Muž na laně Recenze

11:33, 9. 10. 2015

Podobná situace jako u filmu Everest: příběh známý, postavy známé, ví se i, jak to celé dopadne. Jediná šance na zajímavé podání takřka neuvěřitelné a jedinečné historie s nejištěným přechodem na laně mezi newyorskými Dvojčaty se nabízí maximálně divákovi vnutit perspektivu hlavní postavy, francouzského provazochodce Philippa Petita. Obléci mu jeho kůži, podívat se na svět jeho očima a pocítit takřka nezměrnou hlubinu mezi věžemi Světového obchodního centra. Povedlo se.

Díky úchvatné vizualizaci, masivnímu zapojení trikových záběrů (na kterých se mimo jiné podílelo i české studio UPP) a skvělému a soustředěnému výkonu Josepha Gordon-Levitta v hlavní roli film přiková diváka do sedadla, slabší povahy možná přinutí opustit promítací sál či zavřít oči. Ve vrcholných sekvencích, kdy Petit při upevňování pomocných lan přemluví svého spolupracovníka trpícího závratěmi přelézt zábradlí na vrcholku čtyři sta metrů vysokého mrakodrapu, se vám začnou i nekontrolovatelně potit dlaně. Takže kapesník s sebou, obzvláště v IMAXu.

Styl zkušeného veterána Roberta Zemeckise (Trosečník, Forrest Gump, Falešná hra s králíkem 'Rogerem) je přitom prost laciné dramatizace, chytře v sobě kombinuje rovněž paradokumentární postupy, čímž se zvyšuje intenzita zážitku. Ve finále samotného přechodu je pak každý záběr nabit silnými emocemi a až neúnosným napětím. Povedený a vizuálně podmanivý film o bláznovství v dnešním světě a jak je důležité jít za svým snem. Doposud ne úplně doceněný Gordon-Levitt pak může začít přemýšlet o tom, co na sebe při oscarovém ceremoniálu.