Logan: Wolverine Recenze

20:39, 12. 3. 2017

Důstojnější a vydařenější rozloučení s filmovým plátnem si snad postava komiksového Wolverina ani nemohla přát. Třetí a podle všeho poslední díl trilogie sólového Wolverina s Hughem Jackmanem je více než co jiného sociální drama stárnoucího a unaveného chlápka, kterému docházejí síly a který si nepřeje ni jiného, než mít klid. To je nové a osvěžující pojetí žánru komiksových adaptací.

Samozřejmě, tu a tam nechybí pořádné bitky, přestřelky a divoké honičky. Avšak sledovat kulhajícího, pokašlávajícího a prošedivělého Jackmana, jak po velkou část příběhu řeší hlavně docházející síly, ztuhlé klouby, slábnoucí zrak a třeba hnisající drápy, je v kontextu celé X-Men série zábavné a neotřelé. Z určitého pohledu film navíc připomíná velkolepý pohřeb velkých vikingských nebo inckých válečníků: na cestě na onen svět hlavní postavu doprovázejí další lidské oběti (drobný spoiler: z X-Menů neskoná jen Logan).

Režisér a spoluscenárista James Mangold (povedené zářezy 3:10 Vlak do Yumy, Walk the Line, Identita) navíc Loganovi - Wolverinovi nadělil i obstojné záporáky - zde policejního kyborga Pierceho (hraje Boyd Holbrook) a bezcitného Dr. Rice (Richard Grant) - plus dobře zvládnuté a svižně odsýpající akční scény. Zcela speciální pozornost si zasluhuje dvanáctiletá britská herečka Dafne Keen, jejíž mutantka Laura se postupně stává Wolverinovým parťákem. Z lehkosti a samozřejmosti, se kterou tato křehká dívka seká hlavy protivníků, až nepříjemně mrazí. Suma sumárum: vše výše uvedené plus samozřejmě Jackmanův herecký výkon dělají z Logana druhý nejpovedenější film X-Men série, hned po První třídě.

• Mall Group: počet obchodníků, kteří zboží nabízejí na internetovém tržišti Mall, přesahuje dva tisíce. Kromě výrazného nárůstu prodejů v Česku, kde se zboží z partnerského prodeje na celkových prodejích Mallu podílí více než třetinou, podle zástupců skupiny rostou i prodeje v zahraničí. Mimo Česko již putuje více než čtvrtina objednávek z partnerského prodeje. Vedle sousedního Slovenska je nejsilnějším trhem pro tuzemské prodejce Slovinsko, kde marketplace Mallu meziročně vyrostl o tisíc procent. Polovina obchodníků na slovinském Mallu přitom pochází z Česka.

• CNN Prima News: od srpna stanici posílí moderátor Petr Suchoň (ex-TV Nova), který dostane na starost moderování ranního pořadu Nový den.

• PPF: investiční skupina vstupuje do nového segmentu trhu, pronájmu plachetnic pro rekreaci. PPF vytváří společný podnik s Groupe Beneteau, tradičním francouzským výrobcem menších rekreačních plavidel a plachetnic. Cílem je vybudovat nového lídra v odvětví pronájmu plachetnic na dovolené. Transakce spočívá v akvizici kontrolních podílů jedničky a dvojky na tomto trhu, Dream Yacht Charter a Navigare Yachting, společným podnikem, ve kterém bude mít PPF většinový podíl.

• NBCUniversal: streamovací platforma Peacock dosáhla od startu v dubnu 2020 počtu uživatelů 54 milionů. Platforma nabízí jak verzi zdarma, financovanou reklamou a s omezeným obsahem, tak i placenou verzi. Peacock Premium by mělo mít přes 10 milionů zákazníků. V tomto roce chce Peacock výrazně proniknout na mezinárodní trhy.

• Česká televize: nasadí nový seriál režiséra Radka Bajgara a scenáristy Petra Kolečka od 3. září (pátek) v prime time na ČT1. Komediální série z prostředí chatové osady má 13 epizod. V hlavních rolích Martin MyšičkaPavla BeretováRadek HolubPetra NesvačilováIgor BarešEva LeinwerberováJosef PolášekJana PlodkováPavel NovýJana ŠvandováIvana ChýlkováStanislav Majer nebo Tomáš Hanák. Výkonnou producentkou série je Romana Brožková/Logline Production, externím producentem Petr Erben/Logline Production. Osada vznikla v kreativní skupině ČT Josefa Viewegha.

• Bezrealitky.cz: realitní projekty, do kterých v posledních měsících investoval podnikatel Marek Rosenbaum, míří pod jednu střechu. Vzniká skupina European Housing Services, která spojí Bezrealitky.cz, Maximu, Český nemovitostní trust a nově také službu Tvůj Správce. Do roka skupina chce mít obrat přesahující jednu miliardu a do pěti let chce působit v pěti evropských zemích. Do čela skupiny se postaví Hendrik Meyer.

Tři sestry: Já jsem Aleš

Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Možná nejpříjemnější překvapení na poli českých filmů v letošním, distribučně podivném roce. Filmová adaptace románu Patrika Hartla (rovněž režie a scénář) totiž trochu klame tělem. Film, který se na první pohled tváří jako klasická tuzemská řachanda o vztazích a všude se opravdu prezentuje jako "komedie", je ve skutečnosti ne úplně veselé vyprávění z chlapského světa po čtyřicítce.

Čtyři kamarádi z gymplu (?) si ve středním věku víceméně v podobném momentu uvědomí, že nežijí úplně tak, jak si kdysi v mládí představovali. Mužskou krizi, poničené sebevědomí a mentální tápání zkusí vyřešit plněním téměř nesplnitelných úkolů. Samozřejmě, že takto rozehraný příběh nabídne množství (zde více méně zdařilých) gagů, hlášek a komických situací. Do nich ale režisér Hartl velmi zručně a místy velmi překvapivě sází vážné situace, při kterých vnímavějšího diváka mrazí v zádech. Takže žánr spíše tedy dramedy, v Prvokovi... nadprůměrně zvládnutá, se silnými, emočně naléhavými momenty a propracovanými postavami, napsanými tak, že jen málokdo z cílové skupiny se s některou z nich nebude schopen identifikovat.

Asi je možná zbytečné dodávat, že velký podíl na sympatickém a uvěřitelném vyznění filmu mají excelentní výkony v hlavních rolích v podání Martina Pechláta, Davida Švehlíka, Hynka Čermáka a Martina Hofmanna (ve vedlejších rolích, či spíše minirolích se tam mihnou desítky dalších hvězdných herců a hereček). Prvok, Šampón, Tečka a Karel má díky všem těmto ingrediencím nakročeno dostat se v návštěvnosti přes půl milionu diváků a velmi slušnou šancí stát se klasickým snímkem žánru - mnohý z diváků se k němu rád vrátí i po deseti dvaceti letech. Takový počin je v české kinematografii vzácný: kvalitní film pro masy.