lidí, by v každém rodiči mělo spustit ten nejnaléhavější alarm. Je dobře, že s povedeným a potřebným filmem (český dokument letos těžko nabídne důležitější titul) teď bude pracovat ministerstvo školství a policie. Ale hlavně: mluvme s našimi dětmi, nenechávejme je v tom samotné.