Fulmaya, děvčátko s tenkýma nohamaRecenze

25. 5. 2013

Docela zajímavý film, který ale až příliš bolestně ukazuje ošidnost a limity filmování někde na druhém konci světa. Debutantka Vendula Bradáčová vyjela s kamerou do nepálského Káthmándú, aby zachytila alternativní existenci herečky Doroty Nvotové coby organizátorky trekových výprav do Himalájí a současně idealistické ženy, která chce pomocí tamním dětem alespoň trochu zmírnit bídu chudého Nepálu. Díky nenadále eskalaci je však vyznění filmu zcela odlišné, než si tvůrci původně představovali.

Výsledný tvar a překvapivý závěr před autory a diváky staví otázku, nakolik je vůbec možné při letmém průletu cizí kulturou a cizími životy poznat to skutečně podstatné a důležité. Vlastně jen díky náhodě a "dotvoření" životem Fulmaya odhalila dva velké konflikty, které se před očima filmařů odehrávaly a o kterých neměli tušení (spolu s nimi po většinu filmu i divák): týrání dětí a rozpad jednoho vztahu. Pokud by vyvrcholily o pár týdnů později (k čemuž klidně mohlo dojít), dokument by přinesl zcela odlišný, a do značné míry zkreslený obrázek výseku života Doroty Nvotové a jejího snažení či směřování.

I tak je ale téma buddhistické kultury a Evropana/Evropanky, hledající únik před sebou samou a "ubíjejícím" životem ve vyspělé zemi dostatečně zajímavé, než aby se Bradáčové debut dal odbýt mávnutím ruky. Byť autor na základě vlastních zkušeností si dovoluje podotknout, že Nepál není tak nehostinné a zaostalé místo, jak občas dokument naznačuje, a klidně by o něm uvažoval jako o místu pro důchod.

• Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

• Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

• V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

• TV Nova: finále SuperStar v neděli 31. května zaujalo 38,68 procenta publika u televizních obrazovek (kategorie 15-54 let) a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,099 milionu diváků. Ve finále  hlasovalo téměř 700 tisíc diváků. Letošní ročník u televizních obrazovek v průměru sledovalo 29,13 procenta diváků kategorie 15-54 let. V širší cílové skupině 4+ pěveckou soutěž v průměru sledovalo 959 tisíc diváků. "Díky úspěchu letošní řady SuperStar můžeme už nyní potvrdit, že se diváci mohou těšit na řadu sedmou."

• Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

• BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.