Kovář z PodlesíRecenze

17. 5. 2013

Tvůrci Kováře z Podlesí měli sympatickou snahu natočit chytrou a vtipnou pohádku, takovou, jaké se točili kdysi. Jenže spíše než milý a laskavý dotyk klasických děl ze starých časů Kovář bolestně připomíná chaos a uspěchanost časů nových. Odbytý scénář (Pavel Göbl nejen režíroval, ale i psal), školometské, papírem šustící dialogy, divné hlášky, zmatený a roztříštěný příběh a k tomu ne úplně zvládnuté vedení herců, s výjimkou starých pák typu Bolka Polívky, Josefa Somra nebo Milana Markoviče.

Samozřejmě, je třeba mít na paměti, s jak velkými peripetiemi a průtahy se celý projekt v průběhu let potýkal. Jenomže výsledný tvar působí nesmírně uspěchaně, nepromyšleně a jakoby vůbec neprošel dramaturgickým procesem. Každá pohádka má mít jasně daný děj a srozumitelně napsané figury, jejichž jednání je pochopitelné (to neznamená předvídatelné).

Bohužel v Kováři z Podlesí (mimochodem, je záhada, proč je v názvu Kovář, tedy spíše vedlejší role Bolka Polívky) je vše jaksi nesouvisle naházeno na jednu hromadu: Turci, hodné víly, zlé víly, mluvící zvířata, houbové baby (bizarní výkon Ivany Chýlkové), hloupý ženich, chamtivý starosta, strašidelný mlýn, jakási vesnická obdoba Thomase Alvy Edisona, depresivní drak (docela dobře digitálně zmáknutý). Malé dítě, na které již tak dost doléhá chaos okolního světa, musí z takového galimatyáše rozbolet hlava. Pokud ho bude vůbec zajímat. Je mi to líto, ale Kovář z Podlesí se do zlatého fondu českých pohádek nedostane po právu.

• RedHead Music: změny ve vlastnickém portfoliu menšího hudebního labelu. Podíl Antonína Milaty klesl ze 49 procent na 30 procent, podíl Tomáše Staňka vzrostl z 30 procent na 40 procent a podíl Michala Nováka z 21 procent na 30 procent.

• Ogilvy One: marketingová agentura ze skupiny WPP (čtvrtinu drží Vladimír Šolc) v roce 2018 utržila přes 135 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 26 milionů méně. Čistý zisk se zvýšil z 8,7 milionu na 9,2 milionu korun.

• Live Nation: koncertní agentura přiveze do Prahy zmalovance Kiss. Koncert se uskuteční v červenci 2020 v O2 Aréně.

• Active Radio: odpolední show na rádiu Evropa 2 nově moderuje dvojice Zorka Hejdová a Tomáš Zástěra.

• Mall Group: platební služba Mall Pay během prvního roku na trhu oslovila více než 70 tisíc zákazníků. Dokončila vstup strategického partnera ČSOB a chystá vlastní platební kartu. V příštím roce cílí na hranici až 100 tisíc aktivních zákazníků a stovku partnerů.

• Booking.com: předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl pravomocným rozhodnutím rozklad společnosti Booking.com a potvrdil tak pokutu ve výši 8,336 milionu korun, která firmě byla uložena za zakázané vertikální dohody.

01. 11.07. 12.

Trailer k seriálu The Witcher.

Terminátor: Temný osud

Nový Terminátor: Temný osud, který dějově navazuje na kultovního Terminátora 2: Den zúčtování (1991), nemusel být vůbec špatný film. Už jen účast původní Sarah Connorové v podání herečky Lindy Hamilton, Arnolda Schwarzeneggera a Jamese Camerona na postu producenta z něj dělají pozoruhodnou a slibnou záležitost. Tim Miller (kultovní Deadpool) na režisérské židli je pak zárukou kvalitní filmařiny a skvělé akční podívané.

Jenomže to celé přebíjí závany prapodivných a bohužel módních -ismů (genderismus, feminismus atd.), které z aktuálního Terminátora dělají především ideologickou záležitost. V novém feministickém Terminátorovi již ženy nerodí spasitele lidstva Johna Connora (mimochodem s touto postavou se zde tvůrci vypořádali hodně nesmyslně), ale rovnou se stávají alfa ranařkami, které vedou odboj proti strojům. Lidská bojovnice vyslaná z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) je podivným bezpohlavním stvořením, jako vypadlým z těch nejvlhčích snů transgender fanatiků. To potlačuje původního ducha i celou logiku vyprávění dosavadní série (návaznosti, pokud John Connor neexistuje, tak první dva díly nedávají smysl atd.).

Ale samozřejmě, zkušené tvůrčí duo Miller - Cameron si pohlídalo, aby zejména akční scény byly na špičkové úrovni. Choreografie bojových scén, filmové triky (výrobní rozpočet 185 milionů dolarů) a správně zlounský smrtící Terminátor Rev-9 (Gabriel Luna) částečně vyrovnávají ideologické blouznění. Sečteno: Terminátor: Temný osud je bohužel schizofrenní dílko. Oživuje ducha prvních dvou Terminátorů, aby jej následně rozšlapalo na kusy. Fanoušek původní série má těžkou, skoro neřešitelnou volbu.