Lví králRecenze

20. 7. 2019

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.

• Big Bang Media: komunikační agentura Tomáše Kačeny v roce 2018 utržila 21,6 milionu korun. V meziročním srovnání to je o 4,4 milionu více. Čistý zisk se snížil z milionu na 900 tisíc korun.

• Erflex: firma, která kromě jiného provozuje reklamní plochy na sloupech vlastnictví Dopravního podniku hlavního města Prahy, v uplynulém fiskálním roce (skončil v březnu 2019) utržila 25 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 6 milionů více. Čistý zisk se zvedl ze 600 tisíc na 1,4 milionu korun.

• Software602: firma, nabízející bezpapírové řešení kanceláří, v roce 2018 dosáhla obratu 195 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 18 milionů méně. Čistý zisk činil 8 milionů, o rok dříve to bylo 20 milionů korun.

• PLAYzone: firma, která provozuje již více než deset let herní portál Playzone.cz v Česku a na Slovensku, v roce 2018 utržila 23 milionů korun, v meziročním srovnání o 4 miliony více. Čistý zisk vyskočil z 300 tisíc na 600 tisíc korun. V PLAYzone drží poloviční podíl miliardář Ivan Zach.

• Vladimír Mišík: na labelu 100PROmotion vydává nové album Jednou tě potkám. Poprvé po 40 letech jej nebude doprovázet kapela Etc..., nýbrž kapela Blue Shadows producenta alba Petra Ostrouchova.

• Seznam.cz TV: televize Seznamu za první ucelený rok fungování v roce 2018 utržila 106 milionů korun, ostatní provozní výnosy dosáhly 66 milionů. Náklady přesáhly 165 milionů korun. Bez detailní znalosti rozpočítání nákladů a výnosů mezi televizi a mateřský Seznam jsou to pouze orientační čísla.

Mirai
    15. 11.03. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Ad Astra

Hodně zvláštní film - odehrává se ve 22. století, s rekvizitami z 21. století a s nápady ze sci-fi knížek 20. století. A tak jsme v relativně vzdálené budoucnosti stále svědky takových věcí, jako jsou vícestupňové rakety s klasickým pohonem a s odhoditelnými stupni nebo měsíční vozítka, která jsou jen o fous vylepšenou verzí starého Lunar Roveru.

Jako kdyby ve světě Ad Astra podivným způsobem zamrzl technologický pokrok. Hlavní vina tohoto dojmu padá na hlavu režiséra a scenáristy Jamese Graye (Ztracené město Z, Milenci), který se tentokráte příliš nevyznamenal. Na rozdíl od čarokrásné kamery Hoyte van Hoytemy (Dunkerk, Spectre, Interstellar atd.). Skutečně, těžko vzpomenout jiný film z poslední doby, kde by byl úroveň obrazu a scénáře v takovém nesouladu, co se týče kvality a kreativity.

Jenže těch podivných dějových věcí je v Ad Astra tolik (nesmyslná odbočka k lodi s poblázněnými opicemi, stavba ultra vysoké věže pro hledání mimozemských civilizací - proč, když je x krát levnější a smysluplnější vypustit teleskop někam do vesmíru, skákání Brada Pitta mezi vesmírnými loděmi, nepříliš jasně vysvětlené exploze u Neptunu a jejich dopad na Zemi atd.), že kameraman van Hoytema může točit jako Bůh, a stejně si divák z kina odnese pocit áčkového filmu, který smutně zapadl do béčkové kategorie. I navzdory velmi slušnému výkonu Brada Pitta v hlavní roli a úvodní úchvatné scéně pádu z věže. Přes některé světlé momenty je Ad Astra bohužel promarněná příležitost.