Kolektiv autorů: První republika 1918 – 1938 Recenze

18:16, 31. 10. 2016

Vzývaná i vysmívaná, nenáviděná i uctívaná, přeceňovaná i nedoceněná - ani tři čtvrtě století legenda První republiky, prvního státu "Čechoslováků" v čele s bělovousým "tatíčkem", neoprýskala a neztratila své kouzlo a aureolu jakéhosi dávno ztraceného, hřejivého mateřského lůna pro vnuky a pravnuky zakladatelů. Důkazem je opulentní publikace nakladatelství Extra Publishing První republika 1918 - 1938, která i přes rozsáhlost doposud existující faktické literatury dokáže k tématu co říci.

V první řadě potěší kvalitní dramaturgie kolektivu autorů, která Republiku nahlíží z řady uhlů - od klíčových osobností politiky, legií, přes náboženství, geografické uspořádání, ekonomiku až po ozbrojené síly nebo smutnou kapitolu zániku v letech 1938/1939. Své místo zde má i historie státních symbolů, prvorepubliková kinematografie, literatura, architektura nebo největší aféry z černých kronik. Samozřejmě, nejde o tak vyčerpávající a objevné texty jako například Klimkův Boj o hrad, spíše solidně zpracovaná hesla pro středně poučené čtenáře a zasazená do kontextu.

Vytknout jim lze jen máloco - pokud pomineme drobnosti v mezích normy (Masarykově chatě na Šerlichu se za protektorátu říkalo spíše Hitlerbaude než Sudetenbaude) pak snad jen někdy až příliš letmé nahození látky nebo vynechání velké polské role v rozbití předválečného Československa.

Lahůdkou knihy jsou ovšem takzvané artefakty - kopie dobových dokumentů (Washingtonská deklarace, Martinská deklarace, koncept prvního zákona ČSR) novin, pohlednic, průkazů, bankovek, map nebo unikátní korespondence. Celkem jich je tu 55. Artefakty dělají z První republiky 1918 - 1938 poklad, který se stane ozdobou knihoven milovníků československé historie nebo důstojnou připomínkou díla našich dědů.