Fulmaya, děvčátko s tenkýma nohamaRecenze

25. 5. 2013

Docela zajímavý film, který ale až příliš bolestně ukazuje ošidnost a limity filmování někde na druhém konci světa. Debutantka Vendula Bradáčová vyjela s kamerou do nepálského Káthmándú, aby zachytila alternativní existenci herečky Doroty Nvotové coby organizátorky trekových výprav do Himalájí a současně idealistické ženy, která chce pomocí tamním dětem alespoň trochu zmírnit bídu chudého Nepálu. Díky nenadále eskalaci je však vyznění filmu zcela odlišné, než si tvůrci původně představovali.

Výsledný tvar a překvapivý závěr před autory a diváky staví otázku, nakolik je vůbec možné při letmém průletu cizí kulturou a cizími životy poznat to skutečně podstatné a důležité. Vlastně jen díky náhodě a "dotvoření" životem Fulmaya odhalila dva velké konflikty, které se před očima filmařů odehrávaly a o kterých neměli tušení (spolu s nimi po většinu filmu i divák): týrání dětí a rozpad jednoho vztahu. Pokud by vyvrcholily o pár týdnů později (k čemuž klidně mohlo dojít), dokument by přinesl zcela odlišný, a do značné míry zkreslený obrázek výseku života Doroty Nvotové a jejího snažení či směřování.

I tak je ale téma buddhistické kultury a Evropana/Evropanky, hledající únik před sebou samou a "ubíjejícím" životem ve vyspělé zemi dostatečně zajímavé, než aby se Bradáčové debut dal odbýt mávnutím ruky. Byť autor na základě vlastních zkušeností si dovoluje podotknout, že Nepál není tak nehostinné a zaostalé místo, jak občas dokument naznačuje, a klidně by o něm uvažoval jako o místu pro důchod.

• Shoptet: celkový obrat e-shopů využívajících platformu společnosti Shoptet se loni meziročně zvýšil o 50 procent na 36 miliard korun. Řešení e-shopové firmy aktuálně využívá zhruba 24 tisíc internetových obchodů, tedy přibližně o pět tisíc e-shopů více než před rokem. Samotný Shoptet svůj obrat meziročně navýšil na přibližně 200 milionů korun.

• TV Prima: v uplynulých dnech natočila další řadu vědomostní soutěže Máme rádi Česko. Desetidílná devátá série show, jíž opět provede moderátor Libor Bouček, přinese vizuální i obsahové novinky - nové studio, nové technologie, nové logo, novou kapelu atd. Moderátorem je Libor Bouček a kapitáni soutěžních týmů Jakub Prachař a Vojtěch Kotek. Premiérové díly Máme rádi Česko plánuje televize nasadit během jarní TV sezóny.

• MallPay: fintech start-up, ve kterém mají podíl Petr Kellner a Daniel Křetínský, díky zisku licence na poskytování platebních služeb a uvedení nových produktů (platební karta) v roce 2020 zprostředkoval 130 tisíc plateb v řádu stovek milionů korun a dle vlastního tvrzení meziročně vyrostl na zhruba dvojnásobek. Počet všech uživatelů se přiblížil 250 tisícům, těch pravidelně aktivních je více než 60 tisíc, počet B2B partnerů z řad e-shopů a online služeb se přiblížil 160. Účty s vlastní skipovací platební kartou - tedy Plus a Komplet - aktivovala více než tisícovka nových klientů.

• Škoda Auto: automobilka v roce 2020 (přerušení výroby na 39 dní kvůli pandemii) vyrobila ve svých českých výrobních závodech více než 753 tisíc vozů. Jedničkou byl s počtem 187 tisíc vyrobených vozů model Škoda Octavia. V závodě v Mladé Boleslavi společnost 480 tisíc vozů z modelových řad Fabia, Scala, Ostavia, KamiQ, KaroQ a EnyaQ iV.

• Optimist Czech: česká pobočka americké marketingové agentury, která od ledna 2019 přebrala mezinárodní marketingovou komunikaci Škoda Auto, předloni utržila přes 150 milionů korun. Z toho na tuzemské výnosy připadlo více než 44 milionů. Firma v daném období skončila v účetní ztrátě 2,7 milionu (meziroční srovnání není možné vzhledem k datu startu zakázky).

• Rohlik.cz: antimonopolní úřad povolil francouzskému fondu Partech Partners vstup a společnou kontrolu spolu s Tomášem Čupru provozní společnosti Velká Pecka, která stojí za e-commerce skupinou Rohlik.cz.

Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím