Král Šumavy: Fantom temného kraje Recenze

15:11, 27. 12. 2022

První seriál TV Nova na pomezí historického a dobového titulu a hned trefa do černého. Je jasné, že minisérie režiséra a scenáristy Davida Ondříčka se neubrání srovnání s legendárním celovečerním filmem Karla Kachyni z roku 1959 (mimochodem, v seriálu je na něj několik jasných odkazů), ten je však i přes podmanivou atmosféru, dobré herecké výkony a zvládnutý scénář stále poplatný komunistickým schématům o zlých záškodnících, překračujících československé hranice.

Ondříčkův Král Šumavy, který vychází z povedeného románu Davida Jana Žáka Návrat Krále Šumavy o slavném převaděči Josefu Hasilovi, zvolil naštěstí realističtější a věrnější antikomunistickou polohu. Díky Ondříčkovým zkušenostem (Zátopek, Dukla 61, Ve stínu) a relativně ucházejícímu rozpočtu (velké množství exteriérových scén včetně záběrů ze Šumavy) novácká novinku nabídne velmi slušnou production value a zkušenou režisérskou ruku.

Bezpochyby nejsilnějším stránkou Fantoma temného kraje je vedle atmosféry a zručně napsaného scénáře cast, umně namíchaný ze stabilních opor a nadějných tváří. Oskarovi Hesovi skvěle sedne Hasilova hlavní postava na pomezí rozverného hejska, honícího ženské sukně, a přemýšlivého mladého muže, který se statečně rozhodně pomáhat antikomunistickým uprchlíkům. Hesovi zdatně sekundují i další mladé talenty jako Vojtěch Vodochodský, Denis Šafařík nebo Jan Nedbal. Ale i v menších rolích září zatím neokoukaní herci, například nepřehlédnutelný a podmanivý Jan Jankovský v roli fanatického příslušníka SNB.

Otevřený konec na konci třetího dílu chytřejším divákům napověděl, že Nova určitě zvažuje další řadu. Ta první představuje zdařilý počin na poli masové televizní zábavy, drobnou splátku historickému povědomí v České republice a určitě solidní lákadlo na případnou "dvojku".