Nezlomný Recenze

10:52, 8. 2. 2015

Zatímco podobně laděný, biografický snímek Kód Enigmy drží do značné míry nad vodou výkon Benedicta Cumberbatcha v hlavní roli, u nového snímku Angeliny Jolie Nezlomný něco podobné chybí. Mladý herec Jack O´Connell, který ztvárnil výjimečnou postavu amerického olympionika, válečného letce z Pacifiku, zajatce Japonců i trosečníka Louise Zamperiniho (mimochodem skutečný Zamperini zesnul loni pár měsíců před premiérou) odvádí standardní, byť sympatický výkon. Ostatně, scénář a Joliina režie ani nevytvořily prostor pro něco dalšího, hlubšího.

Příběh o nezlomnosti člověka, o síle vůli a lidské vytrvalosti tu byl již mnohokrát a z tohoto hlediska druhý Joliin režijní snímek nepředstavuje nějaké výraznější vybočení z řady či výrazné obohacení tématu. Kdokoliv soudný ani nemohl čekat nic jiného. Byť úvodní scéna z náletu bombardérů B-24 Liberator na japonské letiště potěší a navnadí, dál se jede již jen v předpokládaných kolejích a to včetně retrospektivních prostřihů.

Angeliina režijní ruka je monotónní, profesně chladná a bez výraznějších nápadů či překvapení. Film postrádá jakékoliv výraznější dramatické vybočení a to včetně scén ze ztroskotání nebo z japonského zajateckého tábora. Byť vyšinutý velitel přezdívaný Pták je opravdu odpudivá figurka, skutečné podmínky v těchto lágrech za druhé světové války byly o mnoho zběsilejší (kupříkladu včetně stínání samurajskými meči), než si troufne ukázat film. Divákovi Nezlomný předvede slušně řemeslně zvládnutou podívanou, aniž by je však jakkoliv vtáhl do hry a chytl za filmové srdce.