Grimsby Recenze

19:10, 10. 3. 2016

Pokud si představíte jakoukoliv hranici v hraném filmu (a pohybujete se přitom v mezích trestního zákoníku), tak nová komedie Sachy Barona Cohena (Bruno, Diktátor, Borat) jde vždy dál. Mnohem dál. A to i v porovnání s předchozími nadmíru povedenými a ostrými snímky. Samozřejmě, leckoho (a nemusí jít zrovna o šosáka) může záplava oplzlých vtípků, mužských varlat nebo sloních penisů a vagín poněkud zmást, ve skutečnosti jde o výborně vymyšlenou, mazaně postavenou a chytrou zábavu, která přeje pozorným, znalým a vzdělanějším divákům.

Vezměme si jen zběsilou sloní scénu někde přibližně v počátku druhé půlky příběhu, která má nakročeno stát se hojně citovanou a parodovanou na sítích. Nenápadnou nahrávku na ni Cohen lišácky umístil v podstatě do úvodu filmu. A podobných vychytávek obsahuje Grimsby, který si tentokrát bere na paškál klišé špionážních filmů, celou řadu. Tady se vyplatí dávat pozor!

Odměnou vám bude smršť povedených gagů, bláznivých scén a šílených parodií na realitu okolo nás (obzvláště preferuji postavičku chromého chlapce s AIDS Schloma Khalidiho, takto symbol palestinsko-izraelského smíření), až si říkáte, jak velký tým scenáristů dával tohle do kupy. V Markovi Strongovi (Kingsman: Tajná služba, Kód Enigmy, 30 minut po půlnoci), hrajícího neúprosného a namachrovaného agenta MI6, Cohen coby poněkud natvrdlý hooligan Nobby našel zdatného nahrávače, který podstatným dílem přispívá k úspěchu filmu. Je to ostré jako břitva, šílené až za hranici představitelna, chytré a až spiklenecky promyšlené. Co je to? Grimsby.