Jason Aaron – R.M. Guéra: Skalpy Recenze

14:10, 23. 6. 2015

Koho loni navnadil první díl komiksové série Skalpy scénáristy Jasona Aarona a kreslíře se srbskými kořeny R.M. Guéry, ten by naprosto neměl minout dvojku, kterou Nakladatelství Crew vydalo letos. To, co zprvu vypadalo jako nadstandardní a syrový indiánský western ze zkorumpované a zločinem, drogami a nihilismem prolezlé rezervace Prérijní růže, se nyní fantasticky košatí do rozsáhlého, bohatě vrstveného příběhu, který zaujme každého vyznavače náročných grafických románů pro dospělé.

Díky častým flashbackům do hluboké minulosti rezervace, časovým prostřihům současnosti, náhledům situací z úhlu různých postav se zdánlivě jasně oddělené zlo a dobro rozplývají do nejednoznačných a proměňujících se entit, které v dalších dílech ještě mohou překvapit. Ranař Dashiell Zlý kůn, náčelník a majitel casina Lincoln Rudá vrána, mysteriózní Ten, kdo chytá nebo aktivistka Gina - každý z nich má své tajemství, ukryté v minulosti, nejasné motivy jednání, které se postupně krásně skládají jako puzzle ve strhující příběh.

Jason Aaron při tom předvádí nejen bravurní vypravěčský a dramatický talent, ale především hlubokou erudici, inteligenci a cit pro aktuální témata (skvělé vystižení bezvýchodnosti a otupělosti indiánské rezervace, žijící hlavně ze sociálních dávek). Je to jeden z mála scénáristů v komiksovém žánru, který dokázal americký původ (většina es pochází z Velké Británie) přetavit v něco nového, zajímavého a přitažlivého pro ostatní. Skalpy je brutální, zábavné, imaginativní, politicky nekorektní vyprávění, současně hluboké a přemýšlivé. Dokázal by někdo u nás přijít s komiksem z cikánského ghetta, aniž by to vyznívalo prvoplánovitě, plakátově nebo naivně aktivisticky? Netrpělivě čekáme na třetí díl.