Grand Prix Recenze

20:36, 18. 11. 2022

Po letošní Mimořádné události (únor) to vypadalo, že českou komedii roku si na konto připíše režisér a scenárista Jiří Havelka, nyní ale kolega Jan Prušinovský vynáší silné trumfy v podobě nového bijáku Grand Prix. Při vší úctě k Havelkovi, tentokráte to vypadá, že Prušinovského novinku v daném žánru v české kinematografii v roce 2022 nic nepřekoná.

V Grand Prix Prušinovský dovedl takřka k dokonalosti svůj talent zkombinovat drama a komedii/frašku (nyní ještě obohacené o road movie) v kulisách vyloučené lokality nějakého okresního zapadákova, zaplněného skrumáží bizarních a přitom roztomilých postaviček, asociálů, psychopatů, vágusů a white thrashe. Tentokráte hlavní trojka v podání Kryštofa Hádka, Robina Ferra a Štěpána Kozuba vyjíždí za svým snem, vidět závod formule 1 ve španělské Barceloně. Skvěle odpozorované detaily, vodopád skečů, překvapivých zvratů a bláznivých situací, které ovšem výborně drží pohromadě (možná s jednou výjimkou finále s polským gangem) a jsou poskládané do zábavného a přesvědčivého celku.

Dalším silným trumfem Prušinovského komedie je vynikající cast. Těžko vybrat někoho, kdo by v celém ansámblu nějak zaostával. Ať již jde o hlavní hrdiny, nerudného a šťouravého důchodce Miroslava Donutila, feťačku Tatiany Dykové nebo joudovského policisty Marka Daniela - vždy jde o silný výkon, nikoliv karikaturu, který ale ladí s ostatními a který spoluvytváří dobře znějící herecký orchestr.

Silný scénář, silné nápady a 107 minut humoru, který nikdy neklesne do nedůstojného pásma. Při vší úctě k Okresnímu přeboru, Kobrám a Užovkám, Mostu! nebo Čtvrté hvězdě, tohle je zatím nejlepší Prušinovský. Vysoká laťka, která se bude těžko překonávat. I samotnému Prušinovskému.