Nejtemnější hodinaRecenze

12. 1. 2018

Výjimečný herec v roli výjimečného politika, to je úchvatný film Nejtemnější hodina o nástupu Winstona Churchilla do funkce britského premiéra v temných dnech května 1940, kdy se německé tanky hnaly k pobřeží rozvrácené Francie, aby dokončily zničení francouzské armády a britského expedičního sboru, a kdy se ve Velké Británii vážně uvažovalo o dohodě s Hitlerem.

Takže máme tu výraznou osobnost ve výrazné době a režisér Joe Wright (Pokání, Pýcha a předsudek), scenárista Anthony McCarten (Teorie všeho) a geniální Gary Oldman (Robocop, Temný rytíř povstal, Jeden musí z kola ven atd.) tuhle šanci beze zbytku využili. Diváka tu nečekají žádné masové scény, překvapivé zvraty či bojové akce, "jen" dvě hodiny mluvících hlav a konverzací. Ovšem tak brilantně napsaných a Oldman je v roli stárnoucího, hodně osamělého a hodně vysmívaného starého vlka tak fascinující (i díky neuvěřitelné masce, za kterou stojí japonský profík  Kazuhiro Tsuji), že v kinech zapomenete dýchat.

A na některých místech se neubráníte silným emocím, to když si uvědomíte, jak moc je důležité, aby politik nebyl s prominutím sráč. S výjimkou možná až moc prvoplánovité scény v metru to je filmařina par excellance. Takže Oscaři za rok 2017 by měli být jasní: Nejtemnější hodina by si měla po zásluze napochodovat pro sošku za Nejlepší film, Nejlepší režii, Nejlepší scénář, Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a Nejlepší masky. Skvělý filmový zážitek.

• FTV Prima: jeden z vlastnických vehiklů televizní firmy Ivana Zacha, společnost THR Media, se přejmenoval na Prima Media Club Group. Členy představenstva jsou nově Marek Singer (ředitel Primy), Josef Stránský, Petr Babulík (finanční ředitel Primy) a Vladimír Pořízek (provozní ředitel Primy).

• Velká Pecka: provozní firma e-shopu s potravinami Rohlik.cz získala od antimonopolního úřadu povolení ke spojení s firmou My Food Wholesale (velkoobchodní aktivity, Freshbedýnky, gastro, catering a Mlsná farma).

• Mandrage: popová kapela vydává na labelu Universal Music novou desku Vidím to růžově.

• Active Radio: do týmu zpravodajského Rádia ZET nastoupí od ledna Ondřej Kopa (ex-ČT; stane se šéfredaktorem), v únoru pak na pozici moderátorky ranního vysílání Helena Šulcová (ex-ČRo). Restart česko-anglického rádia ZET od září připravuje Karel Novák, ředitel strategického rozvoje zpravodajství Active Radio.

• Live Nation: uspořádá velký koncert na pražském stadionu Eden pro rappera Marpa & TroubleGang. Akce se uskuteční v červnu 2020. Jedná se o doposud největší vystoupení Marpa a spol.

• PR Klub: startuje 18. ročník odborné soutěže pro komunikaci Zlatý středník. Nově, kromě tradičních firemních médií, obsáhne také kompletní firemní PR komunikaci včetně moderních komunikačních kanálů a nástrojů. Další novinkou je rozšíření soutěže i na slovenský trh. Přihlášky se mohou podávat do 14. února 2020, vyhlášení vítězů proběhne koncem dubna.

01. 11.07. 12.

Trailer k novému filmu Petra Zelenky Modelář.

Bez vědomí

Další vysoce exkluzivní seriálová práce talentovaného režiséra Ivana Zachariáše, která však nemá tak údernou sílu jako Zachariášova seriálová prvotina Pustina (2016; rovněž pro HBO). Špionážní drama Bez vědomí, fikce na pozadí skutečných událostí, celkem úspěšně fabuluje o skutečném pozadí Sametové revoluce a o rolích tajných služeb v historii.

Co si divák, stejně jako v případě Pustiny, může užít, je zdařilá, podmanivá atmosféra, zde komunistického režimu těsně před pádem do minulosti. Ta ponurá tísnivost, ošoupanost, unavená setrvačnost a předstírání, za kterými se však dají tušit čerství hráči, číhající na převzetí moci. Zde Bez vědomí funguje dokonale, a prim si bezpochyby zaslouží kameraman Jan Velický, architekt Jan Vlasák, maskér Milan Vlček nebo kostymérka Simona Rybáková. Pochvala patří i hereckým výkonům, ze kterých sympaticky vyčnívá neokoukaný a uvěřitelný David Nykl coby britský agent.

Bohužel stejně svižný a energický krok s hereckou a výtvarně-obrazovou složkou však již nedrží samotná narace. Příběhy, ve kterých jednotliví hráči ve skutečnosti hrají dvě až tři role, bývají náročné na diváckou srozumitelnost a přehlednost. To se v Bez vědomí ne vždy podařilo dodržet (občas nejsou úplně jasné motivace jednotlivých postav či dějové zvraty). Místy pak série nepůsobí pro pamětníky dvakrát uvěřitelně, například když se naivní Maruška (Táňa Pauhofová) jakoby náhodou přimotá k tajné vyšetřovně KGB, navíc v rámci ostře stráženého prostoru sovětských vojsk (!).

Naštěstí brilantní závěrečná epizoda řadě trpělivých diváků spraví chuť, byť ne zcela. I tak Bez vědomí patří k tomu nadprůměrnému, co česká seriálová tvorba v současné době nabízí (a ta laťka již není nízko).