Jurský svět: Zánik říšeRecenze

23. 6. 2018

Výpravný, vizuálně opulentní a digitálními efekty nacpaný film, přesto v konečném výsledku kostrbatá slátanina. Oproti jedničce (2015) sešup o několik levelů níže zaznamenal hlavně scénář. Ten měl na starosti režisér prvního filmu Colin Trevorrow spolu s Derekem Connollym, což je dost podobný scenáristický tým jako u prvního Jurského světa. Novinkou je režie Španěla J.A. Bayona, který má na kontě solidní snímky Volání netvora: Příběh života nebo Nic nás nerozdělí.

Dohromady však tato parta vyplodila neuvěřitelně naivní příběh s plakátovitými pravdami, nudnou hlavní dvojicí (byť možná u dinosauří aktivistky je ta nuda autentická) a s bizzarními a z prstu vycucanými dějovými zvraty a scénami, viz "nenápadný" vjezd náklaďáku do odplouvající nepřátelské lodě, konec hlavního zlouna/lovce nebo rozvrat dinosauří aukce.

Korunu hlouposti Zániku říše si však autoři nasadili při kýčovitém popisu, jak jsou ti bohatí chamtiví a zlí a jak je nezajímají nic než peníze. Když k tomu připočteme finální uslzenou scénu o tom, jak různé živočišné druhy mohou žít vedle sebe a jak je to fajn, ze které na sto honů smrdí politická korektnost, není toho mnoho, proč tento film doporučit. Několik povedených pasáží, například s odběrem krve tyranosaura, úvodních pět minut nebo únik z potápějící se kabiny, nemohou všeobecný scenáristický marasmus zachránit. Třetí Jurský svět, plánovaný na rok 2021, vzbuzuje strach.

• Vltava Labe Media: novými členy dozorčí rady vydavatelství se stali hoši z Penty - Marián Slivovič (investiční ředitel, aktivity skupiny v bankovním sektoru, masoprůmyslu, Prima banka) a Peter Andits (investiční manažer Penty).

• Info.cz: konzervativní zpravodajský server, ve kterém má podíl miliardář Daniel Křetínský, spouští nový podcast s názvem Insider. Ten se zaměřuje na zákulisí businessu, politiky a médií. Pořad uvádí šéfredaktor Info.cz Michal Půr spolu s vydavatelem Tomášem Jirsou.

• Publicis Groupe: komunikační skupina s aktivy i v Česku koupila datovou firmu Epsilon. Objem akvizice je 4,4 miliardy dolarů. Epsilon se specializuje na využití klientských dat pomocí vlastních platforem. Zaměstnává přibližně 9 tisíc lidí včetně 3700 datových specialistů a 2 tisíc technologických expertů.

Avengers: Endgame, další trailer.

24. 1.30. 3.

Teroristka

Sympatický film, který by si však možná zasloužil delší a pečlivější práci dramaturga. Zatímco téma vyhoření vztahu, stárnutí a touha po změně u předchozího snímku Teorie tygra bylo padesátníkovi Radkovi Bajgarovi (v obou případech scénář a režie) evidentně blízké, díky čemuž film vyznívá lehce, energicky a uvěřitelně, u tragikomedie Teroristka musel hlavní autor více fabulovat a více balancovat na křídlech fantazie.

Ne všechny Bajgarovy nápady se podařilo ukočírovat nebo dotáhnout do konce. Jsou to povětšinou drobnosti, které však znalého diváku trochu dráždí: členové mysliveckého spolku pálí v obydlené zóně a mimo hon, jako by se nechumelilo, jindy další myslivec pohřbívá v pohodě mrtvého psa do země hned vedle řeky, elektrika do hlučící hospody vede externě tlustým kabelem přes jakýsi plot, takže není problém jej přeseknout, kriminálník, který se bojí vězení, ale ochotně spolupracuje s amatérem na přípravy vraždy atd. atd. Téma malého regionálního zla/šikany a vzpoury proti němu je jako tanec na platu s vejci - je to jemná hodinářská práce, kde hodně záleží na detailech.

Všechny tyto rezervy však zhusta přebíjí dva fantastické herecké výkony v hlavních rolích - Iva Janžurová coby učitelka, která celý život hlásala slušnost, aby v důchodu poznala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata, a Martin Hofmann balancující na hraně mezi buransky mazaným lokálním šíbrem a bezcitným sociopatem. Zejména Janžurová v sobě umně dokáže skloubit tragiku i komiku osamělého outsidera na sebevražedné misi. Možná jen ten závěr sklouzává zbytečně do rozverné frašky, která trochu překrývá Bajgarův vážný apel na slušné lidi: braňte se. Bylo by škoda, kdyby zapadl.