Lethe: When Dreams Become Nightmares Recenze

10:09, 1. 5. 2014

Od doby kreativního úpadku Massive Attack (někdy po albu 100th Window) tu snad nebyla kapela, která by tak jako nový projekt Lethe dokázala nalézt nové osvěžující polohy a směry v poněkud uvadajícím trip-hopu. Debutové album When Dreams Become Nightmares je silné hned v několika vrstvách: pestrou kombinací melancholického rocku a temné taneční a elektronické hudby, stejně jako silnými a neotřele znějícími melodiemi a podmanivou atmosférou, která upomíná ty nejsvětlejší okamžiky Ulver, The Gathering nebo The 3rd And The Mortal.

Kapela by zaujala již jen svým složením, které do značné míry vysvětluje raketový nástup na scénu: jako hlavní kreativní mozek tu najdeme podivínského génia Tor-Helgeho Skei, který v domovském Norsku stojí za elitními avantgardními formacemi Manes nebo Kkoagulaa, vokál si vzala na starost talentovaná Anna Murphy, zpěvačka švýcarských pagan metalistů Eluveitie nebo alternativců Nucleus Torn. Kořeny v žánrově odlišné půdě obou hudebníků je na tvorbě Lethe znát - jejich varianta trip-hopu na pomezí popu, kytarovky, rocku, psychedelie a dark elektroniky vlastně vytvořila alternativní škatulku uvnitř žánru, který je stále brán do značné míry jako alternativní. Když k tomu přidáte náruč výrazných hitů, které nezevšední, je tu deska par excellence.

Díky oprášení některých hudebních postupů a návratu k trip-hopovým kořenům si posluchač může užít retro atmosféru 90. let, současně však moderní kabátek debutu dobře pasuje k neveselým vyhlídkám a pochmurným dystopickým vizím na počátku 21. století. Lethe je utajený trumf jarní sezóny 2014 a současně triumf nevšední kreativity, která se nejrůznějšími postranními neprošlapanými cestičkami může dostat paradoxně až do mainstreamových vod.