Gangster Ka: Afričan Recenze

10:14, 27. 11. 2015

Podobně jako jednička nese i druhý díl Gagnster Ky všechny atributy typického režijního rukopisu talentovaného Jana Pachla (Cirkus Bukowsky). Tedy pečlivý důraz na atmosféru, hlas vypravěče, solidní spád, nadprůměrná kamera a invenční práce s hudbou. Mimochodem, Pachl je snad jedním z mála tvůrců, kteří si v tuzemské TV a filmové branži uvědomují klíčovou úlohu hudby v celé složité stavbě audiovizuálního díla (hudbu k Afričanovi složil Tadeáš Věrčák).

To všechno film vynáší docela vysoko nad český průměr. Kde naopak Gangster Ka: Afričan kulhá: hlavní postava a trochu i narace. Pokud režisér a scenárista Pachl v souvislosti s oběma filmy opakovaně uvedl, že by chtěl ukázat přerod velkoformátového zlodějíčka v obávaného mezinárodního zabijáka, divák se o pozadí tohoto procesu příliš nedozví.

Ústřední hráč "Káčko" Kraviec je zde představen jako brutální a nelítostný buran, který chodí před kamerou nahý (má jen klobouk), jen jen se poškrábat na zadku, mluví jako dlaždič a který má potíže pochopit komplikovanosti moderního světa. Kdo ví, možná to tak opravdu bylo, ale před plátnem si pak divák nutně položí otázku, proč vůbec točit o takové figuře film. A to i přes tradičně výborný výkon Hynka Čermáka.

Sekvence s kšeftováním se záchodovým papírem pak rozbíjí žánrovost na pomezí krimi a thrilleru a skopává jí někam k frašce. Byť jsou obě Gangster Ky (spolu s několika dalšími tituly) bezpochyby to nejlepší, co česká kinematografie letos nabídla, stále je tu otázka, jak by snímky dopadly, kdyby se do kreativního vývoje zapojil nějaký šedovlasý(á) dramaturg (dramaturgyně). Někdo, kdo by z celé látky dokázal vymáčknout ještě více šťávy.