Já, Tonya Recenze

18:54, 4. 3. 2018

Není pochyb o tom, že nový film zatím nepříliš známého Craiga Gillespieho (Tara a její svět, Noc hrůzy) Já, Tonya o svérázné a talentované krasobruslařce Tonye Harding, zapletené do skandálního fyzického napadení soupeřky, především odráží pohled této sportovkyně. Za všechno může násilnický manžel, jeho kamarádi, popřípadě vyšinutá matka. Jinými slovy, ti, kteří chtějí vědět, "jak to tehdy bylo" (k oné události došlo v roce 1994), by se spíše měli podívat na internet než na film.

Stejně tak příznivci progresivních a nápaditých režisérských rukopisů si úplně nepřijdou na své. Gillespie je poctivý řemeslník (nikoliv rutinér), s několika dobrými nápady a s důrazem na klasické vyprávění. Tak a teď důvod, proč byste na film ROZHODNĚ měli jít: fantastická práce s herci. Já, Tonya je film, který v loňském roce dal snad největší příležitost zúčastněným hercům blýsknout se dechberoucími a životními výkony.

V první řadě v titulní roli samozřejmě půvabná Margot Robbie, kterou diváci znají z řady filmů jako hezkou, sladkou a hloupou pipku, tady září neskutečným způsobem. Tak obtížnou věc, zahrnující pohybově náročné party a metamorfózu do zástupkyně white thrash, zvládají jen skuteční mistrové a mistryně. Robbie by si měla běžet pro Oscara za hlavní ženský herecký výkon za rok 2017.

Stejně tak skvělá Allison Janney v neuvěřitelném partu gestapácké matky, která za tento výkon již nasbírala Zlatý glóbus, Screen Actors Guild Awards, Critics' Choice Awards a cenu BAFTA. Pro mě je však největším hrdinou neznámý herec Paul Walter Hauser v roli mírně retardovaného ňoumy/outsidera Shawna, který ve třiceti stále bydlí s rodiči a z neznámého důvodu se považuje za významného hráče mezinárodní špionáže. Tak psychologicky přesný portrét tu již dlouho nebyl. A stejně tak skvělý herecký koncert celého ansámblu.

• Mall Group: počet obchodníků, kteří zboží nabízejí na internetovém tržišti Mall, přesahuje dva tisíce. Kromě výrazného nárůstu prodejů v Česku, kde se zboží z partnerského prodeje na celkových prodejích Mallu podílí více než třetinou, podle zástupců skupiny rostou i prodeje v zahraničí. Mimo Česko již putuje více než čtvrtina objednávek z partnerského prodeje. Vedle sousedního Slovenska je nejsilnějším trhem pro tuzemské prodejce Slovinsko, kde marketplace Mallu meziročně vyrostl o tisíc procent. Polovina obchodníků na slovinském Mallu přitom pochází z Česka.

• CNN Prima News: od srpna stanici posílí moderátor Petr Suchoň (ex-TV Nova), který dostane na starost moderování ranního pořadu Nový den.

• PPF: investiční skupina vstupuje do nového segmentu trhu, pronájmu plachetnic pro rekreaci. PPF vytváří společný podnik s Groupe Beneteau, tradičním francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel a plachetnic. Cílem je vybudovat nového lídra v odvětví pronájmu plachetnic na dovolené. Transakce spočívá v akvizici kontrolních podílů jedničky a dvojky na tomto trhu, Dream Yacht Charter a Navigare Yachting, společným podnikem, ve kterém bude mít PPF většinový podíl.

• NBCUniversal: streamovací platforma Peacock dosáhla od startu v dubnu 2020 počtu uživatelů 54 milionů. Platforma nabízí jak verzi zdarma, financovanou reklamou a s omezeným obsahem, tak i placenou verzi. Peacock Premium by mělo mít přes 10 milionů zákazníků. V tomto roce chce Peacock výrazně proniknout na mezinárodní trhy.

• Česká televize: nasadí nový seriál režiséra Radka Bajgara a scenáristy Petra Kolečka od 3. září (pátek) v prime time na ČT1. Komediální série z prostředí chatové osady má 13 epizod. V hlavních rolích Martin MyšičkaPavla BeretováRadek HolubPetra NesvačilováIgor BarešEva LeinwerberováJosef PolášekJana PlodkováPavel NovýJana ŠvandováIvana ChýlkováStanislav Majer nebo Tomáš Hanák. Výkonnou producentkou série je Romana Brožková/Logline Production, externím producentem Petr Erben/Logline Production. Osada vznikla v kreativní skupině ČT Josefa Viewegha.

• Bezrealitky.cz: realitní projekty, do kterých v posledních měsících investoval podnikatel Marek Rosenbaum, míří pod jednu střechu. Vzniká skupina European Housing Services, která spojí Bezrealitky.cz, Maximu, Český nemovitostní trust a nově také službu Tvůj Správce. Do roka skupina chce mít obrat přesahující jednu miliardu a do pěti let chce působit v pěti evropských zemích. Do čela skupiny se postaví Hendrik Meyer.

Tři sestry: Já jsem Aleš

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Možná nejpříjemnější překvapení na poli českých filmů v letošním, distribučně podivném roce. Filmová adaptace románu Patrika Hartla (rovněž režie a scénář) totiž trochu klame tělem. Film, který se na první pohled tváří jako klasická tuzemská řachanda o vztazích a všude se opravdu prezentuje jako "komedie", je ve skutečnosti ne úplně veselé vyprávění z chlapského světa po čtyřicítce.

Čtyři kamarádi z gymplu (?) si ve středním věku víceméně v podobném momentu uvědomí, že nežijí úplně tak, jak si kdysi v mládí představovali. Mužskou krizi, poničené sebevědomí a mentální tápání zkusí vyřešit plněním téměř nesplnitelných úkolů. Samozřejmě, že takto rozehraný příběh nabídne množství (zde více méně zdařilých) gagů, hlášek a komických situací. Do nich ale režisér Hartl velmi zručně a místy velmi překvapivě sází vážné situace, při kterých vnímavějšího diváka mrazí v zádech. Takže žánr spíše tedy dramedy, v Prvokovi... nadprůměrně zvládnutá, se silnými, emočně naléhavými momenty a propracovanými postavami, napsanými tak, že jen málokdo z cílové skupiny se s některou z nich nebude schopen identifikovat.

Asi je možná zbytečné dodávat, že velký podíl na sympatickém a uvěřitelném vyznění filmu mají excelentní výkony v hlavních rolích v podání Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna (ve vedlejších rolích, či spíše minirolích se tam mihnou desítky dalších hvězdných herců a hereček). Prvok, Šampón, Tečka a Karel má díky všem těmto ingrediencím nakročeno dostat se v návštěvnosti přes půl milionu diváků a velmi slušnou šancí stát se klasickým snímkem žánru - mnohý z diváků se k němu rád vrátí i po deseti dvaceti letech. Takový počin je v české kinematografii vzácný: kvalitní film pro masy.