Nejtemnější hodinaRecenze

12. 1. 2018

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.

• Walt Disney: globální tržby v kinech blockbusteru Toy Story 4: Příběh hraček překročily 1 miliardu dolarů. Na severoamerický trh přitom připadlo 422 milionů. Premiéra Toy Story 4 ve Spojených státech proběhla 21. června.

• Jan Punčochář: regionální televizní podnikatel (rtm plus Liberecko a Ústecko) získal od vysílací rady licenci k vysílání programu Hunter TV šířeného prostřednictvím zvláštních přenosových systémů na 12 let. Hunter TV má být program pro myslivce.

• Lion Communications: novým jednatelem komunikační skupiny (Publicis Groupe) se stal Tomáš Lauko. Nahradil Alici McCreath.

• FTV Prima: druhá komerční televize opět získala (podobně jako v loňském roce) termínovaný úvěr od Československé obchodní banky na "rozvoj své činnosti".

• Active Radio: Křetínského mediální skupina připravuje na podzim v Praze první ročník Slamáku, festivalu venkova ve městě. Slamák nabídne kulinářské zážitky, tradiční řemesla a venkovské zvyky, besedy s osobnostmi i hudební vystoupení, při kterých umělci předvádí svou produkci formou tzv. buskingu.

• Pemic Books: opatrovníkem velké knižní distribuce se po nedávném náhlém úmrtí majitele Petra Michálka (květen 2019) stává advokát Pavel Pěnkava. Tato funkce skončí uplynutím dvou měsíců od pravomocného skončení dědického řízení po zemřelém.

Lenka Filipová
    07. 10.13. 11.

Nový track z dlouho očekávané desky. Tool: Fear Inoculum.

Lví král

V rámci remake programu Walta Disneyho (Aladin atd.) došlo po čtvrt století i na legendární snímek Lví král (1994). Ten svého času platil za animovanou pecku první kategorie s poněkud přeceňovanými (protože nevýraznými) skladbami Eltona Johna a Tima Riceho. Příběh tedy nebude žádným překvapením (archetypální záležitost inspirovaná Shakespearem či Biblí, okořeněná patetickým moralizováním a mudrováním), písničky skoro vůbec (objeví se jedna dvě nové), hlavním lákadlem nové verze je tedy hlavně dechberoucí animace.

Skutečně, být hercem, pořádně bych se po shlédnutí Lvího krále 2019 zamyslel nad perspektivou vlastního povolání. Režisér Jon Favreau si počítačovou animaci zvířat vyzkoušel již v Knize džunglí (2016). Skvělá práce si po právu odnesla Oscara za nejlepší vizuální efekty. V novém Lvím králi Favreaův tým posunul vizuální stránku ještě o level výše. Pokročilá vypravěčská technologie v sobě ohromujícím způsobem spojuje natáčecí techniku klasických hraných snímků s fotorealistickou, počítačově generovanou grafikou (jen tak na okraj, prostředí filmu byla navržena ve videoherním enginu).

Výsledek je takřka dokonalý. Ztvárnění zvířat, jejich srst, pohyby, včetně specifických tiků, mrkání, dýchání atd. Těžko hledat nějaké výraznější odchylky od reálu (možná, že by něco bylo poznat v IMAXu). Takže další na řadě je už jen fotorealistické ztvárnění herců a člověka vůbec. Herci a herečky se stávají méně potřebnými, na druhou stranu se můžeme těšit, že se v kinech objeví nové filmy třeba s Rudolfem Hrušínským, Henrym Fondou nebo Paulem Newmanem. Buď jak buď, děti se u nového Lvího krále budou výborně bavit.