Morbius Recenze

10:26, 3. 4. 2022

V mnoha ohledech nedotažený a nevýrazný film, kterým se studio Sony Pictures snaží rozšířit Sony´s Spider-Man Universe (SSU), širší příběhový a (anti)hrdinský konglomerát filmů kolem pavoučího muže. A teď nemá smysl rozumovat, jak moc dobře či špatně je do něj zakomponován, kde a za jakých okolností se objevují odkazy na další spider-manovské/marvelovské filmy.

Morbius, který na scénu přivádí vampýrské postavy s touhou po krvi, je možná nejtemnější a nejstrašidelnější příběh SSU či Marvel Cinematic Universe. Modelově podobný Venomu, jenomže zatímco filmy s Tomem Hardym obsahují alespoň pokusy o humor, v Morbiovi se jede čistě po temné rovině. Možná největším problémem filmu je scénář (Matt Sazama, Burk Sharpless), který nabízí až příliš předvídatelné schéma, minimum výraznějších nápadů, překvapivých zvratů či pokusů o nějakou větší hloubku. Takto se točily komiksové adaptace před x lety, coby zábava především pro mladší skupiny diváků.

Ačkoliv se Jared Leto a Matth Smith v hlavních rolích hrdinů, které sérum mění v upíří monstra, celkem obstojně snaží, takto pojatý příběh o proměně hrdiny v antihrdinu a bojích s vnitřními démony jim nedává příliš velké příležitosti. Scenáristické tápání a absence ambicí vyhmátnout něco zajímavějšího ve vztahu obou hlavních postav nevylepšuje ani solidní, leč nikterak objevná režie Daniela Espinosy (Dítě číslo 44, Život), která náznaky invence uplatnila především ve "zpomalovačkách". K tomu pár digitálních triků (opět nepříliš úchvatných) a několik jakž takž akčních scén.

Morbius měl potenciál být v rámci marvelovského vesmíru relativně zajímavým filmem, temným protipólem, takto si však na něj po pár letech vzpomene jen málokdo.