Ghost In the ShellRecenze

31. 3. 2017

Dobrá zpráva na úvod: hraný remake kultovní animé/cyberpunkové klasiky Ghost In the Shell není takový průšvih, jak někteří sýčkové a hardcore fans prorokovali. Novinka dle předpokladů nedosahuje úchvatné atmosféry (dané nejen vyprávěním a animací, ale i hudbou) a filosofického rozmachu originálu z roku 1995 (plus verze 2.0 z roku 2008), byť některé sekvence a záběry opisuje doslova, včetně úhlu kamery, situování a choreografie bojových scén atd.

Na druhou stranu nový Ghost In the Shell stále nabídne vysoce nadprůměrné vizuální hody, solidní výkon Scarlett Johansson, slušně odsýpající děj a pár bonbónků jako například menší role pro kultovního japonského herce, scenáristu a režiséra Takeši Kitana (například skvělý film Zato Ichi). Kdo však čeká podobné kladení závažných otázek týkající se lidské identity, výhod i úskalí technického pokroku a hlavně (ne)možnosti sepětí kybernetické a humanoidní existence, měl by spíše zůstat u stále úchvatné animované předlohy.

Byť oba filmy vycházejí ze stejného základu, u hrané verze je evidentní financování a dohled UIP/ Paramountu - existenciální filosofování, které dodalo svébytný punc původnímu GITS a které by mohlo současného většinového diváka poněkud odehnat, bylo osekáno na nutné minimum. Zůstalo ale dobré akční drama, zručně natočené nepříliš zkušeným Rupertem Sandersem (Sněhurka a lovec) a zasazené do podobně zajímavých kulis futuristického velkoměsta. Ale i to je doklad kvality originálu a solidnosti řemesla Sandersova týmu: i při odloupnutí několika vrstev stále zůstává výborný základ, kterého se filmaři zhostili se ctí.

• Economia: mediální dům posiluje redakce. Do Aktuálně.cz nastoupil Josef Greš (vedení rubriky Názory), tým Hospodářských novin rozšíří Luboš Kreč.

• Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2018 utržila přes 51 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 7 milionů více. Čistý zisk klesl z 1,2 milionu na 600 tisíc korun.

• Slevomat.cz: ve funkci jednatele zážitkového portálu skončil Adam Bartnicki. Na jeho místo nastoupil Kamil Hanzlík, finanční ředitel Slevomatu.

• Puma Czech Republic: česká pobočka německého výrobce sportovního oblečení a obuvi v roce 2018 utržila 620 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 53 milionů více. Čistý zisk stoupl z 26 milionů na 62 milionů korun.

• Boomerang Communication: reklamní a marketingová agentura v roce 2018 utržila 107 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 10 milionů méně. Čistý zisk meziročně klesl z 19 milionů na 10 milionů korun. Firma dělala/dělá pro ČEZ, Ahold, Radegast, ČMSS nebo Českou spořitelnu.

• Proboston Creative: kreativní agentura (Knowledge Investors 50 procent, Jan Červinka 22 procent atd.) v roce 2018 utržila 31 milionů, o rok dříve to bylo 36 milionů korun. Čistý zisk klesl ze 7 milionů na 2 miliony.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Heilung - Hamrer Hippyer.

X-Men: Dark Phoenix

Pozice X-Men: První třída a Logan: Wolverine jako doposud nejpovedenějších filmů x-mení série se solidně otřásá. Režisér, producent a scenárista Simon Kinberg (mimochodem napsal scénář i k X-Men: Apokalypsa, Budoucí minulost a Poslední vzdor) přichází s Dark Phoenixem, dech beroucí jízdou, kterou si divák užije od začátku do konce.

Základem Dark Phoenixu je především skvěle a inteligentně napsaný scénář, se silným, přehledným příběhem a obsahující vyváženou kombinaci povedených akčních scén, dějových zvratů a uvěřitelného vývoje postav (plus jako bonus minimum politicky korektních momentů - to je osvěžující faktor). Tentokráte X-Meni zápasí s jednou z vlastních řad, s Jean Grey, ze které neznámá kosmická sílí postupně vytváří jednoho z nejmocnějších mutantů vůbec. To každého z X-Menů vystaví těžké zkoušce.

Možná, že nejednoznačná a nepředvídatelná proměna či transformace hlavních postav je vůbec to nejlepší, co Dark Phoenix nabízí. Stejně jako například autoři ve Wolverinovi i zde Kinberg šťastně vsadil na polidštění výjimečných bytostí se superschopnostmi. Děj tak vychází nejen z jejich síly, ale i z jejich nedostatků, slabostí a omezení. Původně sci-fi/fantasy se tak posouvám až někam k sociálnímu dramatu. To spolu s vysoce vydařenou akcí řadí film vysoko nad X-Men: Apokalypsu a Budoucí minulost.