Neuvěřitelná dobrodružství Tada StoneseRecenze

14. 5. 2013

Španělsko nabízí světu svého Indianu Jonese. Je to animovaný, optimistický amatér, nešika a štístkař v jedné osobě, zapálený do archeologie, a hlavně chce ochránit tajné město Inků před nenasytnými vykradači historických památek. Na cestě mu přitom pomáhají pes Jeff, němý papoušek Belzoni a především krásná archeoložka Sára, která se, světe div se, v závěru filmu... ale to neprozradíme.

Film Neuvěřitelná dobrodružství Tada Jonese, který vznikl na základě španělského komiksu Tadeo Jones a tajemství Toactlumu, má všechno, co má správný dobrodružný film pro kluky a holky mít. Jasný a přehledný děj, rychlý spád, nekonečné honičky (bagr, létající stánek na hamburgery, auta atd.), tajemno v podobě incké mumie, komické zvířecí postavičky a jako třešničku na dortu dobře vykreslené reálie současného Peru (včetně mazaného a trochu líného Peruánce). Vlastně všechny rekvizity jako vystřižené z hollywoodského filmu.

V záplavě velmi podobných amerických animáčů pak trochu naivní a retro španělská animace působí osvěžujícím dojmem. Přesto se Tad Stones neubrání srovnání s nedávnými hyperpovedenými Tintinovými dobrodružstvími, které vyhrávají na body díky lepší vypravěčské zručnosti autorů (Steven Spielberg). I tak: doporučeno.

• Carl Cox: legendární DJ vystoupí v srpnu 2020 Praze na Křižíkově fontáně.

• Mladá fronta: krajský soud v Českých Budějovicích zjistil úpadek vydavatelství (týdeník Euro, magazíny Auto 7, Motocykl, auto moto a sport atd.), které vlastní podnikatel v exilu František Savov. Insolvenčním správcem byla ustanovena Petra Hýsková. Přezkum přihlášených pohledávek se uskuteční 15. května. Mladá fronta na sebe podala insolvenční návrh, aby se ochránila před nároky údajných věřitelů.

• Mautilus: brněnská softwarová firma zaměřená na tvorbu multiscreenových řešení zejména v oblasti HbbTV v uplynulém fiskálním roce prosinec 2017 až prosinec 2018 (přechod na nový účetní rok) utržila 46 milionů korun. Čistý zisk dosáhl 2,2 milionu korun.

• Joe Satriani: fenomenální kytarista vydává v dubnu nové studiové album Shapeshifting, v pořadí již osmnácté. Novinku podpoří i souběžné koncertní turné, které proběhne v evropských zemích včetně České republiky.

• Okko Production: produkční firma v roce 2018 utržila 32 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 23 milionů méně. Čistý zisk 1,1 milionu z roku 2017 klesl na 240 tisíc korun.

• Nordic Telecom: služba Nordic 5G Internet je podle firmy nyní dostupná ve zhruba 800 lokalitách po celé zemi. Jen loni vlastní sítí a sítěmi partnerů ve skupině operátor pokryl více než 25 procent českých domácností. Počet zákazníků překročil 100 tisíc.

• Slevomat.cz: novým jednatelem zážitkového portálu se stal nový CEO Ladislav Veselý. Nahradil bývalou ředitelku Marii Havlíčkovou.

• Ivan Král: světoznámý český hudebník dokončil krátce před nedávnou smrtí nové studiové album. Nahrávka Smile vyšla 14. února.

• Pivovary Staropramen: silný reklamní zadavatel v roce 2018 dosáhl konsolidovaných tržeb (včetně Slovenska, Chorvatska atd.) ve výši 9,24 miliardy korun. V meziročním srovnání to je o 312 milionů více. Čistá ztráta 82 milionů v roce 2017 se vzhledem k vysokým odpisům předloni prohloubila na 3,15 miliardy korun.

Modelář

Film, který nezáměrně dobře ilustruje celou bídu české kinematografie. Řemeslně výborně zvládnutý (zde tedy s výjimkou scénáře) a s podmanivými hereckými výkony. Myšlenkově však nejen chudičký, ale především naivní, částečně autistický a bolestně lokální. Je to přesně ten typ snímku, který bohužel za hranicemi této země nebude nikoho zajímat.

Již ústřední myšlenka novinky Petra Zelenky, že operátoři dronů zažívají nějaké ojedinělé příběhy, které je dobré filmově zachytit, je dost do diskuse. Možná ano, v tom případě pojďme zpracovat i napínavá dobrodružství jeřábníků nebo řidičů skladištních ještěrek. Dílo zkázy je zde však dokonáno, pokud Zelenka zkombinuje takto vykolíkované hřiště se snahou o "nápravu světa". Jeden z hlavních hrdinů se snaží tepat nejen zlořády tuzemské politiky (s přimhouřením oka se to dá, byť ta naivita je neskutečná), ale především vypořádat se s údajnými zločiny administrativy George Bushe juniora.

Pomiňme otázku, zda dnes velká část diváků vůbec ví, kdo to byl/je Bush jr. nebo třeba Dick Cheney (samozřejmě, že neví). Tahle rovina se však Zelenkovi totálně vymkla z ruky - některé pasáže působí, jakoby vůbec nepromyslel kontext a otázky, nutně vyplývající z takto nastaveného děje. Například, proč by jakýsi americký "elitní právník", pátrající po Bushových zločinech, spolupracoval s jemu neznámým autistickým nýmandem kdesi ze střední Evropy a posílal mu přísně tajné dokumenty, proč se hlavní hrdina nezaměřil i na Clintonovu administrativu (bombardování civilních měst v Jugoslávii, balkánské války, Chinagate) atd. A pak ta závěrečná scéna s "potrestáním" filmového Cheneyho - to je snad etalon kostrbaté naivity v českém filmu. Co zbylo: skvělí Kryštof Hádek a Jiří Mádl (především) v hlavních rolích, pár vtipných scén a hlášek. Málo, příliš málo.