Modelář Recenze

08:06, 9. 2. 2020

Film, který nezáměrně dobře ilustruje celou bídu české kinematografie. Řemeslně výborně zvládnutý (zde tedy s výjimkou scénáře) a s podmanivými hereckými výkony. Myšlenkově však nejen chudičký, ale především naivní, částečně autistický a bolestně lokální. Je to přesně ten typ snímku, který bohužel za hranicemi této země nebude nikoho zajímat.

Již ústřední myšlenka novinky Petra Zelenky, že operátoři dronů zažívají nějaké ojedinělé příběhy, které je dobré filmově zachytit, je dost do diskuse. Možná ano, v tom případě pojďme zpracovat i napínavá dobrodružství jeřábníků nebo řidičů skladištních ještěrek. Dílo zkázy je zde však dokonáno, pokud Zelenka zkombinuje takto vykolíkované hřiště se snahou o "nápravu světa". Jeden z hlavních hrdinů se snaží tepat nejen zlořády tuzemské politiky (s přimhouřením oka se to dá, byť ta naivita je neskutečná), ale především vypořádat se s údajnými zločiny administrativy George Bushe juniora.

Pomiňme otázku, zda dnes velká část diváků vůbec ví, kdo to byl/je Bush jr. nebo třeba Dick Cheney (samozřejmě, že neví). Tahle rovina se však Zelenkovi totálně vymkla z ruky - některé pasáže působí, jakoby vůbec nepromyslel kontext a otázky, nutně vyplývající z takto nastaveného děje. Například, proč by jakýsi americký "elitní právník", pátrající po Bushových zločinech, spolupracoval s jemu neznámým autistickým nýmandem kdesi ze střední Evropy a posílal mu přísně tajné dokumenty, proč se hlavní hrdina nezaměřil i na Clintonovu administrativu (bombardování civilních měst v Jugoslávii, balkánské války, Chinagate) atd. A pak ta závěrečná scéna s "potrestáním" filmového Cheneyho - to je snad etalon kostrbaté naivity v českém filmu. Co zbylo: skvělí Kryštof Hádek a Jiří Mádl (především) v hlavních rolích, pár vtipných scén a hlášek. Málo, příliš málo.