Mamon Recenze

11:20, 23. 10. 2015

Po Cirkusu Bukowsky je tu konečně opět tuzemský krimiseriál, který má atmosféru, slušný spád a nápady a který autoři vyprávějí nevšedním způsobem. Série HBO Europe Mamon je sice licence povedené norské předlohy Mammon, tvůrci v čele s režisérem Vladimírem Michálkem a scenáristou Štefanem Titkou vytvořili de facto nový příběh: ubrali kvazináboženských prvků a vše zasadili do až příliš důvěrně známých reálií.

Jen málokterý divák by v politicko-kmotrovském spiknutí kolem fiktivního energetického gigantu Central Energy "s významnou účastí státu" nepoznal inspiraci minulým i současným děním okolo ČEZu. Nejedná se však o žádnou křeč a prvoplánovitost, naopak s náznaky a odkazy k realitě je zde operováno vkusně a inteligentně. Stejně jako s narací: nic není pevně dáno, ve většině postav a motivů je ukryta nejednoznačnost a odraz temné, ale i světlé strany síly. Mamon se tak zdařile vyhnul bolístce většiny českých seriálů, které vedou diváka paternalisticky za ručičku a vše mu servírují na stříbrném podnosu.

Vůbec dobrý výběr Michálek s producentem Vratislavem Šlajerem (plus samozřejmě tým HBO) osvědčují i na dalších místech: skvělá je kupříkladu herecká sestava. Nové a neokoukané tváře jsou citlivě proloženy ostřílenými mazáky (Matěj Hádek, Michal Dlouhý, Igor Bareš nebo Ondřej Malý), dohromady pak vytvářejí kompaktní tým, mezi kterým funguje ta správná chemie a energie.

Byť by se samozřejmě například se střihem nebo se sugestivitou hudby možná dalo nakládat o fous lépe a progresivněji, Mamon se bezesporu vydal správnou a nelehkou cestou inteligentní zábavy na úrovni.