Mission: Impossible – FalloutRecenze

5. 8. 2018

Úspěšná dvojice Tom Cruise - Christopher McQuarrie (ten pro Cruise nejen režíroval předchozí film Mission: Impossible - Národ grázlů či Jacka Reachera: Poslední výstřel, ale napsal i Valkýru, Na hraně zítřka nebo Mumii) přichází s další vrchovatou náloží akčních scén, při kterých divák v kině zapomene dýchat. Mission: Impossible je v současné době asi nejvyrovnanější a nejlepší akční sérií a aktuální Fallout tento status potvrzuje.

Tentokráte nejde o nic jiného něž o plutonium, ze kterého je možné vyrobit tři atomové bomby a o které má zájem tajemná teroristická skupina Apoštolové. Navíc Cruisův Ethan Hunt měl již toto plutonium jednou na dosah a kvůli zaváhání se mu ztratí neznámo kam. Hunt je tak nucen spolupracovat s dalším zvláštním agentem Walkerem ze Special Activities Division, který na něj "dává pozor". Na tomto základě se rozehraje řetězec zběsilých honiček, soubojů, ze kterých je opravdu těžké vybrat ty nejlepší - zda stíhačka vrtulníků (která možná leckomu bude připadat přehraná), honička v autech a na motorkách v ulicích Paříže, seskok padákem nebo ranařská scéna záchodcích módního klubu. Ve všech přitom září podmanivý a sexy Cruise, který jako akční hvězda snad ani nestárne.

I navzdory vysoké kvalitě, invenčnosti a pečlivosti McQuarrieho scénáře a režie se Fallout přece jen nevyvaroval některých chyb špionážních filmů, ve kterých spolu soupeří několik tajných služeb najednou a každá hra je vykrývána ještě mazanější protihrou. V některých momentech totiž nestíhá všechny dialogy, ve kterých zhusta dochází k naprostému převrácení situace/děje nebo padnou indicie, důležité pro chápaní kontextu. To trochu narušuje divácký komfort při sledování jinak vysoce povedené šestky Mission: Impossible.

• Scholz & Friends: reklamní agentura v roce 2019 utržila přes 56 milionů korun. V meziročním srovnání to je nárůst o 5 milionů. Čistý zisk klesl z 580 tisíc na 220 tisíc korun.

• Samba.ai: český startup, který se věnuje personalizaci a automatizaci marketingu pomocí umělé inteligence (personalizace e-commerce), expanduje do zahraničí. Po prvotních spolupracích s klienty z Velké Británie nebo severní Evropy otevírá pobočku v USA, v Palo Altu v San Jose. Od expanze na největší marketingový trh si slibuje nejen růst obchodu a klientů, ale také nové příležitosti pro rozvoj produktu.

• MetroZoom: firma ze skupiny BigBoard Praha, která prodává síť téměř 1200 citylightů a cca 22 tisíc maloformátových reklam v pražském metru, byla zastavena ve prospěch J&T Banka " a to k zajištění dluhů vymezených v zástavní smlouvě do celkové výše 3,8 miliardy korun".

• Unilever ČR: velký distributor kosmetických a potravinových výrobků (Knorr, Algida, Dove, Míša, Savo, Rexona atd.) a současně reklamní zadavatel v roce 2019 utržil 4,34 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 263 milionů více. Čistý zisk klesl ze 147 milionů na 55 milionů korun.

• Jaromír Soukup: mediální podnikatel a nejvytíženější moderátor minimálně v Evropě vydává knihu Takový jsem já (Empresa Media)."Čtenáři se mohou těšit na 170 stran srozumitelných a fakty podepřených názorů známé osobnosti veřejného života k rozličným tématům," láká vydavatel. K dispozici kromě jiného na internetovém obchodě www.soukupshop.cz.

• Škoda Auto: s okamžitou platností se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti německý manažer Thomas Schäfer. Na této pozici po téměř pěti letech vystřídal Bernharda Maiera. Schäfer od roku 2015 zastával funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele Volkswagen Group South Africa, kde zodpovídal za rozvoj koncernových značek v regionu subsaharské Afriky.

Havel

Režisér, producent a scenárista Stanislav Horák se již u svého debutu Domácí péče (2015) uvedl na poměry české kinematografie jako nadprůměrně citlivý, inteligentní autor, s citem pro detail, drobnokresbu postav a hlubší roviny příběhu, a především jako talentovaný vypravěč. To samé platí pro novinku Havel, která mapuje životní osudy českého dramatika, disidenta a prezidenta Václava Havla mezi lety 1968 a 1989.

Tak v první řadě je třeba uvést, že tento celovečerní film není dokument ani historický snímek. Možná úsměvná poznámka, ale ne všichni to pochopili. A tak je filmovému Havlovi zmateně a hnidopišsky vyčítáno, že jakousi petici Dubčekovi k podpisu donesl někdo jiný, Havel se s Jirousem seznámili jinak či že Havlova milenka ztvárněná Bárou Seidlovou v této podobě neexistovala. Jenomže to zde není podstatné. Mnohem důležitější je, že se Horákovi z bohatého kvasu disidentova života podařilo vyloupnout srozumitelný, silný a přehledný příběh o důležitosti morálky a svědomí i navzdory většině (zvláště dnes v době nenávistných Fb a twitterových lynčů) a o přerodu bohémského autora ve výjimečnou politickou figuru.

Základní hrací hřiště Havlova skutečného života přitom nebylo opuštěno. Navíc Horák přihodil některé méně známé nebo nepopulární detaily z dramatikova života, viz Havlovo selhání během prvního věznění nebo posedle egoistický vztah k ženám, které reálného Havla sympaticky deikonizují a polidšťují. A pak je tu fantastický výkon Viktora Dvořáka v hlavní roli. Zde je jasný aspirant na Českého lva za rok 2020. Dvořák je až mrazivě přesný (a to i díky povedenému líčení, masce atd.), přitom nepřehrává, nekarikuje, nepitvoří se. To je hlavní divácký tahák na jeden z nejzajímavějších českých filmů letošního roku.