Kingsman: První mise Recenze

20:57, 8. 1. 2022

Do kin dorazila opět prvotřídní porce akční zábavy, kterou umí bezkonkurenčně Matthew Vaughn (rovněž Kick-Ass, X-Men: První třída), režisér filmové trilogie Kingsman, včetně aktuálního snímku Kingsman: První mise. Stejně jako u předchozích dvou filmů se divák může těšit na drzou, nekorektní, noblesně brutální akci, která má spád, tempo a styl.

Příběh zrodu "první nezávislé tajné služby" nabídne opulentní přehlídku odkazů na skutečné události okolo vzniku a průběhu první světové války. Spokojeně pomlaskávat si tak budou obzvláště znalci historie, kteří mohou ocenit řadu promakaných a nápaditých fórků, scének z alternativních dějin, které jsou však naroubovány na notoricky známé události.

Například okolo skutečného působení a vraždy enigmatického mnicha, mystika, samozvaného svatého muže Rasputina, který před a v průběhu Veliké války získal fatální vliv na ruského cara Mikuláše II. Scéna filmové bitky s Rasputinem za zvuků klasické hudby a v baletním stylu je úchvatná ve své epičnosti a děsivosti. Už jen za tuto sekvenci si První mise zaslouží několik bodů navíc.

Vedle tradičně silných stránek Kingsmanů jako jsou nápaditá a vizuálně přitažlivá akce (kromě jiného i skvělé kostýmy z počátku minulého století) prakticky bez vydechnutí a hluchého místa, vtipné hlášky a svérázný humor vůbec, excelentní výkon zde Ralpha Fiennese v hlavní roli a autorská kreativita a originalita je tu i několik wow zvratů, u kterých divák jen překvapeně hekne. Důkaz, jak svobodně Vaughn přistupuje k naraci, stavbě příběhu a jednotlivým postavám. Kvalitní filmařina a inteligentní zábava (a mimochodem hezká retro pocta Bondovi), která stále drží vysokou laťku kingsmanovské série.

• Dentsu Czech Republic: podíl ve výši 90 procent v agentuře Isobar Czech Republic se přesune uvnitř komunikační skupiny z Adexpres.com na další firmu dentsu McGarrybowen Czech Republic. Má se jednat o účetní operaci. Zbylých 10 procent má Dentsu Czech Republic.

• TV Nova: reality show Survivor Česko & Slovensko při svém televizním startu v úterý 18. ledna podle televize zaujala 30,81 procenta lidí u televizních obrazovek v CS 15 až 54. Nejvyšší podíl na sledovanosti byl mezi mladšími ženami - 53,81 procenta v CS Ž15 až 34.

• Tomáš Kočko & Orchestr: seskupení z tuzemské world music scény vydalo poslední den 2021 novinkové album Ona. Slavnostní "postřižiny" nového CD proběhnou 5. dubna v brněnském Sono Centru. Natáčelo se částečně v domácích studiích hostujících interpretek a interpretů (Lucia Šoralová, Alena Antalová, Gosza Tutko a Cimbaliband), a také ve studiu dvorního zvukaře Broňka Šmida.

• Digital People: společnost, která zastřešuje čtyři módní brandy a e-shopy Zoot, Different, Urban Store a Bibloo působící na 11 trzích Evropy, získala ke konci roku 2021 nového strategického partnera. Akciový podíl ve společnosti Digital People ve výši 50,01 procenta koupila od Natlandu společnost Across e-commerce, která se stane majoritním vlastníkem a získává tím také pravomoci exekutivně řídit celou skupinu. Majitelem Across e-commerce je slovenská skupina Across (Július Strapek).

• Microsoft: obří softwarová korporace kupuje velkého herního vydavatele Activision Blizzard (tituly Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty nebo Candy Crush). Objem transakce je 68,7 miliardy dolarů (cena akcie 95 dolarů za kus). Po uzavření transakce (předpoklad rok 2023) by se Microsoft měl stát třetí největší herní společností na svět za Tencent a Sony. Activision Blizzard zaměstnává okolo 10 tisíc lidí po celém světě.

• Vodafone: ve videotéce Vodafone TV diváci v roce 2021 v kategorii české filmy nejvíce sledovali (podle pořadí) 1. Anděl Páně 2. 2. S čerty nejsou žerty. 3. Čertoviny. 4. Ženy v běhu. 5. Tři oříšky pro Popelku. V kategorii české seriály to byly 1. První republika 1. a 2. série. 2. Vyšehrad. 3. Mlsné medvědí příběhy. 4. Pat a Mat. 5. Krtek a Panda. Služba Vodafone TV odstartovala v Česku v březnu 2020 a podle firmy má aktuálně statisíce zákazníků.

Cynic: Diamond Light Body

Guru

Kdo ještě před několika měsíci pochyboval, zda si TV Nova náhodou objemnými investicemi do velkého počtu premiérových internet-only seriálů na Voyo.cz náhodou neukousla příliš velké sousto, ten minimálně od novinkové série Guru musí začít uznale kývat hlavou (pokud to neudělal již u loňského titulu Případ Roubal).

Guru rozhodně není bakelitovou a lacině vypadající vycpávkou pro Voyo mezi americké blockbustery. Je to vydařená, plnokrevná minisérie s dobrou production value (výkonná produkce zkušená Dramedy Productions), navíc na nesnadné téma manipulace a zneužívání druhých (zde především psychických raněných či labilních žen). Guru, který vznikl na motivy nechvalně proslulého samozvaného Gurua Járy alias Óm Nadsamce a jeho polosekty, je výborně napsaný (Jan Coufal), scénář se vyhnul laciné bulvarizaci a povrchní oplzlosti.

Skvěle a přitom citlivě pracuje s atmosférou, některé pasáže, zejména obávaného "odháčkování", mohou některým slabším jedincům dost zacloumat emocemi. Je třeba smeknout, že stejně jako v Roubalovi, tak i v Guruovi dostávají velký prostor spíše neokoukané tváře, nejedná se o umělce provařené milionem seriálů. Angažovaní herci a herečky se odměnili povětšinou výbornými výkony (zejména Anna Fialová), ve kterých se snoubí civilní a soustředěné herectví. A dvě plus: herec Vojtěch Kotek má konečně ve své filmografii pořádného zlouna (každý větší herec by ho měl mít) a velmi solidní rukavice hozená konkurenční Primě. Jestli se dvě největší komerční stanice v Česku začnou přeplivávat v ranku quality TV, tuzemský divák na tom jedině vydělá.