Hobit: Šmakova dračí poušť Recenze

19:35, 11. 12. 2013

Dobrá zpráva pro diváky: druhý díl Hobita Petera Jacksona nyní do značné míry vyráží zbraň z ruky těm, kteří jedničce oprávněně vyčítali přílišnou (v podstatě doslovnou) popisnost, rozvleklost a pomalé, uspávající tempo. Dvojka znatelně zrychlí, takže 160 minut filmu skutečně uplyne jako voda. A není to jen tím, že se děj konečně dostane do míst, kde sviští jedna akce za druhou (průchod Temným hvozdem, únik z elfího království, hrátky s drakem). Tentokrát Jackson neměl žádné osypky a tam, kde bylo třeba, se nebál využít základní vlastnosti filmu (pro neznalé: je to zkratka), což oproti prvnímu dílu umožnilo vytvořit kompaktnější formu díla.

Ve filmu se dokonce objeví dost výrazná postava elfky (hraje ji Evangeline Lilly, známá ze seriálu Lost), kterou kniha úplně postrádá. Rovněž akční scény a souboje vyznívají oproti Neočekávané cestě mnohem věrohodněji a realističtěji a třeba takové proplouvání dravé řeky v sudech za krupobití skřetích šípů a kyjů je vyloženě filmařsky krásná záležitost, která současně nepostrádá i potřebnou jemnou nadsázkou.

Lahůdkou a hlavním lákadlem filmu je drak Šmak, kterého svůdně mazlivě namluvil britský herec Benedict Cumberbatch (výtečná TV minisérie Sherlock Holmes). Zatímco v Jedničce se diváci museli spokojit s pouhým drakovým stínem, náznakem, Dvojka ho nabízí v plné kráse, zepředu, zezadu, ze stranu, dokonce i zezdola. Tahle animace se vážně povedla, byť je filmový Šmak o chloupek menší filuta než v knize. Sečteno podtrženo: tentokráte už Hobit s Peterem Jacksonem nabídnou plnokrevnou a povedenou akční fantasy, dotaženou skoro do sta procent a v nejlepším slova smyslu pro celou rodinu.