Fulmaya, děvčátko s tenkýma nohamaRecenze

25. 5. 2013

Docela zajímavý film, který ale až příliš bolestně ukazuje ošidnost a limity filmování někde na druhém konci světa. Debutantka Vendula Bradáčová vyjela s kamerou do nepálského Káthmándú, aby zachytila alternativní existenci herečky Doroty Nvotové coby organizátorky trekových výprav do Himalájí a současně idealistické ženy, která chce pomocí tamním dětem alespoň trochu zmírnit bídu chudého Nepálu. Díky nenadále eskalaci je však vyznění filmu zcela odlišné, než si tvůrci původně představovali.

Výsledný tvar a překvapivý závěr před autory a diváky staví otázku, nakolik je vůbec možné při letmém průletu cizí kulturou a cizími životy poznat to skutečně podstatné a důležité. Vlastně jen díky náhodě a "dotvoření" životem Fulmaya odhalila dva velké konflikty, které se před očima filmařů odehrávaly a o kterých neměli tušení (spolu s nimi po většinu filmu i divák): týrání dětí a rozpad jednoho vztahu. Pokud by vyvrcholily o pár týdnů později (k čemuž klidně mohlo dojít), dokument by přinesl zcela odlišný, a do značné míry zkreslený obrázek výseku života Doroty Nvotové a jejího snažení či směřování.

I tak je ale téma buddhistické kultury a Evropana/Evropanky, hledající únik před sebou samou a "ubíjejícím" životem ve vyspělé zemi dostatečně zajímavé, než aby se Bradáčové debut dal odbýt mávnutím ruky. Byť autor na základě vlastních zkušeností si dovoluje podotknout, že Nepál není tak nehostinné a zaostalé místo, jak občas dokument naznačuje, a klidně by o něm uvažoval jako o místu pro důchod.

• RedHead Music: změny ve vlastnickém portfoliu menšího hudebního labelu. Podíl Antonína Milaty klesl ze 49 procent na 30 procent, podíl Tomáše Staňka vzrostl z 30 procent na 40 procent a podíl Michala Nováka z 21 procent na 30 procent.

• Ogilvy One: marketingová agentura ze skupiny WPP (čtvrtinu drží Vladimír Šolc) v roce 2018 utržila přes 135 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 26 milionů méně. Čistý zisk se zvýšil z 8,7 milionu na 9,2 milionu korun.

• Live Nation: koncertní agentura přiveze do Prahy zmalovance Kiss. Koncert se uskuteční v červenci 2020 v O2 Aréně.

• Active Radio: odpolední show na rádiu Evropa 2 nově moderuje dvojice Zorka Hejdová a Tomáš Zástěra.

• Mall Group: platební služba Mall Pay během prvního roku na trhu oslovila více než 70 tisíc zákazníků. Dokončila vstup strategického partnera ČSOB a chystá vlastní platební kartu. V příštím roce cílí na hranici až 100 tisíc aktivních zákazníků a stovku partnerů.

• Booking.com: předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl pravomocným rozhodnutím rozklad společnosti Booking.com a potvrdil tak pokutu ve výši 8,336 milionu korun, která firmě byla uložena za zakázané vertikální dohody.

01. 11.07. 12.

Trailer k seriálu The Witcher.

Terminátor: Temný osud

Nový Terminátor: Temný osud, který dějově navazuje na kultovního Terminátora 2: Den zúčtování (1991), nemusel být vůbec špatný film. Už jen účast původní Sarah Connorové v podání herečky Lindy Hamilton, Arnolda Schwarzeneggera a Jamese Camerona na postu producenta z něj dělají pozoruhodnou a slibnou záležitost. Tim Miller (kultovní Deadpool) na režisérské židli je pak zárukou kvalitní filmařiny a skvělé akční podívané.

Jenomže to celé přebíjí závany prapodivných a bohužel módních -ismů (genderismus, feminismus atd.), které z aktuálního Terminátora dělají především ideologickou záležitost. V novém feministickém Terminátorovi již ženy nerodí spasitele lidstva Johna Connora (mimochodem s touto postavou se zde tvůrci vypořádali hodně nesmyslně), ale rovnou se stávají alfa ranařkami, které vedou odboj proti strojům. Lidská bojovnice vyslaná z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) je podivným bezpohlavním stvořením, jako vypadlým z těch nejvlhčích snů transgender fanatiků. To potlačuje původního ducha i celou logiku vyprávění dosavadní série (návaznosti, pokud John Connor neexistuje, tak první dva díly nedávají smysl atd.).

Ale samozřejmě, zkušené tvůrčí duo Miller - Cameron si pohlídalo, aby zejména akční scény byly na špičkové úrovni. Choreografie bojových scén, filmové triky (výrobní rozpočet 185 milionů dolarů) a správně zlounský smrtící Terminátor Rev-9 (Gabriel Luna) částečně vyrovnávají ideologické blouznění. Sečteno: Terminátor: Temný osud je bohužel schizofrenní dílko. Oživuje ducha prvních dvou Terminátorů, aby jej následně rozšlapalo na kusy. Fanoušek původní série má těžkou, skoro neřešitelnou volbu.