Michael Mareš: Nápad za miliardu Recenze

Konečně to taky někoho napadlo, podívat se zevrubně na českou technologickou start-upovou scénu a biograficky zpracovat příběhy několika těch, kterým se podnik podařilo vytáhnout z nuly až na úroveň miliardových obratů, z českých luhů a hájů až na ostré výsluní globálního trhu. Autor knihy Nápad za miliardu Michael Mareš se blízko domácích start-upových kruhů pohyboval řadu let - ať již jako novinář (například Forbes) nebo jako manažer v Livesportu.

S řadou zpracovaných start-upistů se zná docela blízko. "Zvali mě k sobě domů, zapíjel jsem jejich děti." To je bezpochyby výhoda a Marešovi to umožnilo dostat se opravdu pod povrch, jak to jen šlo, což dokládá řada uvedených pikantérií a zákulisních informací. Může to být i mínus - blízký vztah mnohdy neumožňuje patřičný odstup a v leckterém autorovi navozuje autocenzuru. Člověk si například klade otázku, proč v případě zakladatele Slevomatu či Rohlíku Tomáše Čupra zde nebyl zmíněn jeho neúspěšný projekt Kouzelná Almara? Čuprovi by to na auře talentovaného podnikatele rozhodně neubralo. A kolik takových věcí ještě spadlo pod stůl?

I navzdory tomu je třeba uznat, že Mareš se svého úkolu zhostil zdařile. Píše zajímavě a čtivě, přes výše uvedené kniha obsahuje obrovské množství informací a postřehů. Rovněž vůči výběru start-upistů nebudou padat podstatnější námitky. Je to skutečně špička české start-upové scény (kromě Čupra třeba Simona Kijonková - foto, Josef Průša nebo hoši z Beat Games), které se podařilo uspět za hranicemi. Byť třeba by někdo mohl namítnout, že publikace by snesla životopis i Ondřeje Fryce (ex-Mall.cz) nebo Aleše Zavorala (Alza.cz).

Těžko z těch deseti zpracovaných životních příběhů vyextrahovat nějaké obecné moudro, kterak dospět až k oněm miliardám. Každá story je jedinečná a neopakovatelná. Možná nebát se začít a jít za svým snem. Odvážně, vytrvale a kreativně. Marešova kniha je pro tuto cestu solidní inspirací.

• Dentsu Czech Republic: podíl ve výši 90 procent v agentuře Isobar Czech Republic se přesune uvnitř komunikační skupiny z Adexpres.com na další firmu dentsu McGarrybowen Czech Republic. Má se jednat o účetní operaci. Zbylých 10 procent má Dentsu Czech Republic.

• TV Nova: reality show Survivor Česko & Slovensko při svém televizním startu v úterý 18. ledna podle televize zaujala 30,81 procenta lidí u televizních obrazovek v CS 15 až 54. Nejvyšší podíl na sledovanosti byl mezi mladšími ženami - 53,81 procenta v CS Ž15 až 34.

• Tomáš Kočko & Orchestr: seskupení z tuzemské world music scény vydalo poslední den 2021 novinkové album Ona. Slavnostní "postřižiny" nového CD proběhnou 5. dubna v brněnském Sono Centru. Natáčelo se částečně v domácích studiích hostujících interpretek a interpretů (Lucia Šoralová, Alena Antalová, Gosza Tutko a Cimbaliband), a také ve studiu dvorního zvukaře Broňka Šmida.

• Digital People: společnost, která zastřešuje čtyři módní brandy a e-shopy Zoot, Different, Urban Store a Bibloo působící na 11 trzích Evropy, získala ke konci roku 2021 nového strategického partnera. Akciový podíl ve společnosti Digital People ve výši 50,01 procenta koupila od Natlandu společnost Across e-commerce, která se stane majoritním vlastníkem a získává tím také pravomoci exekutivně řídit celou skupinu. Majitelem Across e-commerce je slovenská skupina Across (Július Strapek).

• Microsoft: obří softwarová korporace kupuje velkého herního vydavatele Activision Blizzard (tituly Warcraft, Diablo, Overwatch, Call of Duty nebo Candy Crush). Objem transakce je 68,7 miliardy dolarů (cena akcie 95 dolarů za kus). Po uzavření transakce (předpoklad rok 2023) by se Microsoft měl stát třetí největší herní společností na svět za Tencent a Sony. Activision Blizzard zaměstnává okolo 10 tisíc lidí po celém světě.

• Vodafone: ve videotéce Vodafone TV diváci v roce 2021 v kategorii české filmy nejvíce sledovali (podle pořadí) 1. Anděl Páně 2. 2. S čerty nejsou žerty. 3. Čertoviny. 4. Ženy v běhu. 5. Tři oříšky pro Popelku. V kategorii české seriály to byly 1. První republika 1. a 2. série. 2. Vyšehrad. 3. Mlsné medvědí příběhy. 4. Pat a Mat. 5. Krtek a Panda. Služba Vodafone TV odstartovala v Česku v březnu 2020 a podle firmy má aktuálně statisíce zákazníků.

Cynic: Diamond Light Body

Guru

Kdo ještě před několika měsíci pochyboval, zda si TV Nova náhodou objemnými investicemi do velkého počtu premiérových internet-only seriálů na Voyo.cz náhodou neukousla příliš velké sousto, ten minimálně od novinkové série Guru musí začít uznale kývat hlavou (pokud to neudělal již u loňského titulu Případ Roubal).

Guru rozhodně není bakelitovou a lacině vypadající vycpávkou pro Voyo mezi americké blockbustery. Je to vydařená, plnokrevná minisérie s dobrou production value (výkonná produkce zkušená Dramedy Productions), navíc na nesnadné téma manipulace a zneužívání druhých (zde především psychických raněných či labilních žen). Guru, který vznikl na motivy nechvalně proslulého samozvaného Gurua Járy alias Óm Nadsamce a jeho polosekty, je výborně napsaný (Jan Coufal), scénář se vyhnul laciné bulvarizaci a povrchní oplzlosti.

Skvěle a přitom citlivě pracuje s atmosférou, některé pasáže, zejména obávaného "odháčkování", mohou některým slabším jedincům dost zacloumat emocemi. Je třeba smeknout, že stejně jako v Roubalovi, tak i v Guruovi dostávají velký prostor spíše neokoukané tváře, nejedná se o umělce provařené milionem seriálů. Angažovaní herci a herečky se odměnili povětšinou výbornými výkony (zejména Anna Fialová), ve kterých se snoubí civilní a soustředěné herectví. A dvě plus: herec Vojtěch Kotek má konečně ve své filmografii pořádného zlouna (každý větší herec by ho měl mít) a velmi solidní rukavice hozená konkurenční Primě. Jestli se dvě největší komerční stanice v Česku začnou přeplivávat v ranku quality TV, tuzemský divák na tom jedině vydělá.