Edward Jay Epstein: Ekonomika Hollywoodu Recenze

14:43, 7. 4. 2013

Velmi záslužný počin! Na český knižní trh se konečně dostává (nějaká) publikace, která se zabývá zákulisními finančními toky v hollywoodském filmovém průmyslu. Americký investigativní novinář Edward Jay Epstein se zaměřil na způsob, jak vlastně v továrně vznikají filmy, jak vydělávají, kdo je financuje, kdo má rozhodovací pravomoci a jaké jsou strategie nejdůležitějších hráčů. Jeho zjištění na rovině obecných principů nejsou většinou bůhvíjak objevná a převratná. Hlavní síla knihy Ekonomika Hollywoodu tkví spíše v přehledně vystavěném souhrnu a v detailních číslech, které se Epsteinovi podařilo získat od kapitánů Hollywoodu.

"Celé to tajemství spočívá v soli". Tak zní jedna z nejpodstatnějších a nejvíce určujících hlášek o principech hollywoodské ekonomiky. Čím více se solí popcorn v multiplexech, tím více publikum utrácí za colu (a další popcorn). Hlavní výdělky obřích řetězců multikin tak plynou z prodeje občerstvení a reklamy. Velká studia proto musí řetězcům dodat dostatek popcornových filmových produktů, které přitáhnou před plátna to správné publikum. To dokáží v podstatě jen vysokonákladové frančízy typu Harry Potter, Transformers, Missing: Impossible nebo Batman. Celé je to pak financované i z veřejných rozpočtů některých evropských států, které filmovým producentům poskytují štědré dotace a granty.

Výborná věc. Deset procent strhávám za opomenutí tématiky amerických filmových odborů (které rovněž mluví do ekonomiky filmů) a absence analýzy premiérového víkendu, který mnohdy rozhodují o konečném výsledků filmu.