Na hraně zítřka Recenze

10:52, 4. 6. 2014

Pokud vedle sebe seřadíme těch několik sci-fi filmů, které v poslední době natočil Tom Cruise (Nevědomí, Válka světů, Minority Report), vždy se jako menší kámen úrazu jevily ne úplně zvládnuté závěry a poněkud "studená" atmosféra snímků (daná režijním stylem), které divákům zabraňovala plně se zanořit do příběhu. Novinka Na hraně zítřka se těmto klopýtnutím obratně vyhnula, a to díky dobře zvládnutému nápadu s opakující se časovou smyčkou (připomínající film Na Hromnice o den více) a zkušené režijní ruce Douga Limana (Pán a paní Smithovi, Agent bez minulosti).

Film, který vznikl jako adaptace sci-fi románu japonského autora Hirošiho Sakurazaky, v mnohém připomíná stavbu počítačové hry. Hlavní postava voják Cage (Tom Cruise) se postupně v daném dni dostává do dalších a dalších "levelů", ve kterých plní jednotlivé úkoly. Potřebuje k tomu jediné - být zabit. V tomto základním rámci Liman rozehrává řadu situací a zápletek, (obzvláště první scéna vylodění na pobřeží je skvělá), které zaujmou kromě jiného i příjemně "špinavým" designem a potřebnou dávkou nadhledu. Celé je to hra, ve které nevíte, na kterém levelu se Cruise zrovna nachází, a Liman ji hraje velmi invenčně a zkušeně.

Za takové situace nevadí, že Na hraně zítřka nabídne řadu motivů, výtvarných řešení či nápadů, které divák již někde viděl. Pomiňme výchozí situaci mimozemské invaze, ale kupříkladu u bojového exoskeletu, který ve filmu Cruise nosí, by se nikdo nemohl divit, pokud by se o věc začali zajímat právníci Jamese Camerona. Vtip je v tom, že opajcnuté a originální střípky Liman umně poskládal do sebe a filmovému fanouškovi předložil v luxusním balení. Navrch pak přidal standardně dobrý výkon Toma Cruise. Dobře zvládnutá práce.