Mike Carey, Peter Gross: Lucifer – Crux Recenze

17:50, 9. 2. 2016

Komu příliš nejde pod nos podivná TV adaptace komiksového Lucifera, kterou čerstvě začala vysílat televize Fox, ten by si mohl spravit chuť knižní předlohou. Nakladatelství Crux v závěru loňského roku poslalo na český knižní trh již deváté pokračování této nevšední řady, která vychází z fascinujícího sandmanovského světa Neila Gaimana.

Scenárista Mike Carey pomalu graduje celý košatý příběh k předpokládanému infernálnímu konci (celkem bude celá série čítat 11 dílů). Po smrti anděla Michaela se jeho demiurgická moc rozlévá světem. Kořeny Stromu světa Yggdrasilu jsou zavlaženy příbuzenskou krví, přesně jak to vlk Fenriz naplánoval, a v pekle se pod vedením Lillith shromažďují armády démonů a andělů ke konečnému útoku proti nebeským zástupům ve Stříbrném městě. Vše je v rovnováze, v bodě, kdy stačí malá síla, ťuknutí, aby se vše převrátilo jedním směrem.

A opět si čtenář může krásně užít imaginaci povzbuzující variace na severské, keltské, římské mýty či starozákonné texty. Carey i s pomocí skvělého gaimanova základu vytvořil temně magický svět, plný zajímavých figur a realit (kromě samotného nejednoznačného Lucifera třeba i polodémonka Mazakeen), kterému je tak snadné podlehnout.

Svět, který má s tím naším společného víc, než je na první pohled zřejmé: "Ve světě už započal velký zánik. Jemně, protože všechny velké věci rostou ze semen, která jsou příliš malá, než aby si jich někdo povšiml. Nic se zatím nerozpadá, nic se nebortí. Ale ruce umělců ztrácejí obratnost... A stejně tak umírají city. Milenec hledí na milenku, rodič na dítě. A necítí nic."