Nabarvené ptáčeRecenze

14. 9. 2019

Knižní předloha nového filmu Václava Marhoula Nabarvené ptáče je bez přehánění zběsilý titul - jeho autor Jerzy Kosiński jej pojal jako nekončící spirálu lidské zběsilosti kdesi (snad) na polsko - ukrajinském pomezí v době druhé světové války, v podstatě bez jakékoliv naděje a záblesků lidství. Hrozila dvě nebezpečí - buď že Marhoul naprosto přesně převede knihu na film, a pak bude nekoukatelný kvůli explozi násilí, anebo se film nepovede, a pak nebude existovat důvod se na něj dívat.

Scenárista, režisér i producent Marhoul se naštěstí vyhnul oběma polohám a Kosińského knihu otiskl do filmu citlivě, ohleduplně, s prostorem pro imaginaci diváka. Současně věrně zachovává ducha a atmosféru předlohy. Nabarvené ptáče je v dobrém slova smyslu světový film, takový, jaký se v české kinematografii neobjevil desítky let. Všechny autorské složky jsou dovedeny k dokonalosti a do šlapající souhry povedeného bijáku.

Vypíchněme hlavně dvě: černobílá kamera Vladimíra Smutného je vrcholným dílem umělce, který má na kontě takové snímky jako Tmavomodrý svět, Tobruk, Kolja nebo Skalpel, prosím. A fantastický cast jak v hlavní (úžasný dětský herec Petr Kotlár), tak i v epizodních rolích. Účast hvězd jako Udo Kier, Stellan Skarsgård nebo Harvey Keitel není samoúčelná. Každá z nich exceluje a je nezapomenutelná, a zejména Kierův vyšinutý mlynář bude asi strašit ve snech hodně diváků.

"Cesta k úspěchu vede až na pokraj šílenství," prohlásil Marhoul při pražské slavnostní premiéře. Již samotná geneze vzniku Nabarveného ptáčete by vydala na samostatný film. Pomyslná krev, kterou zarputilý autor i producent Marhoul musel v průběhu let cedit, je ve snímku hodně znát. Ku prospěchu věci. Vzniklo velké dílo, které v rámci světové kinematografie (o bídě české ani nemluvě) bude dlouho zářit jasným světlem.

• Live Nation: koncertní agentura do Česka přiveze vystoupení americké pop-rockové kapely One Republic. Akce se uskuteční v listopadu 2020 v O2 Aréně.

• Vinyla: vítězové IX. ročníku hudebních cen - deska roku: Plastová okna (kapela B4), objev roku: Margo a počin roku: aktivity žižkovského klubu Punctum.

• FTV Prima: další vítězství pro primácký seriál Slunečná. Úterý 25. února, Slunečná 1,259 milionu diváků v cílovce 15+, Ordinace v růžové zahradě II 930 tisíc v téže kategorii.

• PPF: investiční skupina se ohradila proti snaze Pirátů, kteří požádali americký Kongres o prošetření plánovaného prodeje skupiny CME včetně Novy do rukou PPF. "Ze skutečnosti, že podnikáme také v Číně, kde stejně jako my podnikají tisíce dalších západních firem, nelze vyvozovat nic o našem světonázoru... Znovu opakujeme, že PPF kupuje CME jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu."

• Rixo.cz: online pojišťovací služba z rodiny Home Credit má novou tiskovou mluvčí, Michaelu Bartošovou. Ta dříve pracovala například v PR agentuře FleishmanHillard nebo byla u zrodu a rozvoje společnosti Programmatic Media.

• Košík.cz: nově závozovou oblast rozšiřuje zhruba o 100 tisíc obyvatel čtyř polabských měst - Kolína, Kutné Hory, Poděbrad a Nymburka. Pokračuje tak ve strategii pokrývání takzvaného pražského metropolitního prstence.

• Walt Disney: z pozice výkonného ředitele odstupuje dlouholetý manažer Bob Iger. Na jeho místo nastoupí dosavadní šéf divize parků Bob Chapek. Ten ve firmě pracuje od roku 1993. Iger bude pokračovat jako předseda představenstva.

• Český telekomunikační úřad: vydal tiskovou zprávu, podle které šéfka Rady ČTÚ Hana Továrková není ve střetu zájmů, "jak na základě svého šetření potvrdilo i Ministerstvo spravedlnosti ČR". "Šetření, které ve věci paní Továrkové ministerstvo spravedlnosti provedlo, ukázalo, že paní Továrková ve lhůtě stanovené zákonem ukončila veškeré své angažmá," mělo uvést ministerstvo.

• Česká asociace esportu: stala se jedním z 23 zakládajících členů bruselské  Evropské esportové federace. Úkolem federace bude "sjednotit evropské organizace, týmy a hráče a společně pracovat na dalším rozvoji esportu", který ve světě sleduje údajně na 500 milionů diváků.

V síti

Jeden z nejdůležitějších dokumentů, který v Česku vznikl v posledních letech a který má potenciál alespoň trochu zlepšit neutěšené a šokující poměry. Film Barbory Chalupové a Víta Klusáka o zneužívání dětí na internetu má pro rodiče znepokojující a burcující zprávu: sexuální predátoři a pedofilové se dostali do pokojíčků našich dětí. Děje se tak brutálním způsobem (včetně vydírání, zastrašování), až v neuvěřitelně masové míře a s drtivým a nevypočitatelným dopadem na životy dospívajících.

Je vlastně s podivem, že to nikoho z filmařů nenapadlo dříve. Tři figurantky, které vypadají na cca 12 (ve skutečně se jedná o zletilé slečny), 3 pokojíčky vzniklé ve studiu a prošpikované kamerami a několik profilů na komunikačních platformách jako Facebook, Lidé.cz (Seznam.cz), Skype atd. Výsledkem je za deset dní cca 2,5 tisíce potenciálních sexuálních predátorů, příval tu více, tu méně lstivých ataků, triků, manipulací a pobídek k sexuálnímu chování, odkazů na porno, úchylky atd. V některých případech situace vyeskalovala až do učebnicového vydírání.

Nejen závěrečná setkání figurantek s některými predátory tváří v tvář pod dohledem skrytých kamer ukázala, že část těchto postaviček jsou směšní, nešťastní a nějakým způsobem frustrovaní lidé. To by nás však nemělo zmást. To jak v masovém měřítku, s jakou rychlostí a v podstatě bez překážek jsou naše děti na netu vystaveny predátorským praktikám plus fakt, že mezi záplavou bizzarních figurek se objevilo několik skutečně zlých lidí, by v každém rodiči mělo spustit ten nejnaléhavější alarm. Je dobře, že s povedeným a potřebným filmem (český dokument letos těžko nabídne důležitější titul) teď bude pracovat ministerstvo školství a policie. Ale hlavně: mluvme s našimi dětmi, nenechávejme je v tom samotné.