Jurský svět: Zánik říšeRecenze

23. 6. 2018

Výpravný, vizuálně opulentní a digitálními efekty nacpaný film, přesto v konečném výsledku kostrbatá slátanina. Oproti jedničce (2015) sešup o několik levelů níže zaznamenal hlavně scénář. Ten měl na starosti režisér prvního filmu Colin Trevorrow spolu s Derekem Connollym, což je dost podobný scenáristický tým jako u prvního Jurského světa. Novinkou je režie Španěla J.A. Bayona, který má na kontě solidní snímky Volání netvora: Příběh života nebo Nic nás nerozdělí.

Dohromady však tato parta vyplodila neuvěřitelně naivní příběh s plakátovitými pravdami, nudnou hlavní dvojicí (byť možná u dinosauří aktivistky je ta nuda autentická) a s bizzarními a z prstu vycucanými dějovými zvraty a scénami, viz "nenápadný" vjezd náklaďáku do odplouvající nepřátelské lodě, konec hlavního zlouna/lovce nebo rozvrat dinosauří aukce.

Korunu hlouposti Zániku říše si však autoři nasadili při kýčovitém popisu, jak jsou ti bohatí chamtiví a zlí a jak je nezajímají nic než peníze. Když k tomu připočteme finální uslzenou scénu o tom, jak různé živočišné druhy mohou žít vedle sebe a jak je to fajn, ze které na sto honů smrdí politická korektnost, není toho mnoho, proč tento film doporučit. Několik povedených pasáží, například s odběrem krve tyranosaura, úvodních pět minut nebo únik z potápějící se kabiny, nemohou všeobecný scenáristický marasmus zachránit. Třetí Jurský svět, plánovaný na rok 2021, vzbuzuje strach.

• Lady Gaga: americká zpěvačka vydává na labelu Universal Music šesté album Chromatica. To bude k dispozici v různých fyzických formátech včetně vinylů, a to v různých barvách. Zpěvačka Lady Gaga, držitelka Oscara, Zlatého glóbu a Grammy doposud prodala více než 35 milionů alb a připsala si již více než 32 miliard streamů.

• nangu.TV: firma, nabízející v Česku a v zahraničí IPTV a OTT řešení, ve fiskálním roce 2018/2019 (skončil v březnu), utržila 204 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 88 milionů korun. Z celkové sumy na prodej zboží (set top boxy, hardware) připadlo 122 milionu (o rok dříve 39 milionů). Čistý zisk společnosti vzrostl ze 3 milionů na 11,1 milionu korun.

• Daniel Křetínský: antimonopolní úřad povolil spojení soutěžitelů spočívající v možnosti Křetínského společnosti Czech Print Center - Development nabýt přímou kontrolu nad tiskárnami Europrint (podnik z impéria magnáta v exilu Františka Savova). Obě firmy podnikají na trhu polygrafické výroby časopisů, knih a ostatních tiskovin.

• 3Bobule: třetí snímek z vinařské série režiséra Martina Koppa proběhne i přes současný stav 25. června tohoto roku. Původně měl přijít film z vinařského prostředí do kin 12. března, ale přesně v tu dobu vypukla pandemie koronaviru a všech 180 kinosálů, kde byl snímek připraven k promítání, se zavřelo. Produkce Tomáš Vican, distribuce Bioscop.

• Rockaway Capital: investiční skupina Jakuba Havrlanta hledá nového kandidáta/kandidátku na pozici PR manažera a tiskového mluvčího. Ten/ta nahradí dosavadní mluvčí Michaelu Papežovou, která se od léta přesouvá do externí pozice.

• TV Nova: stejně jako dlouhodobé seriály si i cooking show MasterChef Česko dá letní pauzu. Vysílání kuchařské show se přeruší po epizodě, kterou televize uvede 10. června. Pořad se na obrazovky vrátí opět na konci léta.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.