DVA: Nipomo Recenze

12:58, 26. 3. 2014

Další důkaz, že v českých podmínkách vzniká v hudební oblasti něco zajímavého a exportu-hodného spíše nenápadně, skromně, na koleni a mimo hlavní kanály. Duo DVA (původem z Třebechovic pod Orebem) se přes nejrůznější spartánské nahrávání po stodolách, hájovnách a víkendových pokojích, kombinované s takovými bohulibými činnostmi jako je zavařování hub nebo pečení buchet, vyšvihlo na pozici jednoho z nejčilejších muzikantských exportů z České republiky (bavíme se o moderní hudbě). Pátá deska Nipomo tyto dobyté mety fortelně barikáduje a díky kompaktnosti a síle materiálu rozšiřuje o další území.

Hudba DVA je na první poslech roztomile naivní, hravá, místy až prostoduchá záležitost, ve skutečnosti však neuvěřitelně barevná a melodicky mazaná. Oproti předchozím nahrávkám Hu a Fonók výrazných změn doznala produkce - berlínského producenta JayRope nahradil zkušený Ondřej Ježek, který se soustředil především na zdůraznění a zvýraznění samotných písní. DVA taková změna prospěla, přece jenom hudba na pomezí "kabaretu, cirkusu, kuchyňského beatboxu, freakfolku a popsongů" občas zaváněla až příliš velkým mišmašem ve stylu norských When.

Velká část materiálu vznikala na cestách DVA po Spojených státech a z uvolněné, prosluněné atmosféry je to hodně znát. Dvojice Honzy a Báry Kratochvílových má současně v Nipomu desku, která je jejich nejdospělejší a v dobrém slova smyslu nejpřístupnější nahrávkou. Takovou, která si  ponechává dětskou spontaneitu a současně díky nastřádaným zkušenostem přidává sílu výrazně promluvit do mezinárodní alternativní scény.