Neznámý vojákRecenze

7. 5. 2018

Výborně zmáknutý finský velkofilm o tzv. pokračovací válce a bojích se stalinským SSSR, ve kterých finské jednotky po boku Wehrmachtu za druhé světové války vybojovaly proti několikanásobné převaze Rudé armády zpět území Finska okupovaná sovětskou mocí po roce 1940.

Je třeba obdivovat, jak realisticky špinavý a syrový, a přitom netuctový obraz se podařilo vykouzlit režisérovi Aku Louhimiesovi (jeden z nejznámějších finských režisérů současnosti) z nelítostných bojů v severních krajích mezi nekonečnými lesy a záplavou jezer. Drsný, špinavý, podmanivý a zároveň nepatetický a neokázalý, takže maximální autenticita nedá divákovi vydechnout po celých 135 minut filmu. Ostatně autor knižní předlohy, slavný finský spisovatel Väinö Linna, pro tento příběh hodně čerpal i z vlastní zkušenosti.

V některých momentech (atmosféra, realističnost) se Neznámý voják blíží možná nejlepšímu válečnému filmu všech dob, Das Boot Wolfganga Petersena (1981). A to včetně faktické dějotvorné absence nepřítele na plátně - masa ruských vojáků je povětšinou před kameru postavena jen jako cíl finských kulometů a granátů. Jeden z příjemných objevů letošního/loňského roku (finská premiéra proběhla v roce 2017) a podařená připomínka Churchillových slov: "Osamocené Finsko ukazuje, čeho jsou schopni svobodní muži".

• HBO Europe: premiéra nové, šestidílné špionážní minisérie Bez vědomí bude na HBO a HBO Go 17. listopadu. Na HBO Go bude uvedeno vůbec poprvé v historii české produkce HBO všech šest epizod najednou.

• Brutal Assault: jedním z headlinerů dalšího ročníku velkého metalového festivalu, který se koná v Josefově u Jaroměře, se stanou britští gothic metalisté Cradle of Filth.

• Konektor Place: seskupení agentur získalo dva nové klienty - Playstation CZ (vztahy s médii) a Danone (sociální sítě).

• Xindl X: vyprodal chystaný koncert v pražské hale Forum Karlín, který se koná na konci listopadu. Kapacita se pohybuje něco nad 3 tisíce lidí. V těchto dnech písničkářovi vychází Best of u Universal Music.

• ACNielsen Czech Republic: výzkumná a analytická společnost v roce 2018 utržila 425 milionů korun. V meziročním srovnání to je o 30 milionů více. Čistý zisk narostl z 5,5 milionu na 9,7 milionu korun.

• Nutricia: novou marketingovou ředitelkou výrobce dětské a klinické výživy ze skupiny Danone se od 1. října stala Anna Zatorska (již 15 let ve skupině).

01. 11.07. 12.

Trailer k netrpělivě očekávanému filmu Joker.

Joker

Úchvatný, takřka geniální film, na druhou stranu z určitého aspektu chorý a nebezpečný snímek. Příběh Batmanova protivníka Jokera, který vznikl podle originálního scénáře, tedy nikoliv podle komiksové předlohy, je bezpochyby filmovou událostí letošního roku. Již jen díky dechberoucímu výkonu Joaquina Phoenixe v hlavní roli.

Phoenix se dostal mnohem dál, než u jiné své skvělé kreace - postavy Johnnyho Cashe ve Walk the Line (2005). Přerod frustrovaného a neúspěšného stand-up komika, trpícího mentální poruchou a přeludy, v masového zabijáka děsícího Gotham City, ve Phoenixově hypnotickém podání je mrazivá, až zrůdně krásná záležitost. Navíc podtržená netradiční hudbou islandské muzikantky Hildur Guðnadóttir. Těžko vzpomenout na nějaký film z posledních let, který by působil tak intenzivně a naléhavě. Phoenix, který takřka nesleze z plátna, se zde dotýká herecké nesmrtelnosti. A leckterého diváka přitom napadne, jakými vnitřními běsy asi trpí herec samotný.

Režisér Todd Phillips (Pařba ve Vegas, Týpci a zbraně) v Jokerovi komiksový svět novátorsky pojal jako realitu, tedy bez superschopností, superhrdinů nebo nějakých výraznějších akčních scén a honiček. Je to vlastně spíše psychologické drama až thriller, než klasický komiksový film. I to přispívá k hlavní kontroverzi: Joker na některých místech působí jako svůdná oslava zla. Bezpochyby (taky) pod vlivem tohoto filmů spáchá řada zlých lidí řadu zlých skutků. A je otázka: má film sloužit něčemu takovému? Mají se filmaři snažit, byť geniálně, zapůsobit na to negativní v každém člověku, co má každý někde v sobě, ale drtivá většina lidí to dokáže potlačit? Při sledování Jokera se možná část diváků o sobě dozví nehezké věci. I to je součást výjimečného filmového Jokera.