Jaga Jazzist: Live With Britten Sinfonia Recenze

22:35, 1. 10. 2013

Komu přijde dosavadní tvorba norských podivínských géniů Jaga Jazzist jako příliš chaotický galimatyáš devíti muzikantů, kteří navíc během jedné skladby mnohdy vystřídají několik nástrojů, měl by se živáku Live With Britten Sinfonia pečlivě a zdaleka vyhnout. Zapojení cambridgeského komorního orchestru totiž celé funkční peklo na pomezí popu, elektroniky a experimentálního jazzu nádherně zahušťuje o další dráždivou hudební vrstvu, která výsledný celek posunuje do nových dimenzí.

Nejde tedy o samoúčelnou exhibici, nýbrž o přínosnou reinterpretaci části díla Jaga Jazzist, která kupodivu ještě více podtrhuje jazzovou kostru novátorského tělesa. Začíná se hezky zostra - patnáctiminutovou skladbou One-Armed Bandit ze stejnojmenného alba z roku 2010, která od kradmého lechtání smyčcových nástrojů, klarinetů, fagotů apod. postupně graduje do neuvěřitelně intenzivního finále. Již v tuto chvíli je posluchač v blaženém rauši, ze kterého nevyjde po celý zbytek alba.

Každá skladba je nejen doplněna o orchestrální pasáže, každá je navíc přehrána v nové úpravě a v nových aranžích (jen živá verze One-Armed Bandit je oproti studiové natažena o osm minut na čtvrt hodiny!). Live with Britten Sinfonia tak oproti "běžným" albům ještě důrazněji podtrhuje smysl Norů pro hravost, hračičkaření a dechberoucí improvizaci. Jaga Jazzist naživo s komorním orchestrem je úchvatný, extatický zážitek, vyplývající z báječné souhrny množství nesourodých prvků v jednom proudu energie. Ostatně, přesvědčit se můžeme ve čtvrtek 3. října ve velkém sálu pražské Lucerny.