Jurský svět: Zánik říšeRecenze

23. 6. 2018

Výpravný, vizuálně opulentní a digitálními efekty nacpaný film, přesto v konečném výsledku kostrbatá slátanina. Oproti jedničce (2015) sešup o několik levelů níže zaznamenal hlavně scénář. Ten měl na starosti režisér prvního filmu Colin Trevorrow spolu s Derekem Connollym, což je dost podobný scenáristický tým jako u prvního Jurského světa. Novinkou je režie Španěla J.A. Bayona, který má na kontě solidní snímky Volání netvora: Příběh života nebo Nic nás nerozdělí.

Dohromady však tato parta vyplodila neuvěřitelně naivní příběh s plakátovitými pravdami, nudnou hlavní dvojicí (byť možná u dinosauří aktivistky je ta nuda autentická) a s bizzarními a z prstu vycucanými dějovými zvraty a scénami, viz "nenápadný" vjezd náklaďáku do odplouvající nepřátelské lodě, konec hlavního zlouna/lovce nebo rozvrat dinosauří aukce.

Korunu hlouposti Zániku říše si však autoři nasadili při kýčovitém popisu, jak jsou ti bohatí chamtiví a zlí a jak je nezajímají nic než peníze. Když k tomu připočteme finální uslzenou scénu o tom, jak různé živočišné druhy mohou žít vedle sebe a jak je to fajn, ze které na sto honů smrdí politická korektnost, není toho mnoho, proč tento film doporučit. Několik povedených pasáží, například s odběrem krve tyranosaura, úvodních pět minut nebo únik z potápějící se kabiny, nemohou všeobecný scenáristický marasmus zachránit. Třetí Jurský svět, plánovaný na rok 2021, vzbuzuje strach.

• Httpool: reklamní síť/agentura vedená Radkem Vašíčkem se loni propadla do ztráty 2,5 milionu korun oproti zisku 100 tisíc v roce 2016. Tržby se v roce 2017 zvedly o půl milionu na 12,4 milionu korun.

• TV Nova: čtvrtý díl imitační show Tvoje tvář má známý hlas dosáhl v sobotu 22. září v prime time 34,28 procenta share v cílovce 15 až 54 a v širší cílové skupině 4+ ho sledovalo 1,051 milionu diváků.

• N media: chystaný Nový deník si v crowdfundingové kampani objednalo již 3000 předplatitelů, čímž bylo dosaženo cíle. Na finanční soběstačnost tohoto nového média je však potřeba 20 až 25 tisíc předplatitelů.

Trailer k novému filmu Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny.

Chinaski
    05. 10.07. 12.

Predátor: Evoluce

S výjimkou občasných záblesků invenční filmařiny čistokrevné, poctivé a solidně udělané béčko. Tedy laciné nebo lacině působící triky a rekvizity, nenápaditá choreografie akčních scén, papírem šustící základní zápletka a podivná a nepravděpodobná parta hlavních hrdinů (obzvláště role bioložky se příliš nepovedla) se širokým rozpětím hereckých výkonů.

Za vzkříšením série o nepříjemném mimozemském lovci lidí stojí z velké části režisér a scenárista Shane Black (Iron Man 3, Poslední akční hrdina, Poslední skaut), který se objevil v menší roli v původním Predátorovi z roku 1987. Black neměl úplně špatnou výchozí pozici - navázat mohl na docela povedený snímek Predátoři (2010) s Adrienem Brodym v hlavní roli plus na panující módu nostalgie po trhácích či tématech ze 70. a 80. let, viz pokračování Rockyho, Indiana Jonese nebo aktuální MEG, silně upomínajícího na Čelisti.

Leč bohužel, Black jakoby se projektu věnoval na půlku své kapacity. O nějakém překvapení ze světa Predátorů se již nedá mluvit, ale Predátor: Evoluce postrádá hlavně napětí (napínavých scén je zde opravdu pomálu a to včetně sekvencí odehrávající se v lese) a nějakou výraznější atmosféru. Některé pasáže jsou zde vyloženě slabé a divně nepravděpodobné a zmotané - viz střílečka u univerzitního hřiště nebo u havarovaného mimozemského modulu. To samé platí i o utrápených dialozích. Nepříliš povedený filmový návrat letošního roku je tu.