Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločinyRecenze

17. 11. 2018

Lepší, to znamená akčnější a nápaditější, než předchozí film Fantastická zvířata a kde je najít (2016). I když vezmeme v potaz, že "jednička" byla z velké části nutnou expozicí, uvedením do děje, film se nesnesitelně táhl, občas zamrzl a v porovnání třeba s předchozí sérií o Harrym Potterovi postrádal atmosféru. Grindelwaldovy zločiny jsou naštěstí jiné kafe, opět se prokázalo, že není nad to, když do akce vstoupí pořádný záporák.

Byť u dvojky je v podstatě stejný tým hlavních tvůrců (režie David Yates, scénář J. K. Rowling, kamera Philippe Rousselot), děj znatelně zrychluje. Rozehrává se zde gejzír napínavých honiček, kouzelnických soubojů a kreativních nápadů, lechtající fantazii diváka. Teprve nyní svět Mloka Scamandera/J. K. Rowling pořádně ukazuje svou vzrušující a fantaskní tvář. Zásluhu na tom má i vstup těžkých hereckých vah - pořádně vyparáděného Johnnyho Deppa coby mocichtivého kouzelníka Grindelwalda a Jude Lawa jako mladého Brumbála.

I přes zařazení vyššího rychlostního stupně se filmaři neubránili některým bolestně hluchým scénám. Zejména lze vypíchnout první fázi scény ze hřbitova, ve které dojde na lopotné vysvětlování a nezbytnou retrospektivu. Část diváků zde usne a část vytáhne papír a tužku a začne si kreslit vztahového pavouka, aby se vůbec vyznala v ději (druhá fáze s Grindelwaldovým projevem a čarováním je naprosto jiná liga). Filmu by určitě slušely trochu přísnější střihačovy nůžky. Přesto Grindelwaldovy zločiny začínají konečně fungovat jako moderní a dobře udělaná pohádka pro celou rodinu. A hlavně se dost těšíte na třetí díl.

• Český telekomunikační úřad: dnes zahájil novou veřejnou konzultaci k upravenému návrhu podmínek připravovaného výběrového řízení na kmitočty v pásmech 700 MHz a 3,5 GHz. Připomínky k návrhu bude možné v rámci veřejné konzultace uplatnit do jednoho měsíce od zahájení. "ČTÚ nově v pásmu 700 MHz vyhrazuje blok o velikosti 10 MHz pro nové zájemce o vstup na trh. Tím podporuje možnost vzniku nového celoplošného infrastrukturního hráče." Zahájení tendru úřad předpokládá ještě v průběhu letních měsíců 2020.

• Benson Oak: investiční fond Gabriela Eichlera spolu s dalšími investory prodali 100procentní podíl ve společnosti Klikpojisteni.cz (online srovnávací portál Klik.cz a Klik.sk). Novým majitelem je firma Netrisk. Ta je většinově vlastněná společností TA Associates, předním globálním hráčem na poli růstového kapitálu. Menšinový podíl v Netrisku má technologický investiční fond MCI EuroVentures.

• FTV Prima: třetí ročník festivalu Blue Style Prima Fest, který se měl letos konat v termínu 17. a 18. července v největším zábavním areálu Šikland na Vysočině, se kvůli čínskému koronaviru neuskuteční.

• Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

• Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

• V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.