Kovář z PodlesíRecenze

17. 5. 2013

Tvůrci Kováře z Podlesí měli sympatickou snahu natočit chytrou a vtipnou pohádku, takovou, jaké se točili kdysi. Jenže spíše než milý a laskavý dotyk klasických děl ze starých časů Kovář bolestně připomíná chaos a uspěchanost časů nových. Odbytý scénář (Pavel Göbl nejen režíroval, ale i psal), školometské, papírem šustící dialogy, divné hlášky, zmatený a roztříštěný příběh a k tomu ne úplně zvládnuté vedení herců, s výjimkou starých pák typu Bolka Polívky, Josefa Somra nebo Milana Markoviče.

Samozřejmě, je třeba mít na paměti, s jak velkými peripetiemi a průtahy se celý projekt v průběhu let potýkal. Jenomže výsledný tvar působí nesmírně uspěchaně, nepromyšleně a jakoby vůbec neprošel dramaturgickým procesem. Každá pohádka má mít jasně daný děj a srozumitelně napsané figury, jejichž jednání je pochopitelné (to neznamená předvídatelné).

Bohužel v Kováři z Podlesí (mimochodem, je záhada, proč je v názvu Kovář, tedy spíše vedlejší role Bolka Polívky) je vše jaksi nesouvisle naházeno na jednu hromadu: Turci, hodné víly, zlé víly, mluvící zvířata, houbové baby (bizarní výkon Ivany Chýlkové), hloupý ženich, chamtivý starosta, strašidelný mlýn, jakási vesnická obdoba Thomase Alvy Edisona, depresivní drak (docela dobře digitálně zmáknutý). Malé dítě, na které již tak dost doléhá chaos okolního světa, musí z takového galimatyáše rozbolet hlava. Pokud ho bude vůbec zajímat. Je mi to líto, ale Kovář z Podlesí se do zlatého fondu českých pohádek nedostane po právu.

• Dell Technologies: Miroslav Jarolímek, doposud senior field services manager pro Česko, Polsko a Slovensko, se posouvá na pozici business transformation lead pro region EMEA. Nyní bude mít na starosti zajištění optimalizace regionálních a globálních procesů v oblasti postprodejní péče.

• Telly: opět startuje přenosy z velkých fotbalových soutěží. Za přísných hygienických opatření byla znovu rozehrána německá Bundesliga. Na červnový restart se nyní chystají hráči ve Španělsku, Anglii a v Itálii. Živé přenosy ze všech čtyř fotbalových lig nabízí Digi Sport a Premier Sport, které jsou součástí nabídky internetové a satelitní platformy.

• V síti: celovečerní dokument Barbory Chalupové a Víta Klusáka v kinech během uplynulého týdne utržil více než 1,5 milionu korun. Celkem již snímek má na kontě hrubé tržby ve výši přes 54 milionů korun.

• TV Nova: finále SuperStar v neděli 31. května zaujalo 38,68 procenta publika u televizních obrazovek (kategorie 15-54 let) a v širší cílové skupině 4+ jej sledovalo 1,099 milionu diváků. Ve finále  hlasovalo téměř 700 tisíc diváků. Letošní ročník u televizních obrazovek v průměru sledovalo 29,13 procenta diváků kategorie 15-54 let. V širší cílové skupině 4+ pěveckou soutěž v průměru sledovalo 959 tisíc diváků. "Díky úspěchu letošní řady SuperStar můžeme už nyní potvrdit, že se diváci mohou těšit na řadu sedmou."

• Alza.cz: někdejší šéfka digitálu a výzkumu TV Nova Monika Jančová (skončila v únoru 2019) má po několikaměsíční pauze nový job. Nastupuje do největšího českého e-shopu Alza.cz jako marketing division manažerka.

• BigBoard Praha: velký OOH hráč se v časech koronavirové krize a poklesu zájmu o venkovní reklamu věnuje i dalšímu byznysu. Nyní spustil web BigZoom.cz, který nabízí zážitky, pobyty v hotelích, penzionech a wellness v České republice. "BigZoom je výsledkem plánované transformace konceptu portálu Hyperslevy, který nahradí k 1. červnu. Veškeré vouchery na Hyperslevách ale samozřejmě zůstávají v platnosti a zákazníci je budou moci řádně vyčerpat," uvedla mluvčí BigBoardu Pavlína Stránská.

Volání divočiny

Další film, který připomíná nepříjemný a do určité míry zhoubný trend v posledních letech v audiovizuálním průmyslu: totiž nutnost posuzovat dílo ve dvou rovinách. Nejen uměleckou, kreativní stránku (tak jak tomu bylo donedávna), ale i jak moc/málo zcestná ideologie politické korektnosti zasáhla do výsledné podoby.

Zatímco další filmová adaptace klasického díla Jacka Londona nabízí především zdařilé orgie digitálních zvířat (nejen tažné psy, ale i vlky, medvědy atd.), které pobaví i dojmou, další slušný výkon s grácií stárnoucího Harrisona Forda a překrásné záběry aljašské divočiny (kamera Spielbergův Janusz Kamiński - například Indiana Jones a Království křišťálové lebky nebo Most špionů), ideologie filmu zle zaškodila.

Nejde o to, že z indiána je indiánka a z pošťáka Perraulta černoch, to jsou v podstatě jen úsměvné drobnosti. Pokud ale máte nutkání filmovým divákům zatajit, že v Londonově knize zálesáka Johna Thorntona (pána hlavního psího hrdiny Bucka) zabijí indiáni a ústředními zlouny se stane trojice zelenáčů, kteří ale v knižní předloze utonou, rozpadne se vám řada logických návazností, posloupností a velká část příběhové kostry.

Znalci knihy trpí, na druhou stranu nepoučení diváci, zejména kluci a holky, se parádně baví u nesmrtelného dobrodružství Bucka, který se z rozmazleného domácího psíka stane v prostředí zlaté horečky hrdé a svobodné zvíře a vůdcem smečky divokých vlků. Jako rodinný film jednoznačně doporučeno, zapomeňte ale na knihu.