Jurský svět: Zánik říšeRecenze

23. 6. 2018

Výpravný, vizuálně opulentní a digitálními efekty nacpaný film, přesto v konečném výsledku kostrbatá slátanina. Oproti jedničce (2015) sešup o několik levelů níže zaznamenal hlavně scénář. Ten měl na starosti režisér prvního filmu Colin Trevorrow spolu s Derekem Connollym, což je dost podobný scenáristický tým jako u prvního Jurského světa. Novinkou je režie Španěla J.A. Bayona, který má na kontě solidní snímky Volání netvora: Příběh života nebo Nic nás nerozdělí.

Dohromady však tato parta vyplodila neuvěřitelně naivní příběh s plakátovitými pravdami, nudnou hlavní dvojicí (byť možná u dinosauří aktivistky je ta nuda autentická) a s bizzarními a z prstu vycucanými dějovými zvraty a scénami, viz "nenápadný" vjezd náklaďáku do odplouvající nepřátelské lodě, konec hlavního zlouna/lovce nebo rozvrat dinosauří aukce.

Korunu hlouposti Zániku říše si však autoři nasadili při kýčovitém popisu, jak jsou ti bohatí chamtiví a zlí a jak je nezajímají nic než peníze. Když k tomu připočteme finální uslzenou scénu o tom, jak různé živočišné druhy mohou žít vedle sebe a jak je to fajn, ze které na sto honů smrdí politická korektnost, není toho mnoho, proč tento film doporučit. Několik povedených pasáží, například s odběrem krve tyranosaura, úvodních pět minut nebo únik z potápějící se kabiny, nemohou všeobecný scenáristický marasmus zachránit. Třetí Jurský svět, plánovaný na rok 2021, vzbuzuje strach.

• Nakladatelství Slovart: v roce 2017 utržilo 80 milionů korun, stejně jako o rok dříve. Čistý zisk mírně klesl z 1,6 milionu na 1,5 milionu korun.

• Media Bohemia: velká mediální skupina pohltí několik svých dceřinek, které provozují menší rádia - Rádio Černá Hora II., Radio Dobrý den (Rock Radio), AZ Rádio (Hitrádio City) a František Vostál (Hitrádio Vysočina).

• Svoboda Press: obří tiskárny ovládané německou skupinou Euro-Druckservice v roce 2017 utržily 1,595 miliardy korun. V meziročním srovnání to představuje pokles o 94 milionů korun. Čistý zisk se zvedl z 26 milionů na 29 milionů korun. Zisk před zdaněním, odpisy, úroky a amortizací (EBITDA) dosáhl na úroveň 156 milionů korun (o rok dříve to bylo 177 milionů).

Laibach: The Whistleblowers.

05. 10.24. 11.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Ant-Man a Wasp

V porovnání s nedávno uvedenými epickými Avengers: Infinity War působí aktuální přírůstek marvelovského světa Ant-Man a Wasp spíše jako chudý příbuzný. Je ovšem pravda, že první filmový Ant-Man (2015) vyzníval v porovnání s dalšími marvelovskými hrdiny ještě zakřiknutěji.

Bohužel režisér Peyton Reed ani napodruhé nedokázal vymyslet nějaký výraznější klíč, jak ze zmenšujícího se a zvětšujícího se chlapíka vykřesat zajímavé dobrodružství či vizuálně přitažlivé scény. Ústřední dvojice hrdinů (Paul Rudd a Evangeline Lilly) působí mdle, nevýrazně, v jakékoliv společné scéně je přehraje zkušený pardál Michael Douglas. Scott Lang/Ant-Man by si rozhodně zasloužil poněkud důkladnější pozornost nějakých nadanějších scenáristů.

Filmu chybí nějaký silnější příběh, ústřední motiv. Přece jenom po apokalypse z posledních Avengerů je drobná záchranná mise jednoho člověka poněkud málo. Hlavní záporák, obchodník se zbraněmi, je plochá, plakátovitá postavička bez šťávy a kontextu. Rovněž sekvence z kvantových polí, kde by člověk čekal nějaký výraznější výtvarný/designový počin, svou nekomplikovaností trochu připomínají 90. léta.

Jinými slovy: v porovnání s ostatními marvelovskými bijáky je Ant-Man a Wasp spíše průměr, byť možná z hlediska hlášek asi nadprůměr. A přesto, díky závěrečné scéně, je Ant-Man a Wasp další kostičkou z velké stavby Marvel Universe, kterou si hardcore fanoušci asi nenechají ujít.