Mimořádná událost Recenze

11:29, 6. 2. 2022

Zatímco relativně povedení Vlastníci (2019) debutujícího filmového režiséra Jiřího Havelku mohli být ještě považováni za šťastný zásah do tématu, látky zavedeného divadelního režiséra, druhý Havelkův film Mimořádná událost je důkazem zrodu svébytného a originálního tvůrce, s vlastním pohledem na svět a rozpoznatelným filmovým rukopisem.

Podobně jako debut se i novinka odehrává na malém prostoru (zde motorový vlak, důvěrně známý milionům cestujících Čechů) a s omezeným hereckým ansámblem. I zde jsou však tyto zdánlivě omezené filmové prostředky využity ke zkoumání hlubších vrstev české reality v 21. století. Základní zápletku podle skutečné události - strojvůdci ujede jeho vlak, který se následně několik kilometrů/desítek kilometrů s cestujícími sune krajinou bez "šoféra" - Havelka rozehrál do absurdního gejzíru hlášek, dialogů a skečů, které docela trefně ilustrují reálný svět (pozorný divák rozpozná řadu scének, které odkazují na skutečné události). V Havelkově pojetí, alespoň dle jeho filmů, se svět jeví jako pimprlové divadlo, což je jedna z interpretací, které je nutno brát vážně.

V porovnání s Vlastníky je Mimořádná událost ještě vtipnější, promyšlenější a dotaženější ad absurdum, byť by se dalo najít i několik hluchých míst (zejména v závěru). Ocenit lze především nápadité a povedené dialogy, dobře vyhmátnuté postavy, které ovšem nesklouzávají ke karikatuře, a výborný cast (Jaroslav Plesl, Jana Plodková, Igor Chmela, Ctirad Götz, dětští herci). V řadě momentů snímek evokuje Formanovy či Papouškovy filmy (homolkovská trilogie), které v sobě neopakovatelně snoubí tragiku a komedii světa "malých lidiček". Vysoce doporučeno, v letošním roce český film těžko nabídne povedenější inteligentní komedii.