Mission: Impossible – Fallout Recenze

15:19, 5. 8. 2018

Úspěšná dvojice Tom Cruise - Christopher McQuarrie (ten pro Cruise nejen režíroval předchozí film Mission: Impossible - Národ grázlů či Jacka Reachera: Poslední výstřel, ale napsal i Valkýru, Na hraně zítřka nebo Mumii) přichází s další vrchovatou náloží akčních scén, při kterých divák v kině zapomene dýchat. Mission: Impossible je v současné době asi nejvyrovnanější a nejlepší akční sérií a aktuální Fallout tento status potvrzuje.

Tentokráte nejde o nic jiného něž o plutonium, ze kterého je možné vyrobit tři atomové bomby a o které má zájem tajemná teroristická skupina Apoštolové. Navíc Cruisův Ethan Hunt měl již toto plutonium jednou na dosah a kvůli zaváhání se mu ztratí neznámo kam. Hunt je tak nucen spolupracovat s dalším zvláštním agentem Walkerem ze Special Activities Division, který na něj "dává pozor". Na tomto základě se rozehraje řetězec zběsilých honiček, soubojů, ze kterých je opravdu těžké vybrat ty nejlepší - zda stíhačka vrtulníků (která možná leckomu bude připadat přehraná), honička v autech a na motorkách v ulicích Paříže, seskok padákem nebo ranařská scéna záchodcích módního klubu. Ve všech přitom září podmanivý a sexy Cruise, který jako akční hvězda snad ani nestárne.

I navzdory vysoké kvalitě, invenčnosti a pečlivosti McQuarrieho scénáře a režie se Fallout přece jen nevyvaroval některých chyb špionážních filmů, ve kterých spolu soupeří několik tajných služeb najednou a každá hra je vykrývána ještě mazanější protihrou. V některých momentech totiž nestíhá všechny dialogy, ve kterých zhusta dochází k naprostému převrácení situace/děje nebo padnou indicie, důležité pro chápaní kontextu. To trochu narušuje divácký komfort při sledování jinak vysoce povedené šestky Mission: Impossible.

• Alarm (dříve A2larm): krajně levicový zpravodajský a publicistický web mění vydavatele. Nově přejde pod hlavičku čerstvě vzniklého zapsaného ústavu Deník Alarm. Ředitelem ústavu je šéfredaktor Alarmu Jan Bělíček, web bude vycházet na nové doméně. A2larm doposud vydávala obecně prospěšná společnost A2, která získává peníze (miliony korun) od mocenského establishmentu, konkrétně od ministerstva kultury. To příliš nešlo dohromady s levicovou kritikou systému ze strany A2larmu. Web dle vlastního tvrzení získává finance hlavně od dárců, další sumy přicházejí od miliardářské neziskovky NFNZ (stojí za ní skupina vlivných miliardářů a multimilionářů).

• Pilulka Lab: akcelerátor Pilulka Lékárny a StartupYard završil první akvizici, kterou je Carebot, projekt, který pomáhá lékařům k lepším diagnózám nejen z rentgenových snímků za pomoci umělé inteligence.

• Zátopek: film Davida Ondříčka se v těchto dnech představuje odborné veřejnosti ve Spojených státech. V rámci propagační cesty před  vyhlášením tzv. short listu snímků, které se budou ucházet o nominaci na Cenu Akademie Oscar, životopisný snímek uvádějí v Los Angeles a New Yorku scenárista, režisér a producent Ondříček a producent Kryštof Mucha. V Los Angeles se v minulých dnech uskutečnily čtyři projekce, kterých se zúčastnili jak členové americké Akademie filmového umění a věd, tak novináři z důležitých filmových médií.

• Český rozhlas: pro město Brno a okolí byly spuštěny dva nové vysílače. Ty od středy 1. prosince zajišťují místním obyvatelům poslech stanic Český rozhlas Radiožurnál a Český rozhlas Dvojka. Vysílač pro stanici Radiožurnál byl spuštěn na kmitočtu 89,5 MHz s výkonem 50 Wattů ERP, pro stanici ČRo Dvojka na kmitočtu 100,2 MHz s výkonem 50 Wattů ERP. U obou vysílačů je použita vertikální polarizace.

• Eco-investment: mateřský vehikl miliardáře Milana Fil´a loni skončil v účetní ztrátě přes 125 milionů korun. O rok dříve minus dosáhl 132 milionů. Pod Eco-investment spadá kupříkladu pražské muzikálové divadlo Hybernia.

• TV Nova: stanice do Televizních nasazuje novou moderátorskou dvojici Veroniku Petruchovou a Martina Čermáka. Doplní stávající dvojice Lucii Borhyovou a Reye Korantenga a Kristinu Kloubkovou s Martinem Pouvou. Petruchová na Novu nastoupila v roce 2015 jako redaktorka ve zpravodajství, pak se věnovala natáčení reportáží ze světa showbyznysu a slavných. Postupně začala i moderovat, nejprve ranní Televizní noviny, poté další formáty. Čermák je v TV Nova už deset let, doposud moderoval Sportovní noviny a od roku 2018 je i vedoucím vydání.

Cynic: Diamond Light Body

Eternals

V globální kinematografii začíná evidentně platit nové pravidlo: Čím více film obsahuje levicové progresivistické ideologie (nejrůznější kvóty pro hlavní postavy, woke výstřelky atd.), tím je film hloupější a nudnější. Divák by měl vědět, že nová parta superhrdinů Marvelu Eternals je progresivismem napěchovaná až na půdu hodně vysokého mrakodrapu.

Stačí si jen vzít hlavní hrdiny - takže tu máme pět žen, pět mužů, ta úzkostlivá přesnost je až dojemně úsměvná a strojově těžkopádná. Z celkového počtu jedna Asiatka, jeden Asiat, jeden Pákistánec, minimálně jeden homosexuál, jedna superhrdinka, která je hluchoněmá atd. Jsme opravdu jen kousek od okamžiku, kdy velká studia do boje pošlou jako superhrdinu/-nku legendární lesbickou, jednonohou černošku.

Je jen logické, že uprostřed hromobití ideologie a plnění nejrůznějších nároků angažovaného umění nebyl moc čas na filmařinu. Od slabého, povrchně nahozeného příběhu, přes nevěrohodné zvraty až po jednoduchou, zkratkovitou stavbu a prokreslení postav. Jaký to propad od skvělého Logana: Wolverina (2017), který nastavil vysokou laťku kvality, jak se dá postavou superhrdiny pracovat. Je skutečně úsměvná představa, že by kdokoliv z nových superhrdinů Eternals sám utáhl svůj sólo film. Možná s výjimkou Ikarise (Richard Madden). Je dost pravděpodobné, že to studio napadlo, ale pokud to bude podobná slabota, tak diváci v kině usnou. Ach kdeže časy Avengers a X-Menů jsou!

Celá nová superhrdinská parta je pro Marvel kvalitativní krok vzad a jediné, co je na této situaci skutečně zajímavé, jak a zda si Walt Disney s propadem kvality u jednoho ze svých hlavních byznysových koňů poradí.