MasarykRecenze

9. 3. 2017

Vysoce ambiciózní a vysoce nesrozumitelný film. Kde se stala chyba? Režisér Julius Ševčík (Normal, Restart) a scenáristé Petr Kolečko s Alexem Koenigsmarkem rozstřelili celý snímek do tak nesourodé a obtížně sledovatelné skrumáže fragmentů, že v celém pelmelu (o jednotném tvaru se dá stěží mluvit) výjevů a jejich návaznosti má potíže orientovat se i člověk, který děje kolem mnichovské dohody 1938 a reálie První republiky solidně načetl. O běžném divákovi nemluvě.

Takže tu máme rovinu diplomata a bohéma Jana Masaryka, který je zatížen velkým jménem, spojeným s Prezidentem osvoboditelem, a kterého sledujeme jednak v časech okolo Mnichova a jednak za jeho pobytu v americkém sanatoriu poté. Nevypočitatelné těkání mezi těmito polohami je současně zahuštěno spletitými diplomatickými hrátkami mezi Masarykem na jedné straně, a francouzskými, anglickými diplomaty, Konrádem Henleinem, Edvardem Benešem (!) atd. na straně druhé. Obzvláště vydedukovat, v čem spočívala Benešova finta na Masaryka, je úkol hodný zkušených kryptologů. Tady budou mít hlavu zamotanou i největší kingové z Černínského paláce.

Za takových okolností mohou Karel Roden (Masaryk), Oldřich Kaiser (Beneš) a další hrát třeba jako bozi, ale diváka spíše bolí hlava při přemýšlení, kdo tedy v Mnichově vlastně převezl koho a kdo za daných okolností "vyhrál". Škoda nevyužité šance, i v kontextu solidně odvedeného filmového řemesla kreativních a technických profesí filmu. Mimochodem, tvůrci Masaryka jakoby si tento handicap uvědomovali a promo z velké části postavili nesmyslně na náznacích lechtivých sekvencí Masarykových souloží a fetování. Spoiler: většina scén tohoto druhu obsahuje již trailer, film toho nenabídne o mnoho více.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn4

• E-commerce: podle oborové Asociace pro elektronickou komerci dosáhnou útraty Čechů v e-shopech v předvánočních dnech 38 miliard korun, o 15 procent více než loni. Během celého tohoto týdne by obraty měly přesáhnout 4 miliardy korun.

• Brutal Assault: pořadatelé největšího metalového festivalu ve střední Evropě nakupovali pro ročník 2018. Příští rok v areálu Josefov vystoupí britští doom/gothic metalisté Paradise Lost, thrasheři Exhorder nebo death metalisté Nocturnus AD.

• Live Nation: koncertní agentura v červnu 2018 přiveze do pražské O2 Arény koncert americko-kanadských alternativních rockerů Arcade Fire.

Konečně trailer k Jurasic World: Fallen Kingdom. V kinech v červnu 2018.

Priessnitz
    04. 12.17. 12.

Česká televize, útvar Výroby TS Brno, vypsala výběrové řízení na pozici výkonný producent. Předpokládaný datum nástupu září 2017. Podrobnosti na webu Kavčích hor.

Derek Thompson: Hitmakeři

Nevšední publikace s velmi ambiciózním záměrem. Americký autor Derek Thompson se v knize pokouší poodhalit, proč se z některých produktů zábavního/kulturního průmyslu (knihy, film, TV show, písně, PC hry atd.) stanou globální hity a proč obdobné konkurenční pokusy naopak skončí v zapomnění. Na pomoc si bere psychologii, ekonomii, sociologické výzkumy spotřebitelů, analýzy sociálních sítí a dalších distribučních kanálů, dokonce anatomii.

Byť poučení i nepoučení čtenáři tuší, že hledání zákonitostí a principů, vedoucích k byznysovému úspěchu v zábavním průmyslu, je vzhledem k chaotické povaze industrie tak trochu alchymií a hledáním svatého grálu, přesto lze knihu s podtitulem Tajemství popularity v éře rozptylování s klidným svědomím doporučit. A to jak běžnému čtenáři, tak i řadě fachmanů z oboru.

Jednak se Thompsonovi podařilo mluvit s řadou zajímavých hráčů, popisuje několik nepříliš známých aspektů showbyznysu (například testovací firmy HitPredictor, SoundOut, posuzující chytlavost skladeb), jednak se jedná o mimořádně bystrého a všímavého autora s nadprůměrnými analytickými schopnostmi a jednak kniha zkoumá řadu příkladů z doby nedávné (kupříkladu Padesát odstínů šedi, Savan Kotecha, Hvězdné války, Šílenci z Manhattanu nebo Hra o trůny - foto). S výjimkou povinné politicky korektní vsuvky kvalitní a inteligentní četba pro každého, kdo chce trochu nakouknout do zákulisí globálního zábavního průmyslu.