Borovan.media
Exkluzivní byznysové informace
 

JokerRecenze

5. 10. 2019

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.

Odběr newsletteru:

Odběr newsletteru:

Přihlášení

Rychlovky

  • Křišťálová lupa: výběr z vítězů - DVTV (Cena popularity), Seznam Zprávy (Zpravodajství a publicistika), Zásilkovna (Internetové obchodování), Mapy.cz (Nástroje a služby), Tři tygři (Online video), Michal Bláha (Osobnost roku), Pilulka.cz - vstup na burzu (Inspirace roku), Beat Saber (Globální projekty českých tvůrců), film V síti (obsahová inspirace).

  • Český rozhlas: pro město Ostrava a okolí byl spuštěn nový FM vysílač na kmitočtu 91,8 MHz . Od čtvrtka 26. listopadu zajistí místním obyvatelům poslech vysílání stanice Český rozhlas Plus.

  • Rada České televize: zvolila novou dozorčí komisi s řadou respektovaných jmen ve složení Michal Petrman (ex-Deloitte, Moneta Money Bank), Petr Juchelka, Jan Lamser (dlouholetý bankéř, ČSOB), Eva Hubková a Zuzana Prokopcová (ex-Český Aeroholding, ex-PwC).

  • Twisto payments: fintech start-up spouští službu nákup na třetiny a bez úroků. "Nákupy rozdělené na více plateb a bez poplatků dávají lidem možnost správně pracovat s cashflow, což chceme naučit všechny Čechy, nejenom ty mladé," uvedl CEO firmy Michal Šmída. Twisto službu spouští ve zhruba padesáti českých a padesáti polských e-shopech.

  • Pekař: písničkář vydává na labelu Warner Music třetí album První kapelní. "Je to vlastně první album, které vybočuje z řady těch předchozích, a to jak obsahem, tak i designem. Rozhodli jsme se změnit nahrávací studio a dostali se tak do rukou Ronyho Janečka, což je výrazně znát na kvalitě zvuku. Zvukově je na mnohem vyšší úrovni než předchozí vydané desky," uvedl Pekař.

  • TV Nova: během Vánoc pošle na obrazovky pohádky Tři bratři Jana Svěráka, Čertova nevěsta, O statečném kováři, Nejkrásnější hádanka, Řachanda, Princezna se zlatou hvězdou, Honza málem králem, O princezně Jasněnce a létajícím ševci atd. Chybět nebudou ani populární filmy -  komedie S tebou mě baví svět, pohádka Mrazík, animáky Hledá se Nemo, Hledá se Dory a Auta 3.

  • Hit dne

    Karel Gott & SOČR - Jdi za štěstím

Recenze

Krajina ve stínu

Bohužel, tentokráte si režisér a scenárista Bohdan Sláma (Čtyři slunce, Venkovský učitel, Štěstí atd.), bezpochyby jeden z nejpřemýšlivějších filmových tvůrců dejme tomu střední generace, ukousl příliš velké sousto. Slámu je třeba pochválit za výběr tématu - tragické události, ke kterým skutečně došlo na Vitorazsku na a po konci války.

Když ovšem není k dispozici zdařilý scénář (Ivan Arsenjev) a Sláma s ním již nic kloudného nevyčaroval, tak se tato volba ukazuje jako dvojnásobná chyba. Rozpaky vzbuzuje již základní stavba filmu - oč nahodileji, povrchněji a zkratkovitěji se tvůrci věnují rokům, které tragédii v malé vesnici na jihu Čech předcházely, o to větší prostor dostane samotná masová vražda. Divák tak ale zákonitě nechápe motivy a jednání jednotlivých postav, mimochodem ne příliš zdařile načrtnutých. A už vůbec ne tak niterný proces, během kterého se z přátelského souseda stane vražedná bestie.

Místo aby Sláma věnoval pozornost postupnému budování atmosféry a zachycení plíživého zla, v první polovině snímku divákovi předvádí nesourodý pelmel výjevů, ve kterém je obtížné se vyznat. Herci tak toho nemají moc co hrát. Mimochodem, pokud je součástí výchozí situace skuhrání vitorazských sedláků, jak špatně se jim v První republice žije, pak by Sláma neměl vybírat tak blahobytně, ba skoro obézně vyhlížející herecké typy, kterým evidentně scházejí vrásky upracovaného a unaveného venkovana.

V porovnání s Krajinou ve stínu tak opět geniálně vyniká podobný film, monumentální Jasného epos Všichni dobří rodáci, který se věnuje podobnému tématu - jak se malý venkovský člověk dokáže vyrovnat s náporem velkých dějin a událostí. A bohužel, Veber Stanislava Majera není novým Františkem, přestože by na to Majer měl. Jen mu nikdo takovou roli nenapsal. I po Slámově filmu tak poválečné Vitorazsko zůstává stále zahaleno stínem neznáma.