Mike Carey, Peter Gross: Mezi řádky 1,2 Recenze

17:45, 11. 8. 2016

Zvláštní komiks od Mikea Careyho a Petera Grosse, tvůrců slavného Lucifera (spin-off Sandmana). To, co zprvu vypadá pouze jako další, byť poněkud propracovanějí variace Harryho Pottera (a možná trochu Forresta Gumpa), se postupně vyvíjí v košatý a slibný postmoderní příběh, ve kterém jsou do hlavních rolí dosazeny literatura samotná, konspirační teorie, celebrity a prolínání reality a světa fikce. Jinými slovy, nezastavovat četbu hned na konci prvního dílu, teprve druhá část (do jara 2015 vyšlo v USA 11 dílů, v Česku zatím dva) naznačí celý potenciál Careyho a Grossova díla.

Mezi řádky vlastně ironicky (a současně s temným podtónem) dovádějí do krajnosti současnou mánii rozsáhlých fantasy ság pro náctileté, do značné míry rozpoutanou právě J.K. Rowlingovou, a používají ji jako odrazový můstek pro budování vlastního, nebývale rozsáhlého světa. Světa, ve kterém se současné kulty literárních celebrity (jak skutečných, tak fiktivních) invenčně a promyšleně protínají se spisovatelskými velikány a mezníky z historie (od Oscara Wilda, Frankensteina, přes Rudyarda Kiplinga až po Žida Süβe). Světa na pomezí paralelních vesmírů, ve kterých jde, stejně jako v tom skutečném, o moc.

Od komiksového fanouška takový přístup vyžaduje jistou orientaci - literární, historickou, kontextovou. A hlavně smysl pro hru se slovy, s příběhy, pro žánrový i narativní crossover. Odměnou je pak rozkoš z četby a s každou přečtenou stránkou vzrůstající zvědavost, jak se to celé bude vyvíjet dále. Doporučeno náročnějším čtenářům.